Hej jag undrar om någon vet vad det kostar att riva ett gammalt 1 ½ planshus med ladugård. Finns det någon som har rivit och byggt ersättnings bostad? Tacksam för svar!
 
3,50 kr för ett packet solstickan :)
 
Ring räddningstjänsten i din kommun och fråga om de vill "öva" på några gamla byggnader.

= elda och släcka och sedan får du ta reda på askan, vilket är tillräckligt dyrt :)
 
Hej.
Jag har samma problem, tacksam för svar...
/Patrik
 
Jag känner en som helt enkelt satte ut en annons med texten 'Gratis byggmaterial - plocka själv'. Det gick alldeles utmärkt och det mesta fick han bort gratis. Det roliga var att han lagt ett anbud åt kommunen som ägde fastigheten och sökte någon som kunde riva huset, så han fick rätt bra betalt för sin insats ;D.
 
När jag köpte tomten (1993) till nuvarande huset, så fanns det ett gammalt 1 1/2-plans (tegel)med i bilden, som jag skulle riva. Brandkåren, jo det var det första jag tänkte på, ringde brandchefen för att erbjuda ett övningsprojekt ;D, för he...te, blev svaret, inte i tättbebyggt område. Mina föräldrar berättade, att deras senaste övning höll på att sluta med en nedbränd kommun :surprised:
Priset jag fick betala då, blev 22.000:-, av detta var deponeringen 18`
Så priser kring 75.000 och uppåt är nog inte orimligt.
Nu brukar kommunen vilja ha ett finger med i rivningen, hur denna går till och var/hur resterna skall deponeras.
Men träet kan man själv såga upp till ved, om det inte innehåller för mycket färg, men det brukar det inte göra på rivningshus. Sten/tegelmassor kan man kanske annonsera bort, till någon som behöver fylla upp sin tomt. Kan kanske också vara idè att annonsera ut rivningen, som nämns, en granne till mig kom och tog hand om alla tegelpannorna.
 
Tänk även på att det i gamla hus kan finnas både eternit(asbest) och kvicksilver (gamla elinstaööationer) som kan kosta en massa pengar för att riva och deponera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.