Hej,
Jag har tagit upp ett hål i golvet framför murstocken där vår 1600kg täljstensugn. Murstocken står på massa stora stenar och hela grunden är i övrigt fylld även den med sten. Stenarna torde vara mellan 100-300kg och emellan är det fyllt utav småsten och sand.

Tömde alla glipor jag kunde hitta med industridammsugare. Där fann jag att det är mellan 120-150cm tills jag kommer ner i matjord. Hur tycker ni jag ska gjuta fundament här? Vissa stenar som murstocken står på är stora och platta och går ut en bit där jag ska gjuta fundament. Tänker att jag äventyrar stabiliteten med att ta bort stenar?

Tänker även att det inte blir samma rörelsefrihet om jag gjuter hela området. Nu har huset stått sen 1900 och det har inte synligt rört sig mycket. Tänker också på fuktvandring.

Det jag stannar i är att fylla upp första biten med singel. Sedan mer stora stenar så att jag bygger på uppåt. Armerande material och sen gjuta?

Vad tror ni?

Tack,
Sebastian.


En liten följdfråga:
När jag tog upp grunden visar det sig att på sanden man fyllt mellan stenarna har man lagt sågspån. Man verkar alltså haft brist på virke och lagt på sanden istället innan golvplanket. Upplevt golvet som varmt men det här gissar jag på att många skulle säga är direkt att göra om? Nu har det stått som sagt i över hundra år och ingen fuktvandring har ställt till problem. Gissar att stenarna gör så att inte fukten stiger?
 
"När jag tog upp grunden visar det sig att på sanden man fyllt mellan stenarna har man lagt sågspån. Man verkar alltså haft brist på virke och lagt på sanden istället innan golvplanket. Upplevt golvet som varmt men det här gissar jag på att många skulle säga är direkt att göra om? Nu har det stått som sagt i över hundra år och ingen fuktvandring har ställt till problem. Gissar att stenarna gör så att inte fukten stiger?"

Om golvens undersida är ok, och golvplanken är 100 år, så kan man nog lugnt sluta sig till att golv/grundkonstruktionen är ok och fungerar. Om du dessutom inte upplever golven som störande kalla - varför ändra ett vinnande koncept? Så fort du ändrar på minsta detalj så ändras förutsättningarna. Med ett golv/golvkonstruktion som stått fuktsäker i 100 år så kan ju egentligen alla ändringar bara bli till det sämre - eller?

Ang din huvudfråga så kan jag bara spekulera lite för att få igång tråden.
Om huset och grunden är 100 år, och huset de senaste xx(?) åren alltid varit frostfritt (=uppvärmt), så bör grunden vara stabil (ha satt sig). Då bör en mindre gjuten platta inte göra någon nämnvärd skillnad. Sedan kan man ju fundera på om inte 1600 kg ugn ovanpå kan vara ett lika stort problem?
Om man vill undvika att gjuta fast/ihop grundstenar så kanske det går att fylla upp mellan stenarna med sand/singel, och ovanpå detta och stenarna lägga ett tunt lager sand som man gjuter på. Då är min tanke att man har en liten "rörelsefog", och att det minimerar påverkan på grundstenar och skorstensfundament. (Men som sagt, det är bara spekulationer. Jag överlåter på de med större kunskap/erfarenhet om dylika ting att råda.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.