Vi ska snart byta ut takplasten på vår verandan i sommarstugan. Verandan är helt öppen utan fönster och ligger mer eller mindre i norrläge. Vi använder den för fika och kvällssittningar med ett glas och för att någon enstaka gång lägga sig i soffan och ta lunchlur. Verandan är liten (2 x 5m-ish) och det är rätt lågt i tak. Idag sitter det korrugerad plast på som är rätt sunkig.

Nu när vi byter har jag framförallt två val som jag är lite kluven till.
  • 16 eller 10 mm.
  • Helt genomskinlig eller frostad.


Tacksam för all input!
 
Jag hade valt 16mm och frostat. Liten prisskillnad men känns betydligt stadigare att arbeta med.

Frostat för att slippa se minsta missfärgning eller smuts som hamnar ovanpå taket, tex nedfall från träd osv. Den frostade ger ett behagligt ljus även när solen ligger på.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ah, ok, låter rimligt och ungefär som jag tänkt... Hur mycket är "betydligt" enklare att jobba med? Det är rätt lågt i tak och jag har det lite trångt att få plats med för mycket material -särskilt som att jag fick som tips att lägga en bredare "planka" över de befintliga reglarna för att minska risken för läckage vid skarvarna.

För att få in kanalplasten på det befintliga ramverket så måste jag kapa alla skivorna på längden, men det ska väl inte vara några problem väl?
 
Tycker mest känslan är att de tunnare lätt knäcks när man skall lyfta dem på plats men det är nog egentligen ingen större risk. Kapning görs enkelt med sänksåg, fogsvans eller sticksåg
 
Jag ogillar min kanalplast, så lätt att få läckage. lite snö eller en gren som faller från en hög tall så blir det läckage på mitt... Skruvarna går av i tid och otid, ett skämt tamefan :D

Om du har öppet runt, varfär välja ett "isolerande" tak då? Jag har isolerglas runt min pensionärskuvös och även isolerat golv. Det gör inte att jag sitter där mer, det är ett 25kvm förråd för grillen och utemöblerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.