Min hantverkare avråder mig att ha denna inbyggnadsdusch pga att det inte är godkänt :( Håller ni med? Har ni några förslag på alternativ?

dusch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hansgrohe-Duschblandare-utan-Termostat-Krom-203045.jpg
 
Varför är den inte godkänd hos dig säger han? Bara inte rören dras i en yttervägg är det ok att ha inbyggnadsblandare.
 
Vad jag vet är det bara tapwell som har godkända innbyggnadssytem. Är produkterna godkända av säkervatten?
 
O
Enligt säker vatten får inga kopplingar vara dolda. Vid rördragning i vägg så måste samtliga kopplingar vara tillgängliga via en lucka. Utrymmet där kopplingen är skall vara vattentätt samt att det måste finnas ett skvaller rör...

Rätta mig gärna om detaljer!
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Helt rätt Odjuret, enkelt fixat numera om man bygger nytt eller river upp ett gammalt badrum vilket vi inte vet hur TS tänker?
 
Står det Hansgrohe på kranen? I så fall tror jag att de rekommenderar Joramarks inbyggnadsboxar som skall passa (jag mailade med Hansgrohe om detta för ett tag sedan, men valde sedan en annan lösning): http://www.joramark.fi/Box300:122?l=2
För mig blev det billigare att istället på en annan plats i badrummet placera en digitalblandare från Grohe (inköpt från Tyskland) och sedan dra rör i väggen med färdigblandat vatten till tak- respektive handduschen. På så vis blev duschen inbyggd, men inga kopplingar i väggen :)
 
ccf skrev:
Står det Hansgrohe på kranen? I så fall tror jag att de rekommenderar Joramarks inbyggnadsboxar som skall passa (jag mailade med Hansgrohe om detta för ett tag sedan, men valde sedan en annan lösning): [länk]
För mig blev det billigare att istället på en annan plats i badrummet placera en digitalblandare från Grohe (inköpt från Tyskland) och sedan dra rör i väggen med färdigblandat vatten till tak- respektive handduschen. På så vis blev duschen inbyggd, men inga kopplingar i väggen :)
Precis det är Hansgrohe. Jag ringde dem om det och fick samma info som du, att man kan använda Joramarkbox. Hur man beställer en sådan och vad det kostar hittar jag ingen info om?
 
Antingen löser man det med en inbyggnadsbox för blandare och rör-i-rör till duschuvudet, då räknas boxen som en del av tätskiktet, eller så bygger man helt enkelt en dubbelvägg, dvs blandare etc. monteras på den våta sidan av tätskiktet men täcks av en yttre vägg (och mellanrummet som bildas har skvallerrör som mynnar ut på et korrekt ställe).

Så har jag gjort med min integrerade takdusch, och det är helt OK eftersom alla "farliga" kopplingar är på rätt sida om tätskiktet och dessutom åtkomliga om man plockar bort täckplåten på blandardelen alternativt lossar takenheten.
 
Eller så skiter man i det om man verkligen vill ha den blandaren och sätter den ändå. Säker vatten är inte svensk lag.
 
  • Gilla
Arisalo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.