Såg i Äntligen Hemma att Bosse Rappne brände ogräs med gasol. Själva brännaren användes normalt av takläggare.

Någon som känner till den marknaden? Är på jakt efter en bra, prisvärd brännare. Lägger hellre några kronor mer och får kvalitet.

Ska bl.a. bränna av och hålla efter en skapligt stor slänt så några fjuttbrännare är inte intressanta.
 
Brännare har jag dålig koll på men kanske ett tips på vägen:
Efter vad jag har förstått så skall man inte BRÄNNA utan bara VÄRMA. Vattnet i bladen skall koka så cellerna går sönder och växten dör då. Bränner man bort de gröna delarna så kommer det bara nya skott från rötterna.

Det bästa hade kanske varit ånga men en gasolbrännare är nog smidigare att hantera.
 
Ganska dålig metod (men ganska miljövänlig). Visst vissnar växtligheten ovanför markytan av värmen. Det fungerar likadant med ånga. Men ogräset växer snart ut igen. Min granne har använt båda metoder.
 
Korvgubbe
Sök på Sievert+ogräsbrännare om du vill köpa kvalitet.
 
Är väl som med all ogräsbekämpning. Tålamod... Ogräs är inte ogräs för intet. De verkar ha en sällsam förmåga att överleva. Har själv testat gasolbrännare på en grusgång och vart förvånad över hur lång tid det tog. Satsa på en rejäl brännare, men var beredd på att den slukar en hel del gasol. Har tyvärr inget bra tips på inköpsställe. Jag köpte en på Biltema eftersom jag inte har någon jätteyta att bekämpa ogräset på.
 
Tack för svar och synpunkter. Då vi har egna katter och det finns flera i området så går all gifthantering bort. Det handlar bl.a. om en slänt på kanske 40 kvm där tanken är att sätta marktäckande växter och ett och annat som klättrar på höjden vartefter. Dessutom har vi nylagda grusgångar där ogräs redan börjat leta sig in.
 
Som tidigare nämts; man skall bara sveda ogräset. Det syns klart och tydligt när det har effekt. Det gröna blir illgrönt och då har man värmt lagom mycket. Vänta sedan någon vecka så har ogräset torkat ner. Att det skulle gå åt mycket gasol håller jag inte med om. Med en takläggarbrännare har man ett tomgångsläge med en liten låga och trycker sedan in handtaget för att "elda på". Det behövs ingen särskilt stor låga.

Det är dock ingen idé att ge sig på diken och öppen växtlighet med gasol. Det fungerar bra för stensatta gångar och annat där det tittar fram ogräs. Jag har använt en gång punktvis på gräsmattan i kampen mot vitgröe. Den dör direkt och ängsgröen kommer upp igen från rötterna, men gräsmattan blir ful med gula fläckar under en tid.
 
Tack för alla råd. Såg att Sievert hade ett erbjudande på nätet. Här i stan och allt. Ska undersökas inom kort.
 
Var bara försiktig vid husgrunder. Min granne eldade upp sitt garage, när han använde en gasolbrännare för att bli av med ogräset. Nu blev han inte riktigt skrämd av det, så han eldade även upp ett par enbuskar! Som tur var, växte de inte bredvid något hus!:banghead:
 
Var du säker... =)
 
Jodå. Flera hus ifrån och den grannen har stor asfalterad uppfart. Så det var mest hans eget hus som låg i farozonen, men räddningstjänsten var snabbt på plats och släckte. Enebuskarna hjälpte vi honom att släcka med trädgårdsslang.
 
Herre Je... Tur att ni fanns...
 
Sievert is da shit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.