Hej

Vi håller på att bygga ett fritidshus uppe i Dajkanvik (snözon 5). Måtten blir 8x9 m. Plåttak om det är relevant.

Jag kommer att lägga markisolering och sedan gjuta armerade plattor, 500x500x10 som jag sedan lägger bärlinorna på. Fem plattor per 9 m bärlina och fyra bärlinor på bredden, 2,67 m mellanrum. Golvåsarna har jag dimensionerat med hjälp av svenskt träs dimensioneringshjälp till 45x195.

Tyvärr så kan man inte dimensionera bärlinorna där men jag frågade en snickarräv här i byn och han sa "ta 5"x5" det räcker".

Vad säger ni om det? Räcker 5"5"? Även andra synpunkter tas tacksamt emot.

MVH/
Peder
 
Har kollat på Moelvens limträbalkar och enligt dom behöver du ha 90*180 eller 56*225 och en 5"5" motsvarar inte det.

Antar att bärlinan ligger på stöd per 2,25 meter.

Här kan du kolla själv:
http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
 
OK

Och om man vill slippa limträ och använda vanliga plank vad blir rekommendationen då?

/Peder
 
Då är vi tillbaks till 5"x5". :)
Tror Inte du och huggan menar samma sak, du får visa/förklara mer. Men tills vidare tror jag på din räv.
 
Med bärlinor menar jag de åsar som jag sedan bygger stugan på.

Lägger fyra bärlinor i bredd med ett c-c på 2667 mm. På dessa bygger jag sedan med 45x195 golvåsar som läggs på c-c 600 ovanpå bärlinorna.

Bärlinorna i sin tur läggs på armerade gjutna plattor som är 500x500x10 och under dessa bärlager och markisolering.

Hoppas det är en bättre beskrivning.

MVH/Peder
 
Glömde skriva att jag gör 5 plattor per bärlina vilket ger ett c-c på 2250 mm.
 
Då stämmer det jag räknat.
 
Utan att ha räknat på det (eftersom jag inte vet hur man gör) så skulle jag ha limskruvat ihop två st 45x195 mot varandra. Använd PU-lim så blir fogen ofta starkare än träfibrerna.
 
  • Gilla
nioiku
  • Laddar…
vojma skrev:
Utan att ha räknat på det (eftersom jag inte vet hur man gör) så skulle jag ha limskruvat ihop två st 45x195 mot varandra. Använd PU-lim så blir fogen ofta starkare än träfibrerna.
Detta däremot kommer räcka.
 
Du skulle inte vilja grovt redovisa ingångsvärden och resultat i dina beräkningar huggan?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
GK100 skrev:
Du skulle inte vilja grovt redovisa ingångsvärden och resultat i dina beräkningar huggan?

Allt står ju i tråden???
 
Ok, uppfattat.
 
Då kör jag med limskruvade 45x195. Hur tätt mellan skruvarn? C-C 600? Dimension på skruvarna?

För att hålla ned höjden kan man "hänga" golvåsarna inne i bärlinorna? Alltså på insidan med t.ex, balkskor?

Med vänlig hälsning,
Peder
 
Vad är vitsen med limskruvningen? Om man sätter ihop två st 45x195 till en 90x195 med limskruvning och sedan belastar i böj, kommer limskruvförbandet inte att överföra någon som helst last från den ena sidan av balken till den andra.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Utan att ha studerat någon som helst hållfasthetslära, vilket jag deklarerade tidigare, så har jag noterat att en X"xY" håller mer än dubbelt så mycket som en X/2"xY" samt att fogar av PU-lim ofta rycker med sig fibrerna från ena sidan NÄR de väl spricker.

Om det är så att det räcker med att skruva ihop reglarna utan lim emellan och ändå uppnå samma hållfasthet så är det ju bra, men jag tycker om att ha både hängslen och livrem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.