OK, jag har gått på reklamen och tänkte skaffa en Talmeter:
index.jpg
Arbetssättet med ritsfunktion tilltalar mig, men hur är den i verkligheten?
Någon snickare som använder den?
 
Skaffade precis en Hultafors BT 5m, när jag tröttnade på att tumstockarnas gångjärn havererade i ett kör. Måttbandet är klassat.
GetImage.asp

Nu visade det sig att Hultafors hade haft problem med insmörjningen till trätumstockarnas gångjärn, så jag fick mina trasiga utbytta mot nya. Vi får väl se om måttbandet tar över arbetet. ;D
 
Jag använder bara tumstock, eller rättare sagt millimeter stock. Dock kommer måttbandet fram när jag mäster längre sträckor.
Kör med Hultafors grejjor.
Som snickare betalar jag aldrig för varesig tumstockar eller pennor
 
daniel.n skrev:
Apropå tumstock förresten; sista jag köpte var en Hultafors av gul plast. Känns mycket gedignare än deras trä-dito och misstänker att den kommer hålla bättre i just "gångjärnen".

Jepp, jag med. Har alltid två gula i fickan. Aldrig mer en stock i trä - alldeles för sladdrig. Jag är helnöjd med dom gula.

Ett måttband som komplement, 3 eller 5 meter kanske inte är fel dock.
 
Jag tycker att en talmeter är det bästa mätverktyget.
Det slår oftast både måttband och tummstock. Fast vid vissa tillfällen så är tumstocken ett måste. Har haft just en sådan röd talmeter som är avbildad.Tyckte att den var lagom lång med sina 6 meter.Och att bandet är styvt och inte viker sig så lätt.
 
Håller med om Hultafors gula speciellt eftersom den stannar i 90 grader så den ersätter en vinkelhake med.
Nackdelen är att vintertid så blir de rätt spröda och då skall man inte tappa dem.

För finlir i verkstaden är en stålskala oöverträffad och vid inställning av maskiner en "contactmeter" dvs en tumstock (meterstock) med omvänd skala.

/Kent
 
Har blivit beroende av min TAL-meter. Är inne på min andra, nu en blå 3 meters, efter att ha trampat sönder min gröna 2-meters.

En väldigt noggrann snickare jag känner hade den och vad jag vet använder han den före tumstocken i 19 fall av 20.


Men se upp, man gör lätt felet med att förväxla den svarta och den röda skalan ett par gånger i början...
 
phulden skrev:
...Men se upp, man gör lätt felet med att förväxla den svarta och den röda skalan ett par gånger i början...
Svart och röd skala?
 
Jag kan bara gratulera ClasseClas till att vara nybliven ägare till det bästa mätverktyg som finns. *Inget* går upp mot en talmeter! Äger för tillfället en 6-meters, en par 3-meters och en handfull 2-meters. Använder dem "alltid". Har nog avverkar ett tiotal genom åren. (Det är deras svaghet - det är väldigt lätt att knäcka skalan eller mättungan. Eftersom de alltid är med lyckas jag alltid trampa på dem.)
Har man väl vant sig vid Talmetern kan man inte förstå hur någon kan använda ett så klumpigt verktyg som en tumstock (eller något måttband av annat fabrikat heller.)
För att man ska ha riktig nytta av dem ska man använda dem på rätt sätt. Läs den lilla instruktionen som följer med! Tekniken är att ta måttet med Talmetern och sedan ritsa med eggen. Man behöver alltså inte titta på skalan och memorera måttet.
Utvändiga och invändig mått går lika lätt. Det finns tom en pi-skala, så man kan få diametern på runda saker genom att mäta deras omkrets.

P.S.
Svart respektive röd skala för mätning med eller utan den utfällbara tungan. Jo, det gör man fel på någon gång i början.
 
Som sagt, den röda skalan anger måttet med tungan utfälld och den svarta infälld, dvs till själva ritsen.

ClasseClas skrev:
Arbetssättet med ritsfunktion tilltalar mig, men hur är den i verkligheten?
Ritsen är så bra att man tom kan ritsa gips direkt med den och sedan bara knäcka.
 
Nu har ju Hultafors köpt upp TA-Ljungström, så snart lär varenda Hultaforsmåttband ha den finurliga plåtflärpen som gör innermåttsmåttning så enkel.

Jag både gillar och avskyr talmetern. Har haft en hela bygget och gjort fel ett antal ggr, dvs läst av fel skala. En regel som är 10 cm för kort har man sällan nytta av, men oftast gör jag rätt. :D


 
phulden skrev:
Som sagt, den röda skalan anger måttet med tungan utfälld och den svarta infälld, dvs till själva ritsen.
Det var ju en dum lösning. Hultafors:aren har en skala och flärpen bak är märkt "+100mm".
 
Intressant att folk alltid jämför måttband mot tumstock när man för Talmetern på tal. Talmetern är inget måttband utan ett mätverktyg som är synnerligen sofistikerat. Har alltid minst en på mig.

Tumstockarna är däremot helt oslagbara - som leksaker till barnen - dom brukar hålla några dagar. Att göra fina mönster med, fäkta, göra roliga ljud med mera... Jag blir alltid lika glad när jag får en sådan som present någonstans ifrån.

Har aldrig behövt använda mig av en tumstock och att det finns professionella som använder sig av sådana är helt oförståeligt. Däremot är det som andersmc säger mycket viktigt att man lär sig hur man ska använda sig av den. Ett "måttband" (typ Hultafors) är bara en halvmesyr. Är dock livrädd för att Hultafors nu ska "produktutveckla" Talmetern när dom köpt upp företaget. Får nog hamstra upp en livstidsförbrukning av Talmetrar innan något händer...
 
Det var ju en dum lösning. Hultafors:aren har en skala och flärpen bak är märkt "+100mm".
Finns det en Hultafors med flärp? Var hittar man den?
 
Tack för svaren! Det får bli en 3 meters, så slipper jag förhoppningsvis fler av de tumstocksamatörtabbar jag har gjort med åren. Dvs kapat virket vid 2 metersstrecket istf rätt ställe och givetvis har jag kapat virket 10 cm kortare än "planerat". Men jag är väl inte ensam?  ::) ::) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.