Hej,
Finns det något med nya huset som jag oroar mig för så är det att man ska få problem med att möss kommer in.
Är det verkligen vanligt även i nyare hus?

Vi bodde i ett gammalt stenhus precis vid en å för några år sen. Vi fick in möss under diskbänken hela tiden trots att vi lyfte bort hela köket o försökte täppa till springor, när vi insåg att mössen varit i besticklådan så fick vi nog.
Våra grannar vars hus var byggt på åns stenmur hade gigantiska råttor i sin källare, råttor som fräste o försökte bitas när de skulle fånga/döda dem. :surprised: Läskigt.

Vårt hus kommer ligga på landet, är det helt garanterat att man kommer få in möss på hösten/vintern eller finns det en chans att man slipper? ???
Vad hindrar dem från att komma in?



 
MatildaSofia skrev:
Vad hindrar dem från att komma in?
8) Tätning, tätning och åter tätning är det som gäller. Tråkigt men sant! :-/

Man ska ha klart för sig att en mus tar sig in genom ett hål som är endast 6-7 mm. :surprised: En råtta är lättare att stänga ute, eftersom den behöver ett 20 mm hål. Det låter otroligt, men det räcker med att de får igenom huvudet sedan pressar de kroppen genom hålet. Jag har själv sett det med egna ögon.

::) Fler frågor? ??? :D

 
Usch, jag skulle spy om jag såg en fet råtta klämma sig in o bli helt platt, o sen komma in. Var har du sett det?
 
På den gamla soptippen.*Urk*
 
Hellre soptippen än hemma i alla fall.
Så ditt råd är att jag ska gå runt o täta extra i nya huset? Kan man inte be byggarna bygga "råttsäkert" direkt i stället? ;)
 
Jovisst, be kan man ju alltid, även om man inte är i kyrkan. :D
Nu är det som så, att ber du dom att göra det råttsäkert d.v.s. inga hål större än 20 mm. Då innebär det att de små musarna kommer in ändå. :-/
 
Vi fick in möss ca en månad efter inflytt i november. Har platta på mark med lockläktpanel. Dom tog sig in bakom panelen någonstans.

Temporär fix har varit att kräla runt huset och plugga igen alla småhål med stålull. Har inte fått in några fler sedan dess.

Vad vi ska göra för att få det hela att bli mussäker på lång sikt vore bra att veta! Luften behöver väl kunna cirkulera bakom panelen för att undvika fuktproblem?

Berit
 
Kanske en dum fråga, men ni har inte funderat på att skaffa katt (om det nu verkligen blir ett problem)?

Är själv uppväxt i ett gammalt hus på landet, där vi fick besök av möss lite titt som tätt. Men sedan skaffade vi katt och det kom aldrig någonsin in några möss mer (förutom en och annan död mus som katten burit in förstås). De är fruktansvärt effektiva!

Har också funderat på om det inte kan funka avskräckande att bara låna en katt då och då, eller släppa in grannens några timmar. Kanske mössen håller sig borta om det luktar lite katt? Är det någon som vet?
 
Min man kommer från allergifamiljen nr 1, och jag själv kan också känna av just katt i bland. Annars hade jag gärna haft en misse. :-/

Stämmer det inte att man kan lägga ut typ enris, att det skulle hålla möss borta. Eller har jag drömt det?

 
Det där med enris är ett månghundraårigt knep: tanken är att du lägger ut enris/enrisruskor i trossbotten, för att det ska bli obehagligt för mössen att röra sig där (har man försökt handskas med torra enrisruskor vet man hur obehagligt det är - barren sticks och fastnar i fingrarna!). Det finns andra varianter också, krossat glas, släckt kalk, kolstybb o.s.v. (rekomenderar inte det där med kalk, har hört att det kan självantända - eller är det kanske osläckt kalk?)

Hur effektivt enristricket är, och var du i så fall petar in kvistarna i ett modernt hus vet jag inte.
 
Tack Sara, värt ett försök att testa enris i alla fall.

:)
 
Om man inte klarar av katt men hund funkar också en grythund utmärkt för musjakt. Förslag: dansksvensk gårdshund - lätt att få att jaga endast på egen mark utan att för den skull sticka iväg.
 
Pigga rackare de där.... tror de kan springa upp för väggar precis som möss....
 
Sara_B skrev:
(rekomenderar inte det där med kalk, har hört att det kan självantända - eller är det kanske osläckt kalk?)
Man kan använda osläckt/bränd kalk om det finns musgångar att strö den i...
När kalken får kontakt med vatten så släcks den - får man den fex i ögonen så får man otäcka frätskador. Mös blir blinda och kommer inte ditt igen. Grymt men funkar.
... mer info om bränd kalk:
den är inte brännbar!!! Den är "bara" frättande och om större mängder hamnar i vatten så kokar den av värmeutveckling vid släckningen - farligt nog och inget att leka med :(.

En musfälla med ostbit i är en mera human sätt att ta död på små mös ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.