Jag har idag stående lockpanel på mitt hus. Underbrädorna är 170 mm och locken 70 mm.
Virket är i bra skick och jag vill bara byta för att jag tycker att liggande är snyggare än stående.

Jag har tänkt ta bort locken och sedan spika den nya liggande panelen på den stående.

Luftning finns ju idag bakom den stående panelen och nu kommer den liggande att ligga dikt an mot den stående men luftspalten är kvar bakom den stående

Finns det några risker med detta?
 
Åsa Lund
Om det befintliga träet är målat med akrylat eller annan tät färg kan det bli bekymmer om du målar det nya träet med tät färg. Det som ligger mellan två täta lager tenderar att murkna (jämför med enstegstätade fasader...)
 
Det befintliga är målat med alkydoljefärg och det var nog det jag hade tänkt på det nya också.
Om det inte är helt galet alltså...
 
Åsa Lund
Vet faktiskt inte hur diffusionstätt sån färg är, kolla med tillverkare eller färghandel?
 
Ska göra det. Tack för tipset!
 
Just detta att två täta material ligger "nästan" tätt ihop tror jag kan leda till problem.
Inträngande vatten hålls kvar av kapillärkraften, och kan kanske leda till problem på sikt.

Att skapa en liten spalt mellan den gamla och den nya panelen med hjälp av bitar av masonit där panelen spikas är ju en enkel manöver i sammanhanget.
 
Luftspalt! En panel även om den är falsad och målad är inte tät. Panelen kommer inte att torka upp ordentligt mellan regnen och risk för rötskador är stor.
 
Man får en bra avluftning av springorna i lockpanelen.
Vilken liggande panel tänkte du välja?
 
Sätt inte den liggande panelen direkt mot den gamla bottenbrädan oavsett om du har luftning bakom den gamla panelen. Du måste ha lite luft mellan de olika panelerna.
 
Spika den nya panelen i de gamla locken så får du luftning + att du slipper att riva ned den.
 
Jag tror också på att spika i locken. Se bara till att det är öppet uppåt så luft kan cirkulera nerifrån och upp. Riv annars bort bottenbrädorna och regla upp ny spikläkt som panelen fästs i (även här med spalt uppe så luft kan cirkulera).
 
  • Gilla
T@to
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
Jag tror också på att spika i locken. Se bara till att det är öppet uppåt så luft kan cirkulera nerifrån och upp. Riv annars bort bottenbrädorna och regla upp ny spikläkt som panelen fästs i (även här med spalt uppe så luft kan cirkulera).
Många kloka synpunkter här.
Om jag spikar i locken bygger det för mycket tycker jag, och att flytta ut fönstren är inget alternativ.

Ytterligare en idé är att ta bort exempelvis varannan underbräda för att bättra på luftningen och minska mängden "trä direkt på trä".
 
ajmMu skrev:
Ytterligare en idé är att ta bort exempelvis varannan underbräda för att bättra på luftningen och minska mängden "trä direkt på trä".
Låter som en bra idé kanske lånar den. :)
Vilken panel tänker du använda?
Jag har sett andra göra samma sak, modern lockpanel som spikats på sekelskifteshus vid tilläggsisolering, där man ville återställa originalutseendet. Den första jag såg var en byggmästare i Uppsala. Han spikade på dubbelfasspont efter att ha tagit bort locken och det ser fint ut femton år senare, utan ytterligare luftning. Göra fasaden ännu tjockare än den är lockar inte.
Själv håller jag på att skruva på falspanel och funderar på risken att den vrider sig .
 
Redigerat:
Låter tryggt att en byggmästare gjort så!
Jag har tänkt dubbelfasspont, trots att jag ser att den rekommenderas att monteras stående. Eventuellt fegar jag och tar enkelfasspont.
 
En gång när jag bytte fasad på ett tidigare hus, så skruvade jag den. Denna gången tänker jag låna en spikpistol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.