Vi drog in fiber fyra år sen och passade då på att dra ett Cat 6a trådat nätverk i huset. Drog ut både TVns koax kablar och telefonens koppartrådar ur väggarna och ersatte med nätverkskabel. Alla TV- och telefonuttag blev nätverksuttag istället. TV antennen på taket rev vi - ful - och körde till tippen. Lite mer kabeldragning så har vi nu 24 1Gbit uttag, switch och över en halv kilometer kabel i väggarna. Givetvis wi-fi också men vissa tjänster trivs bättre med trådat internet. Uppgraderade nyligen från 802.11n till 802.11ac wi-fi men trådat fortf snabbare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
HDTV var nytt för 10 år sedan?

4k UHDTV - On January 6, 2013, the NHK announced that Super Hi-Vision satellite broadcasts could begin in Japan in 2016. (http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-definition_television)
Man kan säga att fiber alltid kommer att ligga före i utveckling och mottagning av all datatrafik och TV from nu.
Vi gjorde datajack (RJ45) av alla våra tele/TV i nya lägenheten och fick ett bra datanätverk gratis utan att borra i väggarna.

Utan fiber kan jag tycka att en DreamBox fortfarande är det bästa för satellit - en kostnad på 2.500:- inklusive DreamBox och kanaler per år. Att det sedan bara kostar 1.000:- per år skadar inte!
 
Det är ingen månadsavgift alls på en TV-antenn, till skillnad mot ett fiberabonnemang... :cool:
 
Jag har dragit ut gamla antennkablarna och dragit i tunn antennkabel (Macab, kjell.com) samt CAT6 till de ställen där man kanske vill ha TV. Det gick bra fast det barar 16mm flexslang. Har satt en Televesantenn på vinden. Har köpt uttag med plats för 2 keystone moduler så kan man sätta dit TV uttag och nätverk, eller 2 nätverk etc.
 
Men är det så lätt att byta gamla antennuttag och telefon till cat 6? De gick ju från uttag till uttag men cat 6 behöver ju en egen kabel från routern till varje punkt. Om varje dosa har ett rör som går upp på vinden eller ner i källaren funkar det ju men om de går mellan dosorna blir det svårt. Två cat 6 kanske man får i ett 16mm flexrör men sedan blir det trångt.

Ja, jag rev ner antennen så fort fibern var igång. Min gamla dekoder var ändå så kass att den knappt fungerade så det var en lättnad. Och som någon skrev, nu slipper radiotjänst se att man har antenn i alla fall. Ännu lämnar inte telia ut info om vem som har deras TV-box.
 
om man får slänga in så som nån annan sa, beroende på vart man bor kanske så, jo nog installeras det tv-antenn i nybyggnad hus och som svar på om man tycker den är ful så lägger vi den på vinden så den inte syns om det finns plats på vinden. ;) ;)
 
Vi har ett telefonjack och en ingång från antenn. Huset är från 20-talet. Däremot har vi fyrtioelva eluttag för att morfar var elektriker.

Nu kör vi Telia och det trådlöst till två st TV.
Vi har dock valt fast telefon istället för ip-telefoni då vi inte har någon mottagning på mobilerna. Då bor vi längs rv56, inte ens 1mil från Valbo köpcentrum.
Blir det strömavbrott har vi isf ingen tv, inget internet och ingen telefon. Skulle något hända kan vi inte larma utan måste springa iväg minst 500m.

Så telejacket klarar man sig utan om man har mobiltäckning.
Tv, well, sitter det på ett bra ställe (undangömd) kan man skicka iväg signalen istället för att dra sladdar. Så detta är nog det enda jag skulle ha kvar åtminstone 1.

Synd bara att det bara är tv4 och SVT som har Chromecast-stöd, men å andra sidan har man dator kan man öppna i webbläsaren
och skicka till tv ändå.
 
Har snart haft fiber i 3 år och endast ett avbrott under den tiden, Telia 100/10.

Bytte direkt ut koax mot CAT 6 och tog bort alla gristrynen. IP-telefoni och med sladdlös telefon, behövs inga extra telefonjack.

Den apfula takantennen tog jag bort och slipper därmed också lämningar på taket efter fåglar som nyttjade den som vilopinne. Bara att slippa takantennen gjorde hela fiberinstallationen till en vinst för mig. Gillar taklinjerna rena och utan störande element.
 
Antenn har en fördel när det gäller TV, du kan ha boxer abonnemang helt fristående från Fiberanslutningen. Går internet anslutningen ned, har du fortfarande TV. Annars kan du byta ut den till en digitalantenn som inte tar så stor plats och ändå har dom bra mottagning.
 
Mitt argument för att gå över från parabol till fiber (CanalDigital) var framförallt för att slippa svag signalstyrka vid dåligt väder (kraftigt regn, kraftigt snöfall och vid blåst). Jag bor på landet och är omgiven av många träd, speciellt sommartid när de har fullt utvecklat lövverk kunde det vara stora problem med att bilden pixlade ur vid blåst och kraftigt regn. Fiberanslutningen är helt stabil och har aldrig krånglat. Dock har jag en gitterantenn som gör att jag kan ta in de marksända kanalerna och då framförallt 6:an som jag inte kommer åt annars, bra också om nätet skulle gå ner.
 
Det finns ibland en fördel med att plocka bort telefonledning och TV-antenn. Lite beroende på hur det ser ut just hemma hos dig, men risken för el-problem vid åskväder minskar något om man eliminerar dessa båda källor till potensialskillnader. I och med att vi började köra på IP-telefoni så klippte jag av kopparkabeln utanpå huset. Men jag skulle ju aldrig riva undan gamla ledningar, oavsett vad vi vet om framtiden så kan de komma till pass. Den avklippta ledningen blir lätt att skarva ihop om man vill i ett senare skede.

Fula uttag... om de stör så plocka bort det som sticker ut, rita in på ritning och tapetsera över, klart enklaste sättet. Det är ändå bara klena spänningar i tele och tv.
 
I lägenheterna som svärmor & svärfar flyttade in i för några år sedan är det draget 2st TP till alla rum - ett skärmat, ett oskärmade. Det skärmade kan man köra TV-signal över med en adapterkabel - TP i ena änden, koax i andra. Helbizarrt, men funkar. Bägge fungerar naturligtvis att köra Tele eller Ethernet över, beroende på hur man kopplat i patchpanelen.

Själv har vi rivit bort en del av antenn/teleinstallationerna, men det är mest för att de är gamla, dåliga och taffligt uppsatta. I några fall har vi utnyttjat dem till nya TP-uttag. Föreningen (liten BRF med gammalt stjärn-TV-nät) kommer troligen släcka ner allt utom det marksända via det snart ändå.
 
Har samma funderingar själv som. Svårt att hitta ersättare till Canal Digitals familjepaket. Men med lite pusslande hittar vi nog något som passar familjen.

Bortsett från det hade jag nog tagit bort parabolen rätt snart.
 
Jerpa skrev:
Vi har ett telefonjack och en ingång från antenn. Huset är från 20-talet. Däremot har vi fyrtioelva eluttag för att morfar var elektriker.

Nu kör vi Telia och det trådlöst till två st TV.
Vi har dock valt fast telefon istället för ip-telefoni då vi inte har någon mottagning på mobilerna. Då bor vi längs rv56, inte ens 1mil från Valbo köpcentrum.
Blir det strömavbrott har vi isf ingen tv, inget internet och ingen telefon. Skulle något hända kan vi inte larma utan måste springa iväg minst 500m.

Så telejacket klarar man sig utan om man har mobiltäckning.
Tv, well, sitter det på ett bra ställe (undangömd) kan man skicka iväg signalen istället för att dra sladdar. Så detta är nog det enda jag skulle ha kvar åtminstone 1.

Synd bara att det bara är tv4 och SVT som har Chromecast-stöd, men å andra sidan har man dator kan man öppna i webbläsaren
och skicka till tv ändå.
Fast telefon SKA :sly: fungera oberoende av elförsörjningen!
Det är så det ska vara uppbyggt och kunna användas när inget annat funkar (då används förstås en trådbunden telefon som inte är beroende av extern el).
 
Redigerat:
Marksänt och ADSL i gamla huset, fiber för allt (TV, data, telefoni) i nya, Telia. Iofs inte så TV-intresserad, mest familjeprogran på TV4, men väldigt nöjd i alla fall. Med strömavbrott kraschar allt, inkl fast telefoni, men det dödar inte och därmed definitionsmässigt härdande. Händer enstaka gånger per år, är det verkligen värt att ha hela analoga systemet kvar för det? Jag röstar för att riva ut det gamla, och använda tomma ledningsrör till ett fast nätverk i huset. Exempelvis till TV-apparater. Har tre stycken själv, och åtminstone 2 av dem går ibland på olika kanaler utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.