Inom några veckor installeras fiber i min villa. Det jag inte riktigt fått kläm på än är hur TV:n ska kopplas in i mediaomvandlaren.

Omvandlaren vill jag helst gömma undan så gått det går, får jag som jag vill hamnar den i kattvinden på övervåningen (då tillsammans med router).

Vardagsrum och TV finns dock på nedervåningen, och jag vill gärna inte dra kablar genom hela huset. Vad jag förstår går det att sända TV-signaler trådlöst med hjälp av sändare, men hur funkar det med boxen? Måste jag knö in digitalboxen tillsammans med mediaomvandlaren också, eller kan den fortfarande stå jämte TV-n i vardagsrummet?
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
tommib
Vilken leverantör är det? Telia har en egen lösning som de erbjuder som del i paketet (det är två Thompson WiFi-länkar) som du kan avkräva Telia på support för.

Oftast är det så att du har en IP-TV-box som står bredvid TVn och kopplas in med HDMI och sen har du nätverkskabel eller trådlös länk till mediaomvandlaren. Även andra trådlösa länkar fungerar, se till att de ligger på 5 GHz-bandet bara för bästa prestanda.
 
tommib
Ja, det är den jag menar. Samma funktionalitet går dock att få med massa andra produkter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.