Hur luftar man den här varmvattenberedaren av äldre modell?

20150608_160115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De enda kranarna jag hittar i nära anslutning sitter nere vid golvet:

20150608_160200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150608_160137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och nu har jag äntligen tagit mod till mig att vrida så hårt att kranarna rörde på sig, de satt hårt! Båda är monterade på inkommande kallvatten (det tjocka röret från höger). Den övre är säkerhetsventil men är inte av fjädrande modell utan verkar som man öppnar den lite "lagom" och då läcker det inte ut något. Jag antar att man ställer den strax under läget där det börjar läcka och då kommer ev övertryck att tvinga sig ut? Den var i alla fall skruvad bom stängd så nu har jag ställt upp den.
Den nedre kranen är avstängning. Ingen av de här har alltså med luftning att göra.
Nästa teori är bultskallen mitt på behållaren eller något på varmvattensidan, där är det rör som sticker upp i taket fastän det inte finns övervåning...
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
Om beredaren bara värmer ditt tappvarmvatten vilket den ser ut att göra så borde du inte behöva lufta den. Ev luft kommer att samlas högst upp och följa med varmvattnet ut. Vill du så kan du lossa kopplingen högst upp. Var försiktig. Du kan bli skållad. Stäng av kallvattnet och släpp ut trycket på varmvattnet genom att öppna en varmvattenkran innan du lossar kopplingen. Släpp försiktigt på kallvattnet tills det inte kommer någon mer luft.
Det borde som sagt inte finnas något behov av att lufta beredaren, så du kanske kan beskriva vad du har för problem och varför du vill lufta beredaren.
 
P
Öppna varmvattnet på random blandare i huset.
 
Patrick E skrev:
Det borde som sagt inte finnas något behov av att lufta beredaren, så du kanske kan beskriva vad du har för problem och varför du vill lufta beredaren.
Tack, jag har nu även pratat med Nibe (hittade en tillverkarskylt från 1968 :) som bekräftar att man inte behöver lufta.

Jag har problem med att vattenmätaren stötvis visar förbrukning fastän allt är avstängt och i några trådar här på forumet nämns att man kan prova att lufta varmvattenberedaren. Det här stötvisa beteendet ser jag bara dagtid, helt stilla nattetid.

En sak jag upptäckt är att sedan jag öppnade upp säkerhetsventilen kommer det ibland en skvätt vatten i dess utloppsrör vilket ju tyder på att det blir tryckökning ibland. Kan inte bedöma ännu om öppnandet av ventilen ev fixat vattenmätningsproblemet.
 
Vattnet expanderar när det värms upp. Detta kan göra att säkerhetsventilen öppnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.