Har du svårt att bestämma vilken garderobsdörr du ska välja? Här guidar arkitekt Calle Posse dig i garderobsdjungeln och berättar om för- och nackdelarna med olika typer av garderobsdörrar.

Du kan läsa artikeln här: Välja garderobsdörr
 
>Garderobsdörr sidohängd med gångjärn
Nackdelar: Passar sällan med spegel eftersom de är tunnare och mer instabila än skjutdörrar, tar mycket utrymme på djupet när de är öppna<

Här håller jag inte riktigt med. Hämtade nyligen en PAX garderob hos Ikea för dottern. 100 cm bred, 2 spegeldörrar. Hon blev jätteglad. Var faktiskt positiv överraskad om kvaliteten: mjukt rundade kanter & stabilt!

I tidigare hus hade jag väggar med spegel-skjutdörr och också draperier framför garderoben i sovrummet. Skjutdörrar var snygg, men inte särskilt praktisk: tungt och svårare att öppna. Skulle inte välja dom igen.

Blev egentligen mer nöjd med draperier. Om man använder bra gardin skenor med lätt rullande glid (t.ex. Ikea Kvartal) är det ett nöje att "öppna" garderoben :)

Alltså, skulle nog välja mellan garderobsdörr sidohängd med gångjärn eller draperier.
 
Vi satte in både garderober med gångjärnsdörr och skjutdörr när vi byggde till. Kan inte riktigt bestämma mig för vilket jag tycker är bäst. Våra skjutdörrar (med spegel som jag visar på en av bilderna) är väldigt lättöppnade för den delen, men det är ju lite klumpigare än en vanlig sidohängd dörr eftersom de löper i skena och går omlott.
 
Skjutdörrar var perfekt när vi bodde i lägenhet och hade lite tight mellan sängens fotände och garderoberna. Däremot var de sjukt mycket dyrare än motsvarande med gångjärn och jag vet inte om de är så värst snygga (pratar IKEA här). Och ett helvete att montera...

Till huset har vi köpt bara med gångjärnsdörrar, bland annat eftersom vi har mycket mer plats och behöver mycket fler garderober.
 
G
Eftersom vi nyligen köpt skjutdörrsgarderob så kommer här några"att-tänka-på" från mig. Kontrollera vilket djup du måste ha för garderoben, gäller särskilt skjutdörsgarderob där det inte alltid är helt enkelt att hitta det måttet från tillverkarna. Om du vill ha backar/hyllor som du vill kunna dra ut, tänk på att dörrens öppningsbredd måste tillåta detta!
 
Var är vikdörrarna köpta som Snitz lagt ut? Nån som vet och kan hjälpa mig hitta?
 
Znits menar jag! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.