Ropia skrev:
Tänk på att överluft in till toalett, badrum & tvättstuga skall tas in nertill på dörrbladet genom att korta av dörrbladet, ventilerad golvtröskel eller överluftdon på dörrbladet (eller borra några symmetriska hål längst ner på dörren). Överluft ifrån andra rum skall däremot tas i överkant, t.ex. sovrum m.m.

Varför det är så vet jag inte riktigt, kanske ventilerar det bort fukten bättre om man tar in begagnad luft nertill in till badrum.
Du ska se att det har med luftblandningen att göra.

För att säkerställa att badrum etc. ventileras igenom helt sugs luften in längst ned och ut längst upp.
Skulle man ta in luften högt får man stillastående luft lågt i hörnen.

I ett sovrum kommer den använda luften stiga då den värmts upp av personer och element etc. vilket innebär att den tas ut så högt som möjligt.
Skulle man ventilera längst ned i ett sovrum får man stillastående luft högt i hörnen.
 
Jahapp, fullt av tyst var det här.
Jag har varit upptagen med jobb och semester, men nu ska jag försöka göra ett ryck.
Tanken är fortfarande att jag ska kontrollräkna lufthastigheter, tryckfall och dimensioner.
Postar förhoppningsvis en excel med info inom kort.
 
Det tog sin lilla tid.
Sen förra inlägget har jag hunnit räkna fram tryckfall och hastigheter till ungefär halva tilluftssystemet.
Det blir en ganska rejäl matris, med många möjligheter att göra fel...

Tumreglerna här verkar dock stämma bra!
http://podvent.se/sitedirect_function/print.php?id=117333&lang=swe

Jag fick till 36 Pa tryckfall till det rum (inlusive don) som ligger längst ifrån aggregatet (hitentills).
Spontant känns det som ett mycket lågt tryckfall, vad är normalt?
 
Det är inte gott om uppdateringar, men jag räknar på.

Notering till mig själv: Se över kastlängderna på tilluftsventilerna.
 
Det där med kastlängderna var nyttigt, det fick mig att inse att jag behövde två strypningar på tilluften för att få rimliga flöden över ventilerna.

Nu är tilluften helt genomräknad, totalt (teoretiskt) tryckfall 110,21 Pa för 115 l/s.
Ser ut att funka för Östberg Heru 130, men på gränsen, Heru 180 ser ut som ett mer avslappnat alternativ.

Vilka aggregat används på forumet?

In på frånluften...
 
Hm.
Jag insåg precis att jag inte tagit hänsyn till filtertryckfallet i aggregatet.
Jag kan inte se några sådana kurvor på Östbergs sida heller, störigt!

Undrar om det går att uppskatta utifrån en separat filterlåda tills vidare...
 
Du skall inte behöva spjäll på en villaventilation om kanalerna dimensionerats korrekt! Rätt dimensioner så kan finjusteringen göras på don.
 
Men med strypning så kanske du menar att gå ner i kanalfimension? Isåfall är det korrekt :)
 
Ropia skrev:
Du skall inte behöva spjäll på en villaventilation om kanalerna dimensionerats korrekt! Rätt dimensioner så kan finjusteringen göras på don.
Tricket är att jag har ett delflöde till källaren som enbart är en tredjedel av vad som fortsätter på vinden.
Visst skulle det gå att ta ut det i donen, men spalten blir orimligt liten, under en mm.

Det känns också bra att ha strypningar där, det innebär att jag kan öka ventilationen i källaren i framtiden om jag skulle se att det behövs, utan att påverka flödena på övervåningen. Detta genom att öka flödet från fläktarna och minska på tryckfallet över strypningen.
 
Jaha.
Jag har varit tyst länge...

Som vanligt med denna typ av projekt så går det i vågor.
Jag har haft ett längre avbrott pga helgjobb, weekendresor och övertid på veckokvällarna.
Har knappt varit hemma senaste månaden...

Men nu är jag igång och räknar på Avluft och Frånluft, får se hur det går.
 
Då var jag igång och räknade igen, halva frånluften gjord nu.
Lovar att posta beräkningsfilen då den är klar...
 
Sedärja!

Hela systemet igenomräknat och samtliga komponenter listade.
Återstår att skapa en artikellista med antal för offerter.

Undrans hur mycket jag måste finlira för att ritningen ska duga?
Nån som har koll på krav på ritningen?
 
Dåså, då var förfrågan ute hos 4 leverantörer på orten.
Spännande att se vad de kommer fram till.
 
Då har första entreprenören varit på besök.
Han ville få gångbrädor utlagda på vinden innan jobbet startas, inte orimligt och sparar förmodligen en hel del, men mer jobb åt mig,,.,
 
Jahapp, 4 fick förfrågan, 2 kom och tittade och 1 svarade.
178 000 fast pris.
135 000 efter rot.

Känns dyrt...

Vad säger expertisen på forumet, är det ett rimligt pris?

Jag får jaga/prata med de som inte svarade, men just nu är det något mörkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.