Hej, jag får väldigt ofta hämta min nya Gardena R80li. Senast 1-2 ggr per dag. Den verkar inte hitta tillbaka eller nått innan batteriet dör. Vad kan man göra åt det?
 
Hur ser tomten ut?
Hur är slingan dragen?
 
Om du har en guide (vilket är en fördel) ska klipparen klara test in och ut i menyn. Om inte måste guiden dras om så att klipparen kan följa den problemfritt.
Det kan också bero på att batteriet börjar bli dåligt, då kan man dra ner söktiden efter guiden till 0 för att få in den i laddaren så fort som möjligt. Om det fortfarande är problem kan batteriet behöva bytas.

Oj, såg nu att du skrev att klipparen är ny:surprised:, då är antagligen inte batteriet dåligt. Alltså är det sannolikt problem med installationen eller i inställningarna.
 
Redigerat:
Det är inte på den sidan där guiden är som den dör. utan på övriga tomten.

Tomten är formad som en hästsko runt huset.

Roboten är bara några veckor gammal.
 
Johnny Viking skrev:
Det är inte på den sidan där guiden är som den dör. utan på övriga tomten.

Tomten är formad som en hästsko runt huset.
Med en sån tomt ska laddstationen helst stå i ena änden och guiden gå hela vägen till andra änden. Om det inte är möjligt måste du ändra i inställningarna så att när den efter några minuter inte hittat guiden går över till att följa begränsningsslingan tillbaks.
 
legion skrev:
Om det inte är möjligt måste du ändra i inställningarna så att när den efter några minuter inte hittat guiden går över till att följa begränsningsslingan tillbaks.
Finns det en sån inställning på Gardena R80Li? (Jag har en R70Li och lite samma problem med tomten)
 
Jan Nylund skrev:
Finns det en sån inställning på Gardena R80Li? (Jag har en R70Li och lite samma problem med tomten)
Kollade lite snabbt i manualen som finns på nätet och någon sådan inställning verkar inte finnas på denna modellen tyvärr. Så det är bara att göra om och göra rätt. Dra guiden hela vägen fram till det andra området och anslut den där. Desstå större område guiden täcker upp desstå snabbare hittar klipparen hem och du får en effektivare klippare som ägnar mer tid åt att klippa istället för att leta laddstation.
 
Japp, blir att fixa om guiden och flytta dockan. Ska testa lite och se om jag får till det. :)
 
Det löser sig. Var en hel del bra exempel i manualen. Tänkt på att ifall du monterar dockan på en ö så måste guiden anslutas till samma ö. Tänkte ifall du har huset avgränsat som en ö. Lätt att missa den annars.
 
Kanske är helt fel tråd för att börja oroa sig för min planering här, men för tillfället är det uppsatt enligt denna bild. (nivåskillnaden högst uppe består egentligen av en mur samt ett par stora stenar). Sen finns även en gungställning förutom trampolinen och sandlådan. https://dl.dropboxusercontent.com/u/518422/gardena_plan_00a.png

Bara jag får hem mera kablage, så kommer jag dra guiden att gå runt huset så borde den hitta tillbaka smidigare. Problem lär dock uppstå när jag så småningom tänkt utöka området så den går runt garaget (uppe till höger).. då måste jag ha en guide hela den vägen oxo. Funderar nu på att göra två zoner och switcha slingor varannan dag med ett relä...
 
Ett annat alternativ är att flytta fram laddstationen på den lilla ytan framför huset sen drar du guiden runt huset via den stora ytan och sen runt garaget och ansluter guiden där. Sen ställer du in fjärrstart på det stora området och det bakom garaget så den börjar klippa där lagom antal av gångerna den ger sig ut. Då klarar du dig på en guide och en slinga utan relä och grejer. Alternativ vänder på det och byter plats på guidensanslutning och laddstationen om det passar bättre.
 
Redigerat:
Jag tänkte på detta, men det är inte riktigt lämplig placering av roboten i nån av de positionerna. Sen blir guiden nästan 100m lång, så undrar om det inte blir onödigt långt. Nåja, kör såhär nu tills garagedelen tas med så får jag testa lite sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.