Hej,

Jag har köpt och installerat en Worx Landroid och skulle nu vilja ställa in zoner då vi har en yta som har en väldigt liten passage som jag ändå skulle vilja att den hittar till och lägger några procent av sin arbetstid i.

Om ni tittar på bifogad bild så är det "zon 2" som jag syftar till. A, B och C är avstånd som jag har mätt ut enligt instruktion från basstationen, men det som skiljer vår planering från instruktionsboken är att zon 2 inte leder in i zon 3, utan vår klippare behöver gå Zon 1 => Zon 2 => Zon 1 => Zon 3.

Min fråga nu är om zonklippning överhuvudtaget fungerar med vår tomtlayout, och i så fall vad jag skall ställa in för avstånd på de olika zonerna.

Tack på förhand!

2015-06-07 15.56.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Jo det kommer att fungera. Klipparen ska gå ut med slingan till det ställe som du vill att den ska börja klippa i zon 2. Då läser man av hur långt den gått. Sedan ställer man detta värde plus hur stor del av tiden den ska klippa i den zonen.
 
Manualen är luddig som tusan.

Om jag inte är helt fel på det så rundar klipparen laddstationen och följer tråden baklänges när den kör zoner. För att mäta avståndet som matas in i klipparens zon-inställning så ställer man den alltså BAKOM laddstationen och trycker på hemknappen. Nu körden och kantklipper den längs slingan hemåt. Notera hur långt den kört (knapptangent "2" väl?). Stoppa där den skall släppa till zon1. Tryck hem igen och notera metrarna. Är osäker på om den räknar upp hela tiden eller om man får lägga ihop värdena. Det märker ni lätt själva.

Som sagt, manualen är inget bra på den punkten.

På skissen ovan hade jag haft zon 1 - 1meter, zon 2 - uppe i högre hörnet, zon3 - uppe i vänstra hörnet.
 
Har en liten yta längst bort ifrån basstationen sett som klipparen måste nå genom en smal passage på knappt 1 meter. Fungerar bra utan zonklippning ändå.
 
Jag har precis också köpt och installerat en och har lite liknande funderingar.
Vår tomt liknar en gammal hederlig telefonlur ungefär, med en stor yta på baksidan (där laddstationen står) en 3-4 meter bred remsa bredvid huset och så en andra plätt på framsidan.
Jag antar att det funkar så här (rätta mig om jag har fel) att den inte vet var den är när den arbetar normalt, den kan alltså inte avgöra i vilken zon den är bara av att den råkar krocka med gränskabeln. Jag antar att den navigerar sig till sin zon genom att räkna sträckan från laddaren och när den väl är där så påbörjar den sitt slumpvisa irrande över tomten. Så även om jag skickar in den i rätt zon så kan den mycket väl hamna i en annan zon innan klippningen är över.
Om det är som jag antar så skulle jag alltså bara behöva ställa in zon 2 som att starta i övre delen av tomten och så får det vara bra så. Då skulle jag åtminstone veta att den ibland klipper på framsidan, fast osäkert hur länge den verkligen befinner sig där.
Om den är smartare än så får ni gärna rätta mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.