hempularen skrev:
Bes. protokollet har ju en lite lsutig skrivning om krypgrunden. Först "krypgrund med betongbjälklag", sedan en stadardtsxt om riskerna med röta i träbjälklag.

Det finns inget i bes. protokollet som beskriver att något med dte här huset är dåligt. Man pekar ut att det platta taket är en risk, oavsett om det är 100 år gammalt eller nybyggt. man pekar på risker med krypgrund, men påvisar inga problem med den här krypgrunden osv.

Det här protokollet skulle se likadant ut om huset var topprenoverat, byggt 1995, med originaltak.
Jag håller inte riktigt med dig.
Fuktrosor i taket, tryckt virke i bjälklag osv tycker åtminstone jag tyder på att saker är fel både med tak och grund
 
Jag kanske läst dåligt, men i den citerade texten har jag inte läst om fuktrosor eller tryckt virke i bjälklag.
 
Det finns ingenting i utdraget från besiktningsprotokollet som säger att det är något fel på det här huset, bara att det kan finnas fel baserat på erfarenheter från andra hus med liknande konstruktion. Jag skulle inte vara rädd för att köpa den där kåken, men aldrig till det priset. Vansinne, räntan måste upp.
 
"Fuktrosor i undertaket noterades i vardagsrummet vid murstock, i sovrum samt i anslutningen mellan undertak och vägg i hall vid ingång till köket. För bättre bedömning av orsaker erfordras konstruktionsingrepp."

Nu är jag inte 100 på att det är samma hus, men 90. (Redan postat länk)
 
Det pratas nog inte om "rätt" hus. TS har inte velat avslöja vilket hus kanske beroende på konkurrens, jag vet inte varför?!
 
Jonatan79 skrev:
Det pratas nog inte om "rätt" hus. TS har inte velat avslöja vilket hus kanske beroende på konkurrens, jag vet inte varför?!
Den in citerade texten av TS finns med i det objektet jag länkade till, funkishus för 8 m med visning idag....
 
Aha, måste läst fel på visningsdatum isf. Ja, då var det verkligen ett STORT renoveringsobjekt/ruckel, iaf invändigt m.m. Min gissning mellan 8-10tkr/m2 att renovera. Det kostar att ligga på topp!
 
Jo men texten som TS citerar är så allmänt hållen "bullshit" att du troligen kan hitta exakt samma formulering i hundratals besiktningar.
 
Pagno skrev:
med sjönära, trevligt folk.....
Haha, brukar man inte säga att folk är jordnära?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ja det är huset ni länkat till. Har nu varit på visningen. Skicket är ännu värre än vi trodde. Hela huset luktade unket, tom möglig. Fast om det hade varit mögel hade det väl stått i besiktningen? Mäklaren förklarar att lukten är pga att ingen bott där i 2 år. Köket är under all kritik därför ingen bild.

det var inte många spekulanter, men fanns en kille som var intresserade av riva allt, stycka tomten till 2 delar och sälja vidare för 5 miljon st. Vad tror ni han är intresserade att betala för besväret?
 
Walk away!
 
benderama skrev:
Fast om det hade varit mögel hade det väl stått i besiktningen?
Det är väl säljarens besiktning, så att inte allt negativt kommer fram är väl inget att bli förvånad över.

Angående överpris så finns det väl knappast något objekt i närheten av Stockholm som inte säljs till våldsamt överpris. Visst ja, marknaden har ju alltid rätt, ... eller?
 
Jag kommer inte betala acceptpriset. Frågan är hur mycket under man våga buda att det inte ska anses som skambud.

Enlig mäklaren är inte säljaren så desperat. Samt att det redan finns en som är intresserade av betala 7 milj. Men jag tror han ljuger.
 
A
En ganska typiskt, urusel besiktning som inte säger nånting. Vad den egentligen säger är:

"Jag gick runt lite snabbt och kollade och det verkar vara en massa grejer som är trasigt men det är inget som jag orkar kolla upp. Be någon som bryr sig att genomföra en fördjupad undersökning så slipper jag allt ansvar. För att fylla ut protokollet så kommer här lite generiskt svammel som inte alls har med det här objektet att göra".

Om du redan innan kände att det var ett överpris, och första intrycket på visningen var att det var värre än du trodde, så tror jag att du har svaret där. Jag känner inte till området men jag antar att det är läget man betalar för, Eller så har varken mäklare eller säljare koll på vad huset är värt. Eller så har de det men hoppas på att det finns köpare som inte har koll (förmodligen en vinnande strategi tyvärr).
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
benderama
  • Laddar…
Luktar det unket/mögel så är det nästan garanterat mögel. Kanske pga den gamla poolen? Besiktiga huset med en egen besiktningsman om du tänker gå vidare. Säljarens besiktning är värd lika mycket som K-rautas reklamblad
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.