Mikael_L
Thomas_snickare skrev:
Jag kan avslöja att jag fick en offert igår på 20' plus moms, för 10 st 7 meter spännvidd med 30 graders lutning. en snabb överslags räkning (och då har jag gått upp en dimension) ger en material kostnad på 10' inklusive moms, så nog finns det pengar att spara. För min del blir det att bygga själv - sen är frågan: spikplåt eller limma/skruva ply. Bara spikplåten blir 2000 så det kan löna sig att gå på ply. Sen var leveranstiden väldigt lång så det är ännu ett skäl att bygga själv.
Har du frågat nässjö takstolsfabrik om offert?
http://www.takstolsfabriken.se/

För några år sedan åtminstone var dom bland de mest vassa på priser i Sverige. T.o.m inkl frakt upp till Uppsala så var dom i samma pris som lokala fabriker här.

(Frakten är en ganska stor del av priset på färdiga takstolar, då lastbilarna blir lastade löjligt lätt och luftigt).
 
Mikael_L
Thomas_snickare skrev:
Jag kan avslöja att jag fick en offert igår på 20' plus moms, för 10 st 7 meter spännvidd med 30 graders lutning. en snabb överslags räkning (och då har jag gått upp en dimension) ger en material kostnad på 10' inklusive moms, så nog finns det pengar att spara. För min del blir det att bygga själv - sen är frågan: spikplåt eller limma/skruva ply. Bara spikplåten blir 2000 så det kan löna sig att gå på ply. Sen var leveranstiden väldigt lång så det är ännu ett skäl att bygga själv.
Jag fick 10 takstolar med 10,5 meter spännvidd, förhöjt väggliv, 30° takfall. Dessa är kraftigt förstärkta för att klara av en mycket lång takfot och har överram på ena sidan som är 340mm hög :eek: (två 45x170 med spikplåtar mellan hela vägen) och så var det en extra bit överram på 45x340 som skulle spikas på sidan efteråt.
Och till detta var det även 9 st mellanbjälkar för bjälklaget, sp.v. 10.5
Och så 7 meter limträbalk 115x315.

Allt detta fick jag för just över 30' inkl frakt och moms.

Jag hade inte sparat mycket pengar, om några alls :eek: på att göra detta själv.



Men får man en dålig offert att jämföra med så blir det självklart mycket lättare att räkna hem en vinst på att spika själv. :p

Jag begärde in 5 st offerter, 4 kom in.
Jag valde näst billigaste alternativet, då både offerten och kontakten kändes tusen procent mer seriös och kunnig (Det billigaste offertsvaret verkade inte ens ha uppfattat mitt önskemål om specialutförande). Och det skiljde också mindre än en tusenlapp, så det var inte svårt att välja.

Den dyraste var väl ca en 10' dyrare, det var ungefär samma offererat pris, men sämre utförande, ingen limträ och inga mellanbjälkar medräknat, så det hade ju hamnat någonstans där.
 
Hur beräknar man hur stora plywood brickorna ska vara om man väljer det i stället för spikplåt? jag ska bygga 9st 27graders med 8m spännvidd
Jag har höftat att jag ska ha 400x400mm i knutarna 12 eller 15mm
 
Mikael_L
Om takstolen i övrigt är designad för spikplåt (vilken den blir om jag t.ex. använder mitt takbok-program för dimensionering) så antar jag att plywoodskivorna inte behöver vara speciellt jättestora.

De utgör ju i sig ingen extra bärighet, utan ska bara hålla delarna på sin plats.

Men plywooden ska vara stor nog för att erbjuda en gynnsam spikplacering på takstolens knutar, den ska också vara stark nog och stor nog för att klara av skuvkrafter från spik och i sig den nödvändiga bärförmåga som kraften från knutens olika delar utgör.

Men något i storleksordningen på det mått du anger, 400x400, fast nedkapat till att följa takstolens konturer minus några mm, tror jag kan bli rätt bra.
Försök kolla några liknande takstolar som har spikplåt, och så väljer du nästan dubbel area på plywooden så blir det nog bra.

Ta 15mm P30 konstruktionsplywood, och sprid spikarna väl över ytan. Och tätast med spik där momenten i knuten är störst.
Men sätt ej spik närmare kant än 2-3 cm eller närmare annan spik än 2-3 cm.
 
Ja precis så tänkte jag göra att kapa efter konturen och sen köra med lim och 5x50 skruv själva takstolen är beräknad med programmet i takstolsboken och blir byggd av 45X170 K24 med 45X95 i fackverket, har jag 500mm tass och använder 5,4m reglar är det precis att jag slipper skarva övre ramstängerna

Eller kan man köra med vanlig spikpistol och 2,8x50 spik?
 
2,8x50 är för klent. Spiken bör vara minst 4,5 i diameter. Tyvärr blir den då onödigt lång om du använder vanlig räfflad trådspik.
 
Tänkte väll det, då får det bli skruv.
 
Mikael_L
Kör något längre skruv, kanske 5x60 åtminstone, då 15 eller 18 mm av längden går åt genom plywooden.

Och undvik okänd skruv med okända egenskaper (som exempel, biltemas ankarskruv har åtminstone periodvis varit av riktigt usel kvalla, går av vid riktigt låg påkänning).
Köp någon kvalitetsskruv, som man troligtvis kan lita på, Essve, gunnebo, grabber ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.