Hej på er jag tänkte bila ner till Italien över Österrike tillsammans med min sambo och 3-åriga dotter i slutet av sommaren.

Jag söker efter vägledning på vilka rutter som är bäst att ta, hur många dagar som är bra att ägna åt resan, vad man skall försöka se och vad man skall undvika! Försäkringar att tänka på och ha backup är bra också att tänka på om något skulle ske. Det skall ju vara både roligt och säkert hela vägen både dit och hem. Skulle till och med kunna hyra en bil för att få tillgång till deras försäkringar och sådär. Kan tänka mig en 6-växlad så man kan ligga på lite genom Tyskland...

Har du bilat ner och hur gjorde du själv och kan som sagt både avråda och råda mig till under vägen?

Detta är tänkt att vara en ganska lugn resa med mycket kultur att lukta, se och smaka på :) det skall helst vara mycket landsbygd, vyer, utforskande och mindre vägar förutom i Tyskland som jag mestadels hade tänkt vi skall bara köra igenom. Kanske övernatta i södra Tyskland eller Österrike som först.
 
Bilade ner till Italien för några år sedan. Finns mycket att se, så beror ju lite på vad ni är ute efter och hur lång tid ni har. Vi var ute i lite mer en 2 veckor och det skulle jag säga var lite kort. Men det beror ju lite på vilken väg ni tar. Går ju att sträck köra ner på 1-2 dagar.

Vi körde via Frankrike på nervägen. Rakt ner till Marseille och sen kustvägen över till Italien. Där har ni ju flera trevliga ständer på vägen.

Sen beroende på tid så är ju frågan hur långt ner i Italien ni vill. Gardasjön är fint, Rom, San Marino. Finns mycket i Italien.

Sen vägen hem tog via via Österrike och där är det ju jätte fint på sommaren. Kanske försöka få till något stopp där och åka upp på någon alptopp med linbana.


Vi hade inte bestämmt något direkt väg, utan ta med en kartbok och välj stora vägar eller små beroende på hur fort ni vill komma fram och vad ni vill se. Vi tog allt eftersom och hade inga problem på någon väg.
 
Redigerat:
Ta färjan till Rostock antingen från gedser eller Ystad, så kommer du på rätt sida på en gång.
Kan rekommendera rutten Berlin Dresten Prag Wien.
Vill du att det ska gå snabbt så ta autobahn direkt till Wien tog oss 10 timmar senast. Sen är det inte så många timmar kvar till Italien.

Ta en dag eller två i Wien det finns mycket att se och känna historiens vingslag.
 
Bilade ner för nåt är sen med bil och husvagn.
Vi åkte över till Rostoc och därefter autoban ner till gränsen Tyskland / Österrike Schweiz och Italien ner till ca 20 mil söder om PISA

Tänk på att det är vägtullar i Österrike, missade den och åkte in i Österrike och vände direkt och åkte tillbaka för att lösa vägtull, med påföljd att jag blev stoppad innan tyska gränsen och 100 euro i böter, trots att vi kunde bevisa att vi nyss handlat på tyska lidl typ 10 min tidigare :(

Vi sov på rastplatser /bensinmackar där lastbilarna stannande.
Österike schweiz är ju väldigt fint, lika när man kommer ner från alperna och ner till sjön på gränsen mot Italien.
I Italien var det mest motorväg att åka, går så klart att åka mindre vägar även där men det gjorde inte vi.
Vi campade i typ 10 dar på samma ställe och använde bilen för dagsutflykter bla till Pisa
 
Autobahn funkar inte som en svensk motorväg.

Ligg inte i vänsterfilen mer än nödvändigt. På några sekunder kan det plötsligt finnas en bil precis bakom dig, så man måste titta lika mycket i backspegeln som framåt. De som kör i vänsterfilen håller inga säkerhetsavstånd alls. Även i mittfilen måste man titta mycket i backspegeln, för man ska inte i onödan tvinga dem som kommer i kapp bakifrån att gå ut i vänsterfilen, dvs man ska om möjligt gå ut tillfälligt i högerfilen om det finns en lucka där.

Det är bara i högerfilen bland lastbilarna som man kan köra lugnt och avslappnat utan att titta i backspegeln hela tiden. När det är mycket trafik och korta avstånd är det skönt att ligga där.

Kolla vad man måste ha med i bilen i de länder du passerar. I vissa länder måste man t.ex ha med säkerhetsvästar, reservglödlampor etc.

Om bilen har 5 eller 6 växlar har inget med topphastigheten att göra. De flesta bilar är växlade så att det är motorstyrkan som avgör maxhastigheten, och i vissa fall nås den på näst högsta växeln.
 
Kan bara tillägga att vi gjorde den resan förra sommaren, ut och hem via Österrike, hyrde en V60 D4 i 8 dagar med fria mil, med 400mil totalt och 3200kr i hyra blev det ca 18kr/mil inkl bränsle, bra mycket billigare än om man hade kört egen bil av samma typ konstigt nog...
 
Hjälpande svar, tack så mycket! Skall tänka på hur vi kör på Autobahn helt klart.

AskeHolst det låter väldigt billigt, det lutar nog åt att hyra. Antar man får med eller kan komplittera med bra försäkringar också.

Tror inte det blir så mycket tältning men att ta med tältet låter ju som något att prova. Tanken är som sagt att besöka och se små trevliga byar i jakt på det genuina Italien.

Jag kommer inte på så mycket frågor just vid denna tidpunkt men fortsätt dela med er ni som har gjort resan. Platser att besöka, ännu mer att tänka på. Priser, kontanter, regler och förordningar.
 
Tänk på att ta med cash för betala med kort är inte lika vanligt som i Sverige.
Har kört tusentals mil på Autobahn och tycker det är jobbigt/tröttande att köra mer än 140 kmh. Myckat gasa-bromsa och så är man inte framme snabbare.
Tänk på att du kan lätt sitta 3 timmar i bilkö, stop-and-go, speciellt när semestertiden bryter ut. Den dagen är olika i olika delstater och om två grannstater har samma startdag så kan det bli jobbigt. Ta alltid med tilräckligt med vatten och annat viktitgt. Att som Aske köra 400 mil på 8 dagar skulle jag inte kalla för semester. Speciellt inte med barn.
 
D09
Finns enormt mycket fint att se på vägen :)

Glöm inte att stanna till uppe i bergen, käka snitszel ( hur det nu stavas ) och en bra surfplatta till den lilla :)

Vi bilade till italien varje sommar när jag var liten.

Tyskland är väl helt stängt på söndagar om jag inte minns fel ( eller är det danmark? )
 
D09 skrev:
...käka snitszel ( hur det nu stavas ) ...
Schnipo heter det i Schweiz. Dvs Schnitzel mit pommes frites :)

Men annars, är en långrese-bilsemester verkligen så lyckat med en treåring?
 
Om man vill satsa på den hälsosamma varianten så heter det Schniposa (sa=sallad).
Schweiz är extremt dyrt nuförtiden.
Frågan vad man ska titta på längs vägen är väl lika bra som att fråga: vilken krater på månen ska man titta på?
Det finns oändligt...
 
Vi stannade på en motorvägskrog kedja i Schweiz, glömt namnet men den finns nog både i Tyskland och i Danmark grön skylt tror jag, och åt mat. Tog plommonspäckad karré och rösti det var bland det bästa jag ätit tänkte nästan gå och berömma kocken :)
 
KnockOnWood skrev:
Schnipo heter det i Schweiz. Dvs Schnitzel mit pommes frites :)

Men annars, är en långrese-bilsemester verkligen så lyckat med en treåring?
Bilsemester funkar om man tar de långa sträckorna på natten när de sover. Grisa igenom Tyskland nattetid då det är mindre risk för stau är värt lite förlorad sömn. Beroende på var i Sverige man bor så kan man komma nånstans ner mot Hamburg innan dom vaknat och sen är det bara att slänga fram paddan och hoppas på det bästa.
 
maglag skrev:
...och sen är det bara att slänga fram paddan och hoppas på det bästa.
Jag må vara väldigt gammaldags, men detta tycker jag inte man skall utsätta småbarn för :p
 
Vi körde ner till Toscana 2013 (Terricciola)med egen bil. Hyra var inte att tänka på med den prislappen. Bilkörning blev i princip från Kiel eftersom vi tog nattfärjan från GBG.

Första dagen körde vi 100 mil till Kirschberg (Kitzbühel) i Österrike och övernattade där. Väskattemärke kan man köpa från München och söderöver på vartenda bensinstation.
Dag 2 Kirchberg - Florens 75 mil på Autostradan som kostade 350:- totalt i vägavgift. Betalas med vanligt kreditkort. Inte mycket att tala om när vägtempot är så skönt i Italien. Kunde ligga konstant på 130km/h hela vägen. Alla håller samma tempo. Ingen galningar som runt Ingolstadt. :D

Vyerna tog vi i Italien. Småvägarna i Italien är nerlusade av "Autovelox" fartkameror som tar bild bakifrån. De flyttas omkring ofta utan förvarning. I Florens varje dag. Kör inte för fort någonstans är väl det enkla budskapet. Fortkörningsböter är 100€/st och kommer på posten efter ett drygt år.
Om ni kör runt Gardasjön (3h med pauser): kör medsols så är trafiken betydligt lättare. Korsningen i Saló mot Breschia är ett helsike norrifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.