Hej,
Pga stöldrisken tänkte jag låta min automower laddas i låst utrymme utan möjlighet att komma åt den (på förekommen anledning).

Har bollat lite på olika forum och fick ett mycket intressant tips att testa - att låta Automower passera begänsningsslingan när den följer guidekabel.

Tanken är att göra hela tomten (som skall klippas) till en stor klippyta med öar och annat enligt vanlig ordning.

Låta begränsningsslingan mötas och sedan gå parallellt (tillsammans ungefär som ut till en ö) in i friggeboden fram till laddstationen där den delas och ansluts till sina respektive poler.

Guidelinan skall sedan leda klippare direkt - rakt in i laddstationen men med denna lösning måste klipparen korsa en begänsningslina när den följer sin guidekabel, och det är väl har det kan bli eventuella problem.
Den skall sedan backa ett antal meter innan den börjar klippa efter avslutat laddning.

I inställningen så av-aktiverar man laddstationens signal samt att följa avgränsningslinan - då återstår bara guidekabel och avståndet från guidekabel sätts till minimum (får bli lite spår i gräsmattan..)

Då borde klipparen bara följa guide-kabeln och då rakt till stationen, men den måste korsa avgänsningsslingan.

Tror ni det fungerar?

Om inte - hur kan jag lösa detta med min 320, att få den djupt in i boden för laddning...
Tacksam för tips!

Friggebod1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan funka men inte om du ska lägga begränsningen som du tänkt. Du måste dra in dom på var sin sida om guiden. Gärna med 30cm avstånd ifrån guiden på båda sidor. Sen kan du väl ändra backsträckan ifrån laddstationen så den backar längre innan den vänder runt. Korridorbredden kan du ha på max om du låter automatiskt passagehantering vara på. Då kommer den automatiskt svänga in mot guiden och väja för begränsningsslingan.
 
Jag tror inte det kommer fungera. Varför krångla till det så?
Många har liknande lösningar in under altaner mm. Gör en korridor av begränsningsslingan 60cm bred med guiden i mitten in mot laddaren. Ställ klipparen att bara följ guide in och ange hus i inställningarna. Korridorbredden behöver inte röras då 320 har automatisk passagehantering.
 
Jag har funderat på nått liknande eller nått hus av nått slag mest för att skydda mot väder och vind. Men samtidigt tycker jag det är väldigt smidigt att kunna slänga ut ett öga genom fönstret för att se om den står i laddaren och har kommit hem för kvällen eller om den är ute och klipper. Men dom som har den under altanen, är det inte väldigt bökigt? Man kommer ju inte åt knappsatsen och displayen utan att dra ut klippare ur laddstationen.
 
Redigerat:
Tack för input.
Jag tänkte att om jag gör en korridor på 60cm in i friggeboden så kommer klipparen att leta sig dit för att oxå klippa då detta betraktas som tomt (fast jag kanske har fel och hoppas jag har..), jag vill ju bara att klipparen skall in i 'korridoren' när den skall laddas.
Är detta nedan ett bättre alternativ till min 320?
Den behöver vara ungeför 1.8m in i friggeboden.


Friggebod2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det ser bra ut. Du kan ju alltid testa att minska bredden, 60 cm är ett garanterat mått vilket i praktiken borde innebära att det fungerar med mindre. Då kommer klipparen ha svårt att hitta in av slump.
 
Ok, jag fattar -
Men vad händer om den skulle råka hitta in av slump?
 
stefan100 skrev:
Ok, jag fattar -
Men vad händer om den skulle råka hitta in av slump?
Då kommer den givetvis att klippa den ytan också, precis som vilken annan passage som helst.

Det borde väl i sig inte vare ett problem, du kan ju ändå inte använda utan framför laddaren i boden till något annat.
 
Peter2400 skrev:
Då kommer den givetvis att klippa den ytan också, precis som vilken annan passage som helst.

Det borde väl i sig inte vare ett problem, du kan ju ändå inte använda utan framför laddaren i boden till något annat.
Stämmer bra, jag bara funderade på om den kunde vända och och så på en så liten yta som 50-60 cm..
Tack för input!
 
Med ovan kabeldragning - alltså ca 60cm mellan avgränsningsslingan och guidekabel i mitten, vilka inställningar behöver jag göra då för att detta skall fungera?
Fattar att den skal backa 300cm men sedan..
Måste jag ställa in at bara följa guide eller kan den tillåtas följa begränsningsslingan i detta fall oxå?
Skall automatisk passagehantering vara på?
legion skrev: Ställ klipparen att bara följ guide in och ange hus i inställningarna.
Vad ger detta för skillnad?
 
Inställningen hus innebär att klipparen håller lite mer avstånd till laddplattan när den klipper för att undvika krockar. Det kan även inverka på hur den dockar men det vet jag egentligen inte, har inte själv hus till min.
Automatisk passagehantering ska vara på om möjligt.
 
Tack för input.
Beställde en 330x istället för 320'n eftersom den har två guidekablar och utökat stöldskydd, fast det senare tror jag inte spelar någon roll då det bara är lite mer man kan ändra på i menyn fattar jag det som.
Sedan inbillar jag mig oxå att GPS-funktionen kanske i framtida uppdateringar kan bli mer användbar men det är bara en ren gissning.

Har ändrat lite på lösningen och det blir att ta upp ett hål i dörren till friggeboden och låta roboten docka på guide-lina endast - får då laddstationen djupare in i boden.

Nu med 2 sådana kan jag täcka upp alla delar av tomten så jag tror jag kör att bara följa gudekabel och stänger av sändaren i laddstationen.
Antar att inställning HUS bara funkar om laddstationen tillåts sända signaler vilket jag tänkte stänga av.

Klipparen är överdimensionerad för min tomt men jag tänkte att då kanske den håller längre innan jag behöver byta batteri.Även tyngden kanske gör den lite mer stabil i branta lutningar..
Sedan är ju 330X snyggare och kan ha lampor..
 
Låter som ett bra val. 330X är ju inte så mycket dyrare i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.