Med den tomtstorleken i ett attraktivt läge som Mälarhöjden så är det nog inte styckningmöjligheten som är avgörande. Jag bor i närheten och här rivs välvårdade hus på sådana tomter för att ge plats för två-vånings bostadsrättshus.

I ett exempel i närheten med liknande tomtstorlek byggdes 4 BR-lägenheter som såldes för ca 5MSek styck plus att BR föreningen tog lån på 5MSek, dvs totalt 25 MSek. Byggnationen kostade ca 11 MSek så det finns utrymme att betala en hel del för tomten. Jag skulle tro att detta ger en undre gräns för hur billigt ett "ruckel" kan bli.
 
Hade det varit Bromma eller stocksund, men söder om söder? Tycker det låter dyrt
 
LennartN skrev:
Med den tomtstorleken i ett attraktivt läge som Mälarhöjden så är det nog inte styckningmöjligheten som är avgörande. Jag bor i närheten och här rivs välvårdade hus på sådana tomter för att ge plats för två-vånings bostadsrättshus.

I ett exempel i närheten med liknande tomtstorlek byggdes 4 BR-lägenheter som såldes för ca 5MSek styck plus att BR föreningen tog lån på 5MSek, dvs totalt 25 MSek. Byggnationen kostade ca 11 MSek så det finns utrymme att betala en hel del för tomten. Jag skulle tro att detta ger en undre gräns för hur billigt ett "ruckel" kan bli.
Detta pågår "överallt" i söderort. Även icke styckbara tomter bebyggs med flerbostadshus i bostadsrättsformat och när bygget är klart splittas fastigheten i flera småbitar. Går tydligen inte att sätta p för givet nuvarande detaljplaner.
 
Visst är det dyrt och det värsta är att det är en ren spekulationsekonomi. I exemplet jag drog köpte "entreprenören" villan för 6,35 MSek, bildade en bostadsrättsförening och sålde huset vidare till denna för 14 MSek. Bostadsrätterna såldes sedan innan byggnation och bygget bedrevs sedan av bostadsrättsföreningen. M.a.o alla risker på bostadsrättsföreningen och "entreprenören" cashade in 7,65 MSek redan från start.

Tomten ifråga var på ca. 1250 m2 och detaljplanen medger två huskroppar på tomter större än 1200 m2 så det går inte att stoppa. Men detta håller på att förstöra villaområdena strax söder om Stockholm.
 
I ena änden av världen kan planbestämmelser reglera vilken färg det får vara på takteglet men detta går inte att stoppa?
 
LennartN skrev:
Visst är det dyrt och det värsta är att det är en ren spekulationsekonomi. I exemplet jag drog köpte "entreprenören" villan för 6,35 MSek, bildade en bostadsrättsförening och sålde huset vidare till denna för 14 MSek. Bostadsrätterna såldes sedan innan byggnation och bygget bedrevs sedan av bostadsrättsföreningen. M.a.o alla risker på bostadsrättsföreningen och "entreprenören" cashade in 7,65 MSek redan från start.

Tomten ifråga var på ca. 1250 m2 och detaljplanen medger två huskroppar på tomter större än 1200 m2 så det går inte att stoppa. Men detta håller på att förstöra villaområdena strax söder om Stockholm.
På vilket sett förstör det ett villa område med att införa lite bostadsrätter om det görs högst i två plan
 
Fotografen skrev:
I ena änden av världen kan planbestämmelser reglera vilken färg det får vara på takteglet men detta går inte att stoppa?
Exakt så. Det är helt sjukt och ett jädra liv i villaområdena där det händer.
 
Polos skrev:
På vilket sett förstör det ett villa område med att införa lite bostadsrätter om det görs högst i två plan
Jag misstänker att priset för en villa kan påverkas negativt ifall det ligger granne med lägenhetshus, även ifall lägenhetshusen är rätt små.
 
Vem vill bo brevid ett miljonprojekt? Som ofta nybyggda flerfamiljshus ser ut som
 
Ju mer jag läser i den här tråden, desto mer nöjd blir jag att jag flyttade till södra Dalarna för nio år sedan. Eller förresten, det gäller ganska många trådar.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Stockholm är ju King, massor med bra restauranger, bra utbud på butiker, etc, etc, etc
 
AndersMalmgren skrev:
Vem vill bo brevid ett miljonprojekt? Som ofta nybyggda flerfamiljshus ser ut som
Om du åker ut till tex gammla Enskede Bromma Älvsjö Danderyd Djursholm så finns det otroligt många bostadsrättsföreningar i ombyggda villor eller nybyggda som passar in i kvarteren . Det ända som det gnälls på när vi byggt i dom kvarteren är att det blir mera bilar i området för du ska inte tro att dom kan parkera sina miljon bilar på sina egna tomter.
 
Anders du får ha bättre argument än så. Jag lovar dig att vi har bra resturanger i Halmstad med. Och idag handlar man väll nästan allt utom mat på nätet :). Jag kan förstå varför folk gillar Stockholm men jag kan inte förstå varför stockholmare inte gillar mindre städer :cool:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
STockholmare gillar mindre städer men dom vill inte bo där.
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Om du åker ut till tex gammla Enskede Bromma Älvsjö Danderyd Djursholm så finns det otroligt många bostadsrättsföreningar i ombyggda villor eller nybyggda som passar in i kvarteren . Det ända som det gnälls på när vi byggt i dom kvarteren är att det blir mera bilar i området för du ska inte tro att dom kan parkera sina miljon bilar på sina egna tomter.
Du får gärna ge några exempel. Jag har inte sett några här i närområdet (älvsjö). I min omedelbara närhet har det blivit praxis att ta en gammal fin trädgårdstomt som inte är styckbar (dvs den är på under 1200kvm) och sedan bygger man 2 huskroppar med två bostäder i varje på denna, därefter bildar man brf och lyckas splitta på tomten på någotvis. Resultat, där det enligt detaljplan inte får byggas ens två hus finns där nu FYRA familjer, varochen med en tomt på mindre än 300kvm. Det ser fanimej inte klokt ut i en gammal villastad.
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.