Hej!

Vi ska köpa en ny värmepump som ska placeras på marken utanför huset på stabilt underlag. Är det någon som vet hur djupt man måste gräva och hur mycket makadam det kan behövas för att det ska bli bra? Gropen får vara ca 1000mm x 700mm.
 
Du har väl redan grus eller makadam eller plattor utanför husgrunden?

Lägg dit några betongplattor som passar fundamentets fötter och ställ dit pumpen bara.
Utedelen väger ca 30 - 50 kg och kräver ingen speciell grundläggning.
 
Tack för svaret!

Ja, som det ser ut nu så är där grus och singel ovan på. Så det enda jag behöver göra är att marken är rak så att plattorna som pumpen ska stå på också ligger rakt?
 
Det är klart att underlaget skall vara någorlunda vågrätt.
Men fundamentet har säkert ställbara fötter.
Så här ser det ut hos mig sedan 2,5 år:
P1000771.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi gräver minst 50cm djupt. Lägger en plast i botten på gropen. Ser till att det blir ett fall i gropen ut från husgrunden och fyller med singel. Sen lägger vi marksten under varje fot på pumpen. Väljer du Ctc så har den en skål med 50mm anslutning för ett avloppsrör som du leder till ett stuprör!
 
KnockOnWood skrev:
Du har väl redan grus eller makadam eller plattor utanför husgrunden?

Lägg dit några betongplattor som passar fundamentets fötter och ställ dit pumpen bara.
Utedelen väger ca 30 - 50 kg och kräver ingen speciell grundläggning.
Då det handlar om en luft/vatten så väger dom mellan ca 50kg till ca 135kg beroende på effekt och märke.
Lite vanskligt tycker jag att ställa den på trädgårdsplattor.
En ganska tung pjäs som vibrerar lite blir som en vibrator och risken är att någon hörna sjunker lite och om kondensvattnet vid avfrostning tar fel väg är det då oftast under kompressorn det hamnar och fryser till is.
En gjuten platta skulle jag föreslå med bra underarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.