För ett tag sedan köpte jag furureglar på Woody till ett projekt - de var inte helt raka och när de stått inomhus några veckor var de slagit sig rejält. Jag hyvlade det och gjorde vad jag skulle men de har sedan vridit sig något.

Nu ska jag bygga en arbetsbänk till verkstan och vill inte ha något som inte förblir rakt. Jag har jobbat mycket i trä men har då haft förmånen att få tag i gammalt virke så jag har ingen erfarenhet av det som finns på byggvaruhus. Frågan är om allt virke man köper på byggvaruhus är så dåligt torkat. Följdfrågan är vad de tänkt att man ska använda dylikt skräpvirke till?
 
T
Det virke man köper på ett byggvaruhus är ju oftast lagrat i ouppvärmda virkeshallar så det är samma luftfuktghet som utomhus och det är inte torkat till "möbeltorrt" så när man tar in det så torkar det och slår/vrider sig.

Det är nog tänkt att man ska bygga väggar, tak och golv med det och då fäster man ju upp reglar med andra så de inte kan röra sig så mycket.
Men visst är det skillnad på virke och virke på brädgård som vänder sig till yrkesfolk och på "köpladorna", det brukar synas på priset också.

Om man vill ha så bra som möjligt får man sortera igenom en del i stället men det brukar de inte gilla något vidare. Även då kommer det att krokna och vrida sig om man tar in och torkar träbitarna.

Jag har inte så mycket erfarenhet av just Woody men K-Rauta, Bauhaus och har även varit på Byggmax när det knep(vilket jag aldrig gör om) och kan jämföra med Beijer, 100% Proffs och någon mer yrkesinriktad brädgård och även om även dessa har stora virkeshallar med "utomhusklimat" så har det inte vridit sig eller kroknat fullt så mycket.

När virket lagrats i den miljö de kommer att vara så kommer de inte att vrida sig/krokna mer så länge det är relativt konstant värme/luftfuktighet så beroende på din verkstad så håller dina reglar formen när de väl torkat.
 
Reglar är till för byggnader. Ofta snabbväxt gran, vilket duger bra till att bygga väggar med, sämre till arbetsbänkar. Du behöver köpa snickerivirke, vilket är något helt annat. Kontakta ett snickeri eller återförsäljare typ Fredricsons.
 
Jag har kört en hel del med reglar just eftersom det känns lite mindre tråkigt att göra missar med detta virke eftersom det är billigare än "riktigt" nedtorkat snickerivirke. Har försökt köpa klassat virke eftersom det innehåller färre kvistar och i de flesta fall verkar detta virke också ha tätare årsringar. Köper i regel ett flertal reglar (ordvits!) och lägger dessa på tork i antingen garaget eller källaren. Har tyvärr inte köpt någon fuktkvotmätare ännu så jag vet inte hur torrt det blir men de flesta bitar jag använder har legat något halvår i källaren.

Har även köpt en del ask som varit möbeltorr och det är stor skillnad i att arbeta med materialet så visst får man något för de extra pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.