Har en portabel AC, men frånluftsslangen strålar ut ganska mycket värme. För att få den så effektiv som möjligt vill jag ha tag i någon isolerad ventilationsslang, 100mm. Men verkar vara en inte helt vanlig artikel. Denna ser perfekt ut, men känns av uppenbara skäl inte helt 100 att beställa därifrån..
http://www.ledgrow.se/sv/butik/ventilationsslang-ljudisolerad-102mm-detail

Någon som vet var man kan hitta sådan slang till ett bra pris och gärna i fysisk butik?
 
Det måste väl vara bättre och köpa rörisolering typ Armaflex och isolera den slang du har, betydligt hållbarare än tunn folie.
 
Slangen blir inte så flexibel då.. Just nu har jag skumplast virad runt slangen, men blir inte helt bra.
 
C
Den strålningsvärme som frånluftslangen avger måste ju vara mikroskopisk i sammanhanget.
 
Finns isolationsstrumpor till Spiro-rör med t.ex. 125mm innerdiameter att beställa från ventilationsbutiker.
 
cpalm skrev:
Den strålningsvärme som frånluftslangen avger måste ju vara mikroskopisk i sammanhanget.
Mer än man kan tro faktiskt enligt min erfarenhet. En portabel AC är ju väldigt ineffektiv till att börja med, så ju effektivare man kan få det, desto bättre.

Josth skrev:
Finns isolationsstrumpor till Spiro-rör med t.ex. 125mm innerdiameter att beställa från ventilationsbutiker.
Ska kolla det:)
 
portabel AC funkar väl så att den skickar ut den varma värmeväxlade luften ur huset, men då måste ju luft in för att ersätta den utskickade, då suger den in varm uteluft. Att då isolera frånluftröret är väl en sån liten åtgärd att det knappast kan löna sig.

AC med separat utedel där kompressorn sitter är väl en betydligt effektivare metod?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.