Fick idag ett pushmeddelande till min mobil att jag hade vattenläckage i villan. Skyndade mig hem och kunde snabbt lokalisera läckan. Trädgårdsslangen, som vi hade glömt att stänga av vattnet till, hade spruckit! En kaskad av vatten sprutade åt alla håll.

Det är vid sådana här tillfällen man är glad att man har investerat i lite hemautomationsprylar. Nu fick jag stopp på läckan efter 250 liter. Med ett flöde på över 20 liter per minut, dvs 30 kubik per dygn eller 200 kubik per vecka så hade det ju inte varit roligt att komma hem efter t.ex en semestervecka.

Jag byggde min automatiska vattenavläsare som julpyssel i vintras. Lösningen är baserad på en Raspberry Pi och en webbkamera, som kontinuerligt läser av den vanliga vattenmätaren. "Sensorn" räknar fram aktuellt flöde och förbrukning och skickar värdena till mitt HA-system. För att upptäcka läckage har jag definierat lite olika tröskelnivåer beroende på tid på dygnet och om jag är hemma eller borta. Vid larm så pushas ett meddelande ut till min mobil.
Projektet finns beskrivet i inlägget Avläsning av vattenmätare med webbkamera här på forumet

// En Glad Göran.
 
  • Gilla
CirruZZ och 11 till
  • Laddar…
Det var ju bra att det var ett sådant fel som häranledde larmet. Hade väl dock kunnat undvikas genom att vrida av kranen när man inte är hemma....
 
[SKPG]Zamora;2249967 skrev:
Det var ju bra att det var ett sådant fel som häranledde larmet. Hade väl dock kunnat undvikas genom att vrida av kranen när man inte är hemma....
Förlåt, men det var väl en ganska onödig kommentar. TS skriver dessutom att de hade glömt stänga av en kran. Eller du minns alltid och felar aldrig?

Jag är glad att TS delar med sig. Roligt att projekt kommer till nytta :)
 
  • Gilla
CirruZZ och 4 till
  • Laddar…
S
Zamora det var ju perfekt att han fick nytta av detta system till just det den av avsedd för.

Grymt bra system måste jag säga :)
 
Alltid kul att läsa om folk som fixa sånt här själv man blir imponerad av sånt.
Själv fixa jag en färdig sk vattenfelbrytare den stänger vattnet om det inte finns en droppfri halvtimma eller nått sånt.
 
A
[SKPG]Zamora;2249967 skrev:
Det var ju bra att det var ett sådant fel som häranledde larmet. Hade väl dock kunnat undvikas genom att vrida av kranen när man inte är hemma....
Märklig kommentar. Stänger du själv av huvudkranen varje gång du lämnar huset en stund?
Och självklart slår du av alla säkringar för det kan ju hända något med en inkopplad elpryl?
Och inbrott kan förhindras genom att man murar igen alla fönster och dörrar innan det bär iväg till Ica för att handla mjölk.

Snyggt jobbat, TS.
 
Hoppsan vilka hugg jag fick! Om ts tog illa vid sig så ber jag om ursäkt, klart att det är ett bra system!
Nu var det ju trädgårdsslangen som sprack, och den kranen brukar jag definitivt stänga av när jag åker hemifrån, just för att jag inte litar på de kopplingarna. aldrigklars reflektion är rent fjantig.
Sedan så missade jag ordet "glömde" i ts första inlägg, vilket innebär att ts också brukar stänga av kranen. aldrigklars kommentar på det?
 
Redigerat:
Syftet med mitt inlägg var att visa på ett konkret fall där jag verkligen fått nytta av min hemautomation.

Definitivt ville jag inte starta en diskussion om avstängning av vattnet. Självklart stänger vi normalt alltid av utkastaren när vi är klara med trädgårdsslangen. Men människan är ju som bekant inte fullkomlig, utan kan glömma. Systemet övervakar ju även läckage i det "fasta" rörsystem, där skadorna tyvärr kan bli än mer allvarliga, om de inte upptäcks i tid. Det är då bra om vi kan dra nytta av tekniken för att minimera skadorna.

// Fortfarande en Glad Göran
 
  • Gilla
KristoferL och 3 till
  • Laddar…
Det är ju knappast den första tråden som spretar iväg iallafall!

Skönt med ett sådant fel som förstafel.
 
En vattenfelbrytare som är kopplat till ditt hemlarm är en mycket enkel och relativt billig installation. Jag själv ka stänga av och sätta på vattnet genom telefonen, samt att jag kan ställa in en fördröjning på 2h ifall diskmaskinen går när jag lämnar huset.
 
Det optimala skulle nog vara att ha både en vattenfelsbrytare och min lösning för avläsning av vattenmätaren. Från början var jag egentligen bara ute efter att få in vattenförbrukningen i mitt hemautomationssystem, så det var egentligen därför som Webbkamera-avläsaren kom till. Sen fick jag liksom läckageövervakningen på köpet. Men jag är helt enig med dig om att en vattenfelsbrytare egentligen är en bättre lösning för att minimera läckageproblem.
 
Jag bad röris montera en avtängningssolenoid på röret till utkastaren, så det att det aldrig glöms några utekranar. Styrs såklart med hemautomationen. Har även fördelen att man enkelt kan tidstyra om man nyplanterat. Rätt nice att kunna styra ute i trädgården &så.

Därmed inte sagt att vattenavläsaren inte är bra - någon liknande lösning står på tur här, när tiden tillåter.
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
vespaman skrev:
Jag bad röris montera en avtängningssolenoid på röret till utkastaren, så det att det aldrig glöms några utekranar. Styrs såklart med hemautomationen. Har även fördelen att man enkelt kan tidstyra om man nyplanterat. Rätt nice att kunna styra ute i trädgården &så.

Därmed inte sagt att vattenavläsaren inte är bra - någon liknande lösning står på tur här, när tiden tillåter.
Jag jobbar själv som vvsinstallatör och har lyckats sälja 1 vattenfelsbrytare dom senaste 7 åren. Kostnaden för en brytare ink. en knapp som man monterar vid ytterdörren är ca 2500kr men ändå så tycker så gott som alla att detta är för mycket för en sådan produkt. Jag kan inte riktigt förstå hur folk resonerar. En vattenskada kan bli enormt dyr för en familj med tight ekonomi ändå så gör man inget för att förebygga skador. :/
 
S
Vid nybygge förstår jag inte varför man skippar denna pryl, men i befintligt hus om det inte finns tomrör så kan nog vissa dra sig för att få en utanpåliggande kabel vid entren, jag hade isf väntat till jag ska tapetsera om så man kan riva gips o dra infällt.
 
SueCia skrev:
Vid nybygge förstår jag inte varför man skippar denna pryl, men i befintligt hus om det inte finns tomrör så kan nog vissa dra sig för att få en utanpåliggande kabel vid entren, jag hade isf väntat till jag ska tapetsera om så man kan riva gips o dra infällt.
Finns trådlöst för ytterligare 1500
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.