Inom snar framtid har vi för avsikt att köpa krypvinden ovanpå vår bostadsrätt av bostadsrättsföreningen och bygga om det till sovloft. Bygglov för fasadändring i form av tre takfönster är redan inhämtat. Tyvärr är det en hel del mögel på sina ställen på vinden (huset är från slutet av 1800-talet) bestående av till mestadels vitmögel. Till synes har även delar av takbrädorna bytts ut, om det berott på mögel eller inte kan jag inte svara på. Hur kritiskt är det med sanering av denna mögelpåväxt innan utrymmet inreds, av bilderna nedan att döma? I ett första skede vill jag höra med för här på forumet innan jag anlitar dyr besiktningshjälp.
 
  • IMG_1706.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1711.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1702.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1700.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där skulle jag absolut inte bygga in.
 
S
jag skulle inte ha en tanke att bygga ett sovloft där
 
Verkar nästan som taket läcker? Är det fuktigt runt möglet?
 
Som övriga säger, det måste åtgärdas före inbyggnad.
 
C
Förutom möglet så ser det ju dessutom ut som att det är aktivt fuktpåslag på ett antal ställen.
 
Jag tror inte att taket läcker, finns det något som tyder på det? Taket är inte fuktigt.

Att möglet skall åtgärdas innan vi inreder vinden har vi haft som utgångspunkt. Frågan som jag vill få besvarad är väl på vilket sett som det kan åtgärdas, är det någon som går att göra själv eller måste man anlita för det?

@SBH: Snälla utveckla gärna!
 
Där måste orsaken till möglet utredas.
Att enbart sanera bort möglet ger troligtvis ingen hållbar lösning.
Troligtvis brister i byggnadens ventilation eller konstruktion
Eller att byggnaden idag används på ett sätt som den inte var byggd för i från början
 
C
Bl.a. dessa partier tycker jag ser skumma ut:
IMG_1702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är förstås svårt att säga från ett foto att det är fuktfläckar. Har du mätt med fuktmätare eller är det bara att det inte känns/ser fuktigt ut?
 
Någon fuktmätare har inte använts men träet känns inte fuktigt. Kan tillägga att färgskiftningarna i träet inte är alls lika tydliga i verkligheten utan förstärks av kamerans blixt. Men jag ska givetvis titta närmare på det. Ponera att taket inte läcker och möglet beror på kondens, hur går jag vidare med en sanering? Vad kostar en mögelsanering?
 
Mät i träet - jag hade jättetorrt golvbjälklag = 18-35% fukt...
 
S
det tar med så mycke jobb.
duger inte med bara sanering.
 
@SBH: Lägenheterna där jag bor kostar knappa hundra tusen kronor per kvadratmeter, så att jag bedömer att det kan vara värt, som du säger, mycket jobb. Men tack för ditt uttömmande svar.
 
Blomqvistarn skrev:
Någon fuktmätare har inte använts men träet känns inte fuktigt. Kan tillägga att färgskiftningarna i träet inte är alls lika tydliga i verkligheten utan förstärks av kamerans blixt. Men jag ska givetvis titta närmare på det. Ponera att taket inte läcker och möglet beror på kondens, hur går jag vidare med en sanering? Vad kostar en mögelsanering?
Att bara sanera möglet lär knappast landa på några större summor, den stora punkten är att åtgärda problemet som leder till mögel.
Jag tror som de flesta andra här att du har läckage genom taket, och då börjar det springa iväg pengar fort. Om du har tur rör det sig bara om fukt nerifrån lägenheterna, då går det kanske åtgärda med ventilation eller värme. Men det måste undersökas ordentligt på plats.

Hur är taket isolerat, och hur har du tänkt lösa den punkten?
 
Det måste givetvis under sökas men om det läcker in genom taket är det bostadsrättsföreningen som har ansvaret att fixa det. Om fukten kommer underifrån, ifrån lägenheten (bara jag som bor i huset, gårdshus nämligen) så tar man väl bort orsaken till möglet genom att inreda vinden?

Vinden är ju ett kallutrymme just nu så taket är inte isolerat överhuvudtaget. Däremot ligger det utlagt stora skivor med mineralull på golvet på vinden om det är det du menar?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.