Hade tidigare tänkt bygga maskinhall av ett kallgarage med plåtbeklädd stålbalks-stomme, men har ändrat mig nu och river ner detta för att börja från scratch. En tidigare tråd om det finns här:
https://www.byggahus.se/forum/smahu...arageplatta-hur-gjuta-med-h-balks-stomme.html
Är i planeringsstadiet just nu och har kommit fram till detta:
20150607_140050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska börja gräva ur för gjutning av platta i sommarn, har tänkt mig 300 L-balk och 200mm isolering under, 10 cm betong med armeringsnät samt ev. villakorg prefade kantbalksarmeringskorgar. Golvvärme i hela byggnaden + en fläktkonvektor för tillfälliga temp-höjningar. Rostfri ränna i stora garagegolvet samt golvbrunn för en utslagsback. Wc med tvättställ och toalett (och golvbrunn) samt all inkommande kulvertar med värme, vatten, el och golvvärmefördelare. Har inte bestämt ventilation av fukt ännu.
Kan någon hjälpa mig med värmeeffektsberäkningar? Har tänkt köra 45+195+45 isolering i väggar, och ca 40-50 i tak. Vad bör jag ha för takhöjd om jag ev. tänkt montera in en tvåpelarlyft i framtiden? Räcker 3,5 eller bör jag ha upp mot 4m i takhöjd?
Vi börjar med detta så blir det inte så jättemycket att läsa såhär i början, ev funderingar/förbättringar mottages gärna.
 
Det kan va en fördel med 4 m högt, även om 2-pelarlyften klarar sig med 3,5 m.
Med saxtakstolar i fordonsdelen finns möjlighet att lyfta upp saker ovanpå den inredda delen som förvaring av sånt som inte används dagligen
Vilken taklutning har du funderingar på?
 
Jättebra ide! Jag vet inte vilken lutning man bör ha, 14 grader eller 23? Kommer nog ha plåt till tak, yttervägg och innervägg i fordonsdelen. Portarna blir ju på långsidan så det vore bra om jag slapp skotta snöras hela tiden, så ganska flackt tak kanske vore bra, med snörasskydd? Känns lite långt å ha 14 meters spännvidd?? Går det ens utan att ha någon slags stöttepelare inne?
Pulpettak, måste man ha starkare konstruktion på den lägre väggen isåfall? Iom all snötyngd. Bor i luleå så vilken snözon blir det? 2,3?
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
En till fråga, kommer 300 höjd på L-elementen att räcka, eller bör jag ta 400 för att göra kantbalken tjockare? Säg att jag gör takhöjden 3,5 m, hur räknar man ut sådant?
 
Takhöjden beror ju också lite på vad du har för traktor - och vad du tänkt att ha för traktor i framtiden. En L50 behöver 3,5meters port tex.

Jag själv håller på rita upp ett garage (lite mindre än ditt 7x12 med portar på gaveln) och jag har bestämt mig för 3,4meter i takhöjd, det blir lämpligt för en billyft och då jag ska bygga på ett villakvarter så blir det inte så jäkla hög byggnad jämfört med huset.
Hade jag inte behövt bry mig om utseendet på byggnaden så hade det blivit minst 4meter i takhöjd.
 
Har under vinter / våren byggt ungefär liknande, 100 kvadrat, förstärk platta med ränna , nedsänk saxlyft ( lyfthöjd 1900 ), 3500 takhöjd, traverbalk, nedsänkta lyftbord. Garageport 3000 x 3000 från krokom 80 mm isolerad, 200 isolering vägg cellulosa, 500 i tak, delat ventilationssystem ( ej färdigkopplat ) dels vanlig ventilation med även ett separat med 3x150 spiro utsug i ena änden samt 2x150 inlopp i andra för att kunna "turbo" ventilera. Golvvärme samt avstick på krets för att köra fläktkonvektor för snabb spets, DJI00131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
L
m800sweden skrev:
Jättebra ide! Jag vet inte vilken lutning man bör ha, 14 grader eller 23? Kommer nog ha plåt till tak, yttervägg och innervägg i fordonsdelen. Portarna blir ju på långsidan så det vore bra om jag slapp skotta snöras hela tiden, så ganska flackt tak kanske vore bra, med snörasskydd? Känns lite långt å ha 14 meters spännvidd?? Går det ens utan att ha någon slags stöttepelare inne?
Pulpettak, måste man ha starkare konstruktion på den lägre väggen isåfall? Iom all snötyngd. Bor i luleå så vilken snözon blir det? 2,3?
Ska du ha takstolar på längden? Nej, kortsidan, samt öka till 8 meter. Dvs 14x8 meters platta. Minst 15 cm betong om du vill ha 2-pelare monterad.
 
Blev ändring på ritningen i sista stund, så nu ser det ut såhär:
Detta för att en vedpanna och acktank ska in samt kunna köra in vedhäck med traktor direkt.
Räcker det med att 15-20 cm betong med dubbelarmering i pannrum, eller bör jag öka hållfasthetsklassen på isolering från 80 till säg 200 också?
 
  • DSC_0466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer också att bli takstolar med över 12m spännvidd, detta för att jag inte vill ploga bort snö för hand som rasat för att få ut traktorn och skotta tidigt på morgonen när jag ska på jobbet. Vilken taklutning bör jag minst ha för att snön ska rasa av sig själv?
 
Det var en stor ändring mot tidigare och troligen en bättre planlösning.
Det finns säkert någon som kan räkna på golvet, men jag gjorde enligt följande.
Isolering 100 mm S200. Ekonomisk kan jag inte räkna hem mer isolering i plattan.
Dubbelarmering 6150 med golvvärme mellan. Jag lät Uponor dimensionera och rita upp golvvärmen och lämna materialspec. Det gjorde dom gratis och det gör säkert de andra firmorna också.
Planerat för 11 cm betong. Det blev 12 cm när jag räknade på det efter gjutning (det rinner väl ner mellan Frigoliten och det går en del extra till voter i portarna och liknande) Ingen isolering (80 x 120 cm) där benen på tvåpelarlyften skall stå. Grop till saxlift.
 
  • 20150828_191012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för inlägget, funderade på liknande. Göra två ca 1x1m voter för pelarna, svårt att veta så här i förväg vilken 2pelarlyft man kommer införskaffa i framtiden, så kanske lika att ta i lite grann. Golvvärmeprylar och ritning har jag redan fixat, får korta in på böjarna vid voterna bara.
Hur löser man fall mot rännan i 7x12 delen? Det ska golvbrunn i vedmagasin och pannrum också?? Skulle behöva nån slags avdelare så man kan dra runt rännan med en lång "planka" eller löser betongbilens gubbar detta på något annat sätt när de gjuter eller?
 
Hur brett skall du ha fall mot rännan?
Jag gjorde klar tvättrännan först, 2cm lägre än färdigt golv. Vid gjutningen hade vi koncistens s4 (halvflyt) på betongen och kunde styra fallet med lasern och asfaltraka. Då har vi fall 3 m åt varje håll, utom vid porten, där det blev lite speciellt för att få tätning vid porten.
Jag har inåtgående vikportar, därför fick golvet släntas 30 cm in. Detta för att regnet inte skall följa dörren och rinna in.Om det går att se på bilden, sitter vinkeljärnet 3cm ner och när gjutningen var klar skruvade jag bort ribban ovanför vinkeljärnet och släntade till fallet på fri hand.
 
  • 20150812_171618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en rostfri ränna och tänkte ha ca 3-4 cm fall från kortsidornas väggar, blir ca 0,5cm fall per meter och det borde räcka för smältvatten. Bra ide att lägga den ribban och sen ta lös å slänta så det blir fall utåt också, visst förstod jag rätt? Köpte du färdiga garagejärn eller gjorde du egna av vinkelprofil?
 
Exakt så menade jag.
När jag sökte på portskoning, skulle det vara galvat vinkelstål 70x70x7. Det hade jag inget, så det blev svart 40x40x5.

Koncistensen på betongen är viktig för att kunna få fallet bra. Har man det för fast, måste man jobba för mycket och har man det för löst, flyter det ihop.Jag är mycket nöjd med s4 (halvflyt). Det är så pass flytande att man inte behöver vibrera och det går att hantera fall utan problem.
 
Ett tips/förslag är ett stort/föneter eller dörr på "baksidan". Något sätt att kunan ta sig ut om det värsta händer och fordon fattar eld under arbete
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.