Hej!

Vi har precis beställt ett Eksjöhus, och håller på att planera vilken färg vi ska ha på huset. Rött är ju snyggt och går alltid hem - vi bygger ju ute på landet....

Min svärfar är en pensionerad målare som pratar ivrigt om Falu Rödfärg och dess fördelar med linolja och strykningar, tålighet mm. Men jag är lite mera tveksam - det mesta som jag tänker på med Falu rödfärg - är att det färgar av sig om man tar på det, eller lutar sig mot det - och att det dammar av sig under åren...

Jag vet att det finns massor av kunniga människor på det här forumet som kanske kunde hjälpa till att sortera begreppen lite för mig. Snälla, tala om vad som är fördelar resp. nackdelar med just den färgen, för jag har faktiskt ingen aning och i och med det ganska platta argument!

Tack på förhand!

/Sussi

 
Falu rödfärg(och andra slamfärger...de finns ju i ett antal olika kulörer) börjar krita när det är dags att måla om..efter ca: 5-7 år. Det är då den dammar och färgar av sig om man tar på den.
Fördelen med slamfärger är att du inte behöver skrapa hela huset för att måla om..det enda du behöver göra är att borsta ytan lätt och bättringsmåla där det behövs!

Färgen är billig och låter träet andas ordentligt, dessutom har det ett mycket bra rötskydd.
Färgen kan bara målas på ohyvlat virke(fast jag tror att Gysinge Byggnadsvård har en slamfärg som kan användas till huvlat virke också....men det är nog ett undantag).

Jag skulle absolut välja en slamfärg...lita på din svärfar du :)
 
  • Gilla
herminator
  • Laddar…
Falu rödfärg rules!
Man kan verkligen säga att det är en beprövad typ av färg. Se på alla gamla gårdar vars paneler fortfarande är i gott skick efter så många år....
Så när alla står och svettas och skrapar färg en hel sommar tar man bara fram sin sopborste, målar om och är klar på ett par dagar.

Men någon kanske vet sanningshalten på följande rykten:
- jag har hört det ryktas om "bättre" och "sämre" Falu rödfärg, stämmer det eller är det bara båg?
- Jag har hört att den tillverkas på annat sätt nu mot förut och att det innebär vissa nackdelar?!
 
Just "Falu Rödfärg" är väl namnskyddat? Det ska alltså inte gå att göra en sämre färg och sälja under det namnet.

Slamfärg är ju ingen komplicerad historia..men jag kan tänka mig att det skulle gå att göra en billigare/sämre färg med sämre kvalitet på linoljan t.ex.
 
Falu Rödfärg tillverkas dels av StoraEnso på plats i Falun. Man använder de slaggrester som ligger och skräpar runt Falun. Innehåller bly och andra "trevliga" rester som motverkar angrepp på fasaden.
Den andra varianten tillverkas så vitt jag vet av Teknos i Tranemo (även åt andra). Den har inget bly eller andra tungmetaller. Därav "skillnaden" mellan äkta falurödfärg och andra rödfärger. Anledningen till detta är att det är förbjudet att använda bly i färgen, men den äkta färgen är kulturminnesskyddad och sipper undan förbud.

Ryktet att även den äkta färgen drabbas av mögel, berodde på ett misstag med vetemjöl som innehöll mögelsporer under några års tillverkning (hört från en byggnadsvårdantikvarie). Det skall vara åtgärdat. Vad gäller hållbarheten är det ju bara att konstarera att rödfärgade sjöbodar i Bohuslän dagligen piskas med saltvatten utan problem. Vilken oljefärg klarar det?

Du kan köpa färgen direkt från StoraEnso på
http://www.falurodfarg.se/bestall.cfm
Jag tror dessutom att man bara för köpa färgen som privatperson pga av gifthalten i färgen.
Det gjorde jag. Färdigblandad.
 
Använd falurödfärg! billig, enkel att stryka på, enkel att måla om. Jag har på nära håll sett hur mycket arbete det är att måla om med annan färg(hjälpt till med ???) skrapning mm. Så när jag skulle måla mitt sommarhus var valet enkelt,mycket mycket enkelt FALU RÖDFÄRG :). Då får du oxå en färg som passar in i omgivningen
 
Hej! Jag röstar ockå på rödfärgen! Traditionellt, snyggt, svenskt, slittåligt, arbetsbesparande, billigt och allmänt brabra :D

En fråga bara: Den rödfärg vi köper idag är väldigt djup i färgen. Jag letar efter en äldre variant som är ljusare och upplevs nästan lite sliten. Någon som vet var jag hittar den? Eller något om den kanske? :)
 
MrElliott skrev:
Hej! Jag röstar ockå på rödfärgen! Traditionellt, snyggt, svenskt, slittåligt, arbetsbesparande, billigt och allmänt brabra  :D

En fråga bara: Den rödfärg vi köper idag är väldigt djup i färgen. Jag letar efter en äldre variant som är ljusare och upplevs nästan lite sliten. Någon som vet var jag hittar den? Eller något om den kanske?  :)
Om du håller färgen varm medan du målar den får det utseendet du ute efter. Fram med stora grytan, värmeplattan och värm upp.
Tror att det finns tips om detta på www.falurodfarg.se
 
"Falu Ljusröd, en något ljusare och varmare kulör. Den vanligaste nyansen på 1700-talet, men som nu upplever en renässans även på moderna hus.
Pigmenthalt: 20%
Linoljehalt: 6% (finns även utan linolja)
Närmaste NCS: S 4550-Y70R (utan linolja)
Närmaste NCS: S 5040-Y70R (med linolja)"

Där var den :D Fast undrar om det är för sent att få rätt kulör nu när huset redan är målat med den vanliga?
 
Hej!

Det verkar som om de flesta här håller med min svärfar....vad glad han ska bli... ;)

Era åsikter och synpunkter har varit hur bra som helst, så det får nog bli den traditionella rödfärgen trots allt. Jag hörde dessutom att det "nya" färgen inte dammar så hemskt mycket när det väl kommer till kritan...

Tack så mycket !

/Sussi
 
OBS! Mycket viktigt för dig som beställer färdigt hus med slamfärg!

Se till att hustillverkaren (Eksjöhus) monterar helt obehandlade brädor på huset. Hustillverkare brukar montera tunt oljefärgsgrundmålade bräder och dessa kan du INTE måla rödfärg på. Det rinner bara av och fäster inte alls.

Hustillverkarna brukar heller inte vara så pigga på att köra rödfärg i sina målningsautomater. Dessutom bör rödfärg "borstas" in i träet. Målningsautomater rollar färgen.
Min hustillverkare berättade hur dåligt resultatet blev + att man i princip fick skrota maskindelarna eftersom det bara skulle kunna köra rödfärg i fortsättningen. Allt var infärgat med rödfärg.

Det absolut bästa är att du får alla fasadbrädor i förväg och målar dessa själv med utspädd färg (15-20% vatten) och låter dessa torka upp under några månader utomhus. Färdigmålning gör du sommaren efter.
Fördelen med detta är att man slipper trävita glipor när träet rör sig. Svårt att genomföra om fasaden skall monteras på fabrik, dock.

När du målar om huset är också viktigt att måla rödfärgen först, sedan ev. oljefärg på fönster och annat.
 
Johan Gunverth skrev:
OBS! Mycket viktigt för dig som beställer färdigt hus med slamfärg!

Se till att hustillverkaren (Eksjöhus) monterar helt obehandlade brädor på huset. Hustillverkare brukar montera tunt oljefärgsgrundmålade bräder och dessa kan du INTE måla rödfärg på. Det rinner bara av och fäster inte alls.
Jag vet ett par som av misstag fick huset grundmålat med oljefärg. De kunde ändå måla huset med slamfärg och den färgen sitter efter fyra år fortfarande kvar på huset. Jag menar inte att det är en bra idé och att alla ska göra så men det kan faktiskt gå.

Hustillverkarna brukar heller inte vara så pigga på att köra rödfärg i sina målningsautomater. Dessutom bör rödfärg "borstas" in i träet. Målningsautomater rollar färgen.
Min hustillverkare berättade hur dåligt resultatet blev + att man i princip fick skrota maskindelarna eftersom det bara skulle kunna köra rödfärg i fortsättningen. Allt var infärgat med rödfärg.

Det absolut bästa är att du får alla fasadbrädor i förväg och målar dessa själv med utspädd färg (15-20% vatten) och låter dessa torka upp under några månader utomhus. Färdigmålning gör du sommaren efter.
Fördelen med detta är att man slipper trävita glipor när träet rör sig. Svårt att genomföra om fasaden skall monteras på fabrik, dock.
Ett annat sätt är att se till att hustillverkaren använder färdiggrundade brädor och därmed inte behöver köra dem igenom sin egen målningsmaskin.
 
Vi skulle få huset med obehandlat virke.

Vi pratade med säljaren om att vi ville ha Falu rödfärg, och då sa han att obehandlat virke var den enda möjligheten för att överhuvud taget kunna måla på det...

Men så såg jag ett inlägg här om att man var tvungen att ha "ohyvlade" brädor dessutom...
Blir inte det väldigt "sticksigt"....?.... ???

Alltså - jag kommer nog bara att bygga ett hus i mitt liv - det är ju miljoner saker att hålla reda och tänka på...!!!
 
jo det är lite sticksigt. Men normalt har man alltid ohyvlad panel så det är intgen skillndad. Vanlig färg fäster också halvbra på hyvlat, eller, det håller inte i längden.. lättt o flaga o så :)
 
suspse skrev:
Vi skulle få huset med obehandlat virke.

Vi pratade med säljaren om att vi ville ha Falu rödfärg, och då sa han att obehandlat virke var den enda möjligheten för att överhuvud taget kunna måla på det...
Det finns andra möjligheter men säljaren kanske tycker det är för jobbigt att ta reda på det. Det handlar nog mer om att inte vilja än att inte kunna...

Men så såg jag ett inlägg här om att man var tvungen att ha "ohyvlade" brädor dessutom...
Blir inte det väldigt "sticksigt"....?.... ???
Jo, det blir det, men det märks bara när man ska krama sitt hus ;)

Dessutom ska man om möjligt se till att stickorna peckar uppåt så att färgen fäster så bra som möjligt och får svårare att trilla/rinna av fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.