Kul!
Den här tråden skulle ha funnits när jag börjde bygga min bod. Den är väldigt lik din med pulpettak och 15 kvadrat (5*3m). Min är dock inte alls lika seriöst byggd.
Jag skruvade ihop en impregnerad trall först som jag sedan byggde boden på. Insidan och lite målning och foder är kvar.

20150529_135730[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imponerande att du spikar så pass mycket. Är det en kostnadsfråga? Jag spikade bara panelen.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Ja det var likt, snyggt! Jag har väl egentligen bara spikat golvbjälklaget hittills. Väggsektionerna är skruvade för högsta hållbarhet. Sen kommer jag spika kortlingarna i väggarna, panelen, taksponten. Takbalkar, bärlinor och golvspont kommer skruvas. Så ser iaf planen ut.
 
hahalj
Vädret har inte varit det bästa så jag har inte hunnit med så mycket jag hade planerat.
Började dagen med att fynda en bättre begagnad förrådsdörr på annons till 1/3 av nypriset på den dörr jag hade planerat köpa, det kändes ju rätt bra! Det är aldrig fel med återvinning. :cool:

Har satt lite fler snedsträvor och hann också med att resa stommen till norra väggen:
20150531_182259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggreglarnas överkant sågades med samma vinkel som taklutningen, ca 9 grader.
Hammarbandets ändar likadant.
Resterande kortlingar och reglar runt fönsterhålet sparar jag till senare.

Fick också uppdatera skisserna dels pga den begagnade dörren som är en 10x21 istf den planerade 9x20. Sen fick jag justera lite när verkligheten inte riktigt stämde med skissen. Har också sänkt ner fönstren 20 cm, nu hamnar underkanten på fönstren på ca 1300 mm över golvet och överkanten på ca 1800, det tror jag blir bättre.

friggebod8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

friggebod9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är frågan hur jag ska göra med dörrkarmen, ska den stå på syllen eller på kantbalken i golvbjälklaget? Golvsponten kommer ju sättas ovanpå golvreglarna som är på samma nivå som kantbalken. Det känns ju spontant som att det blir bättre att sätta karmen på samma nivå, förutsatt att sponten inte når upp högre än karmtröskeln?... får mäta lite på detta innan jag bestämmer mig.

Har också påbörjat grävningen för elkabeln, tanken var att tonårssonen skulle ta över och slutföra det jobbet men det var visst annat som var mer intressant än att gräva en liten ränna i sprängstenen...:what:
 
F
Intressant projekt att följa. (y)
 
Tack för ett föredömligt projekt! Ska följa detta med spänning och jag hoppas kunna uppföra en kopia på detta :)
 
hahalj
Kul att det uppskattas! :)
Glöm bara inte att jag är en glad amatör och säkert gör en del misstag längs vägen :x.

Inga framsteg sen senast. Funderar fortfarande på om jag ska bryta syllen där dörrkarmen ska sitta, eller om jag ska sätta karmen ovanpå syllen. Jag borde nog se till att det finns regelvirke under hela karmtröskelns djup om jag bryter syllen, eller? Dessutom ska väl karmen gå ut jämns med panelen om jag ska kunna öppna dörren 180°? Som man ser t.ex. här på denna länk. Karmen är 105 mm djup, kantbalken är 45 bred, panelen är 22 mm tjock. Om karmen ska sticka ut 22 mm utanför kantbalken, då återstår det 83 mm innanför kantbalkens ytterkant. Sätter jag då 45 kortling dikt an mot kantbalken så blir det 95 mm brett vilket ju då räcker.

Det lutar åt att det blir bruten syll med främsta motivering att det blir minsta höjdskillnad mellan golv och tröskel, vilket är bra i mitt fall.
 
hahalj skrev:
Jag räknar med att lägga hålband på takreglarna också, då blir det totalt 56 meter med 3-4 meters längder. Om jag inte skarvar så behöver jag köpa 7 st 10 meters rullar, men jag hade ju ändå behövt 6 st även om jag skarvar så det är väl skitsamma.

Finns det nåt enkelt sätt att beräkna nödvändig dimension på hålbanden, nån tumregel eller liknande? Kan köpa antingen 13 eller 20 mm breda med antingen 0,7 eller 1,0 mm tjocklek. De ska ju ligga direkt under panelen så kanske det vore det bra med den tunna modellen, men räcker det?
Det finns hålband på längre längder än 10 meter. Det blir bättre materialutnyttjande. Jag har sett 50-meters nånstans, men jag kommer tyvärr inte ihåg var.
 
hahalj
Tack för tipset, men planen har ändrats lite som det står längre upp.

Har grävt diket för elkabeln ikväll, det är fasen inte lätt i sprängstenen. Blir inte djupare än 15 cm som grundast på vissa ställen, det går inte inte flytta på en del stenar varken med spett eller spade. Så det får räcka så.
 
hahalj
Så, nu ligger markskyddsröret på plats och kablar är indragna.

14336177376430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Äntligen upphörde regnet och även om blåsten var kraftig så gick det bygga lite idag.

Här kapas det uttag för bärlinan i väggreglarnas överkant, först cirkelsågen så långt det går, och resten med fogsvansen. Prova med en kort bit av bärlinevirket, putsa till kapsnitten med fogsvansen om det behövs.
20150607_133058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Resterande sektion av östra väggen är nu rest. Sparar kortlingarna till senare, har bara gjort klart hålen för fönster och dörr:

20150607_180806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes har jag ingen syll i dörröppningen, karmen kommer stå direkt på kantbalken.


Fick återigen justera skissen efter att måtten i verkligheten inte riktigt stämde överens:
friggebod9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där tog skruvarna slut så söderväggen får vi ta en annan dag.
 
hahalj
Det har gått ett par veckor sen jag hann göra något på bygget, men idag blev det några timmar innan midsommarfirandet. Passade på att först sätta upp bärlinorna i båda långväggarna, därefter södra väggen snabbt och lätt.
Så här blev det:


20150619_164801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150619_164748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
hahalj
Regn, jobb, pollenallergi, hushållsarbete och sociala aktiviteter, allt är bromsande faktorer för förrådsbygget. Och semestern är ytterligare knappt två veckor bort...

Nåväl, nu har äntligen takbalkarna 45x120 kommit på plats. Ca 750 mm delning, taklutningen 9°, fasade av dem så anliggningsytan mot hammarbanden är plan, förankrade med gaffelankare förutom ytterbalkarna som drogs med skruv underifrån genom övre liggande väggregel i resp. sidovägg och förstärkta vinkeljärn mot hammarbanden. Utsticken på gaffelankarna kapar jag av senare med vinkelkapen.

Fick också åka till byggvaruhuset i helgen och komplettera med ca 15 meter 45x120, är svårt att få det helt rätt i beräkningen när man inte vet exakt hur det kommer kapas. Blir en mängd kortare bitar över som säkert går använda på nåt smart sätt.

Jo just det, den uppmärksamme noterar också att det nu sitter snedsträvor i alla hörnen.

Lägger inte ut några fler ritningar nu förrän bygget närmar sig slutet, men bilder kommer allt eftersom.

20150628_180101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150628_180122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150628_180135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Najtråden och 2 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut!
Verkar va kul att bygga i lösvirke. Måste ge mig på det nån gång.
 
(y)
 
hahalj
Bra väder och en halvtimme över igår kväll så jag passade på att spänna upp lite plåtband på undersidan av takbalkarna. Från de högsta näst yttersta in till den mittersta på låga väggen. Nu rör det sig nästan inget alls när jag springer in i väggen...:eek: :p

Lite svårt att se kanske...
20150630_202121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.