Fick vår 330x idag och kröp runt tomten hela dagen för att montera slingan. När det är dags för start så läser jag mig till att man ska ha luckan öppen och slå på huvudströmbrytaren.
Displayen har ett blåaktigt sken, men det kommer ingen text. Tryckt runt på knapparna, men inget händer.
Klipparen piper lite när man manuellt backar in och ut från laddaren.
Laddstationen har en klart lysande grön lampa.

Har jag fått en trasig 330x eller har jag missat något?
Några tips?

Känns lite som att en kontakt till displayen har monterats slarvigt inne i klipparen, men gissar att jag bryter garantin om jag öppnar och kollar?

Valde ju en HQ för att slippa en massa strul. Hade snöat in mig på Indego, men tanken är ju att man ska få mer tid till annat än att vandra med gräsklipparen, så det blev en HQ..

Tokfrustrerande att det inte "bara fungerar".

Tacksam för alla tips och idéer!

/Christer
(fick registrera en ny profil, glömt lösenord till min gamla och har inte tillgång till den e-posten längre..)
 
Låter märkligt det där. Pröva att låta den stå på i laddstationen en stund så den får ladda lite och se om det hjälper. Annars är det nog bäst att ÅF tittar närmare på det. Dock borde dom märkt det när dom gjorde leverans inspektionen. Om dom nu gjorde det.
 
Laddat över natten startat om allt så gott det går. Men inget ser ut att fungera. Skärmen lyser bara blått och det kommer ingen text.

Några andra tips?

Hoppas ÅF och/eller Husqvarna snabbt tar sitt ansvar och skickar mig en ny maskin.
 
Det är nog inte mycket mer du kan göra. Bara att skicka tillbaka. Var har du köpt den? Om man får vara nyfiken?
 
Ok. Ja dom säljer mycket klippare och har riktigt bra priser. Ring till dom så löser som det. Men du får nog räkna med att skicka tillbaka den för lagning. Men det är ju en risk man tar när man köper lite billigare på nätet istället för hos sin lokala ÅF. Dom borde ändå märkt detta när dom gör leverans inspektionen som man ska göra. Men kan ju hänt något under transporten.
 
Jag räknar med att ÅF följer konsumentköplagen och skickar mig en ny klippare och att de är smidiga så att jag inte behöver skicka tillbaka slingan och alla märlor.. .-) Klipparen är bevisligen trasig vid leverans och då ska den inte lagas.

Jag räknade också med att en HQ 330x var av sån kvalité och att HQ har sån kvalitétssäkering så att prylarna fungerar, därför kändes det okey att köpa över nätet.

Hoppas verkligen att de löser detta snabbt!
 
chris99 skrev:
Jag räknar med att ÅF följer konsumentköplagen och skickar mig en ny klippare och att de är smidiga så att jag inte behöver skicka tillbaka slingan och alla märlor.. .-) Klipparen är bevisligen trasig vid leverans och då ska den inte lagas.

Jag räknade också med att en HQ 330x var av sån kvalité och att HQ har sån kvalitétssäkering så att prylarna fungerar, därför kändes det okey att köpa över nätet.

Hoppas verkligen att de löser detta snabbt!
Var i konsumentköplagen läser du att de måste skicka dig en ny maskin?
 
Man har rätt till en ny vara om inte säljaren kan påvisa att det medför oskäligt höga kostnader jämfört med en reparation.

Om de är pragmatiska så skickar de mig en ny klippare i en i övrigt tom originalkartong. Jag skickar tillbaka min klippare med samma speditör som levererar den nya, i min originalkartong. ÅF reparerar enheten eller skickar den till HQ.

Min avsikt med tråden var inte att gå in på djupet i konsumentköplagen eller dess tolkningar. Jag önskade tips och ideer kring om det är något jag kan göra för att få igång klipparen. Jag känner mig trygg i att säljaren hjälper mig på bästa sätt om det visar sig att klipparen är trasig.
 
Nja, det medför ganska stora kostnader i förhållande till varans pris om den ska bytas ut, bara att registrera om ägare,på en såld robot medför ganska mycket extrajobb. Sen har jag svårt att se att det skulle vara t.ex. väsentlig olägenhet för dig om gräset inte blir klippt på någon vecka.

Men ja, återrapportera gärna hur Hylte löser det, alltid spännande att veta.

Felet skulle kunna vara en miss i programmeringen av displaykortet, men det borde ÅF märkt vid PDI (pre delivery inspection) som ska göras på alla Husqvarnaprodukter.

Att saker går snett vid tillverkning är sånt som händer, det är stora volymer som går ut, men att säljaren inte gör PDI (som är till för att sånt här inte ska hända) är ett avsteg från avtalet mellan ÅF och Husqvarna. ÅF är sista steget i Husqvarnas kvalitetskontroll.
 
peternicklas
chris99 skrev:
Man har rätt till en ny vara om inte säljaren kan påvisa att det medför oskäligt höga kostnader jämfört med en reparation.

Om de är pragmatiska så skickar de mig en ny klippare i en i övrigt tom originalkartong. Jag skickar tillbaka min klippare med samma speditör som levererar den nya, i min originalkartong. ÅF reparerar enheten eller skickar den till HQ.

Min avsikt med tråden var inte att gå in på djupet i konsumentköplagen eller dess tolkningar. Jag önskade tips och ideer kring om det är något jag kan göra för att få igång klipparen. Jag känner mig trygg i att säljaren hjälper mig på bästa sätt om det visar sig att klipparen är trasig.
Nej, det stämmer inte. De har 3 försök på sig att åtgärda samma feltyp. Hos vissa produkter går det att använda DOA men det ska göras inom 7 dagar, t.ex. Dustin har det så. De skickar dock ingen ny produkt förrän den gamla skickats i retur helt komplett. Sedan kan alltid en ÅF välja att gära på annat sätt men det är upp till dem.
 
Som sagt, jag tror att ÅF och/eller HQ löser det på bästa sätt. Låt oss inte gå i polemik kring konsumentköplagen.

Har ni tips kring något magisk jag kan göra för att få igång skrället är det varmt välkommet!
 
Hylte var inte sugna på att skicka mig en ny klippare så nu är min helt nya klippare på verkstad för reparation, utan att ha rullat en meter. Känns inte bra.

Nämndes i tråden att ÅF ska testa produkterna innan leverans, det verkar inte stämma. HQ support skriver i mail att "Återförsäljaren testar inte produkterna innan leverans." Utöver det så får man ingen känsla av att de bryr sig om slutkunden utan försöker kategorisk flytta problemet till ÅF.
Trist, hade förväntat mig mer från Husqvarna och Hylte.

Kan också nämna att Hylte hade missat att registrera klipparen på mig och skicka med garantibevis...
 
Dom ska packa upp produkten och se till att den är fungerande och redo för användning. Dom skriver ju det själva på hemsidan. Tråkigt det som hänt men tyvärr så det kan vara i bland. Man vet ju själv när man köpt nått och bara vill hem och testa å så blir det lite pannkakor sen. Kan lova dig att du kommer bli nöjd när du får hem klipparen i från verkstaden sen.

http://www.hylte-lantman.com/husqvarna-pdi-499#container
 
Intressant. Varken de på Hylte jag beställt av eller pratat med eller den undermåliga supporten Husqvarna verkar veta vad som gäller och vad de lovar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.