Polos skrev:
Då skulle dom aldrig någonsin kunna neka en reklamation
Det är nog så att om man handlar med maskiner i proffsklassen, som Bosch Blå vill hålla sig till så är det väldigt dumt att neka en reklammation, oavsett hur fel kunden har. Och en vinkelslip som inte tål damm blir ju bara löjligt.

Jag jobbade ett tag med labutrustning, låt oss kalla det mätinstrument, inom ett nischområde. Vårat märke uppfattades på marknaden som "Rolls Royce", både pris och kvalitet.

En kund ringde en dag och behövde köpa en reservdel, han hade råkar borra i en kabel. jag påpekade för kunden att "du har ju garanti", men jag har "borrat i kabeln" säger han. Spelar ingen roll, jag skickar kabeln som garanti nu. Kabeln ifråga kostade nästan 30 000 i direkt tillverkningskostnad Men bara en vecka senare kom nya beställningar på instrument för 3 milj (och vår marginal var väldigt bra).

Om jag får gissa så har Bosch en direkt särkostnad på max 100kr för en sådan vinkelslip, alltså vad det kostar att tillverka en extra maskin. Så för 100 kr kör de ner sitt varumärke i jorden. Eller rättare sagt de tillåter en ÅF att i deras namn orsaka en skada som potentiellt kan kosta miljoner i utebliven försäljning, för att spara 100kr. Även 100 kr tror jag är i överkant, mer sannolikt kostar den några tior i direkt TK.
 
O
Det är riktigt skrattretande läskigt som Bosch håller på... Snacka om att sila mygg och svälja kameler...
Att ens fundera i dessa banor om det vore handhavande fel eller inte är ju nästan direkt pinsamt i detta fall. Maskinen har använts 3ggr. Det borde väl blå Bosch tåla? Även om Bosch redan har förlorat så är det inte helt kört ännu...
Det handlar även om goodwill. Precis som Hempularen skrev här ovan.

Börja viska sådana här saker hos hantverkarna kanske inte är det bästa att göra...
Om man är Bosch vill säga ;) Vår nya policy, går din maskin sönder inom 1år så lovar vi att göra allt för att inte laga den. Sen kan de köra med sloganen, Vi gör allt för att du ska vara så missnöjd som möjligt....:p
 
hempularen skrev:
Det är nog så att om man handlar med maskiner i proffsklassen, som Bosch Blå vill hålla sig till så är det väldigt dumt att neka en reklammation, oavsett hur fel kunden har. Och en vinkelslip som inte tål damm blir ju bara löjligt.

Jag jobbade ett tag med labutrustning, låt oss kalla det mätinstrument, inom ett nischområde. Vårat märke uppfattades på marknaden som "Rolls Royce", både pris och kvalitet.

En kund ringde en dag och behövde köpa en reservdel, han hade råkar borra i en kabel. jag påpekade för kunden att "du har ju garanti", men jag har "borrat i kabeln" säger han. Spelar ingen roll, jag skickar kabeln som garanti nu. Kabeln ifråga kostade nästan 30 000 i direkt tillverkningskostnad Men bara en vecka senare kom nya beställningar på instrument för 3 milj (och vår marginal var väldigt bra).

Om jag får gissa så har Bosch en direkt särkostnad på max 100kr för en sådan vinkelslip, alltså vad det kostar att tillverka en extra maskin. Så för 100 kr kör de ner sitt varumärke i jorden. Eller rättare sagt de tillåter en ÅF att i deras namn orsaka en skada som potentiellt kan kosta miljoner i utebliven försäljning, för att spara 100kr. Även 100 kr tror jag är i överkant, mer sannolikt kostar den några tior i direkt TK.
Miljoner i utebliven försäljning , varför inte konkurs 😄
 
Det känns som Bosch bara förlorar på att inte ge en ny maskin. Även om det inte skulle bli miljoner i utebliven försäljning så räcker det med ett par maskiner så förlorar Bosch på det.
 
Dom har kommit fram till att det ej är ett garanti ärende varför ska dom då ge ut en ny maskin?
Om nu maskinen går sönder så lätt som ts skriver så ska den bort från marknaden , och jag tror inte ts vill ha tillbaka en sån skit maskin eller?
 
Redigerat:
Mikael_L
Naturligtvis överdriver hempularen grovt, iaf sett till just detta fall. :)

Men helt visst räcker det säkert med att en enda avstår ett köp, en kompis till TS, en byggahusmedlem osv, för att "vinsten" på den nekade reparationen/utbytet har ätits upp på intäktssidan.



Men allvarligare för Bosch blir det ju om en gnidig reklamationsverksamhet blir mer regel än undantag, så ett ihållande rykte om dåliga maskiner och nekad reklamation sprider sig. Då kan det efter en tid handla om miljontals kronor i minskade intäkter.


Jag måste säga att jag ofta känner mig ganska förvånad över hur många företag (ägare?) har skött sina varumärken.
Att få ett grundmurat värdefullt och gott varumärke tar lång tid, ofta mycket lång tid. Men att rasera det är en snabb historia om man inte bryr sig.


Jag tänker på anrika varumärken som E.A Berg/Bacho, Bacho i övrigt, B&D, AEG, Electrolux för att nämna några.
Hultafors, som är lite av min favorit i sina produktområden håller på (höll på?) att gå samma väg med sin hobby-serie.

Vad t.ex. Bacho styrs av fattar jag inte. Om inte alltför länge fattar alla att allt med namnet Bacho på bara är brandade kinesprylar. Och då finns det inte längre någon anledning till att betala mer, bara för namnet.
 
Men om nu maskinen är så dålig så borde det finnas tusentals arga konsumenter med trasiga maskiner , och då borde den inte få säljas.
 
Polos skrev:
Men om nu maskinen är så dålig så borde det finnas tusentals arga konsumenter med trasiga maskiner , och då borde den inte få säljas.
Modellen är inte så dålig, det har ju flera intygat här i tråden. Däremot är det här exemplaret (och säkert fler) värdelöst. Även bättre märken kan ju drabbas av måndagsexemplar.
 
Bosch har ett tjugofemtal små vinkelslipar i sortimentet och det kan mycket väl vara så att det finns modeller som är mer lämpade för det jobb i den miljö som TS utsatt den för, men frågar man en återförsäljare efter rekommendation på en hållbar maskin så borde han i så fall framhållit en av dessa.

Efter att ha tittat i instruktionsboken så finns där varningar om att dammet är farligt för användaren inte så många om att det är farligt för maskinen. Det står noterat att i extrem miljö skall det sörjas för erforderligt dammutsug, vad är extrem miljö? Detta är en tolkningsfråga och TS och Bosch Danmark har olika uppfattningar i frågan. Som jag ser det så är det Bosch som äger problemet genom att deras återförsäljare rekommenderat maskinen.

Tittar man på Bosch hemsida så under fliken tillbehör finns massor för bearbetning av betong och sten men ingen notering jag hittat att maskinen inte är lämplig för detta.

Mina egna erfarenheter säger att Bosch garantiåtagande har försämrats över tid och att om man fortsätter på denna väg så kommer jag troligtvis att välja en annan leverantör. Detta är tråkigt eftersom jag gillar mina blå maskiner.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
Det är inget konstigt att maskinen går sönder, det kan hända alla tillverkare. Det som gör detta så intressant är hur illa de sköter reklamationen. Men om ÅF har rekommenderat just denna vinkelkap så har ÅF ett ansvar.
 
Jag tänkte nu uppdatera er alla i hur det har gått med min Bosch vinkelslip. Idag fick jag ett svar från Bosch där man menar att jag har använt maskinen felaktigt och att man från Boschs sida inte kan göra något åt det.

Deras product manager mejlade tidigare och meddelade att damm kan ta sönder alla maskiner och att om jag kapar i sten utan dammskydd så kan maskinen gå sönder. Direkt tänkte jag att det var tur att jag inte har kapat i sten för då kommer det ju lösa sig. Så idag kom ett samtal igen där man höll fast vid detta svar.

Hur kan man hänvisa till att man måste ha en dammsugare på vinkelslipen när man inte ens kapar i sten? Dessutom har ju jag ringt tidigare och rådfrågat hur jag ska göra för att använda maskinen och fått svaret att så länge jag är utomhus så ska jag inte behöva ha någon extra utrustning som hanterar dammet.

Väldigt uselt agerat av Bosch är min summering. Nu blir det aldrig mer en Bosch i mitt nya hus som för övrigt var tänkt att köpa ny och komplett verktygsarsenal.
 
Min gamla SKILhar kapat all sten i hela trädgården. Dammat som sjutton, aldrig dammsugare. Ibland så dammig efter stenkapningen att det inte gick att se att det stod "SKIL" i rött på den. Höll i över 20 år trots detta, numera ersatt av en Clas Ohlsonmaskin. Denna fungerar fortfarande efter 5 år, trots samma misshandel.

Att man skall behöva dammsugare till en vinkelslip vid kapning av t ex trädgårdsplattor (utomhus) var något nytt. Tack för återkopplingen, köper inte en Bosch nästa gång.
 
TuXy skrev:
Jag tänkte nu uppdatera er alla i hur det har gått med min Bosch vinkelslip. Idag fick jag ett svar från Bosch där man menar att jag har använt maskinen felaktigt och att man från Boschs sida inte kan göra något åt det.

Deras product manager mejlade tidigare och meddelade att damm kan ta sönder alla maskiner och att om jag kapar i sten utan dammskydd så kan maskinen gå sönder. Direkt tänkte jag att det var tur att jag inte har kapat i sten för då kommer det ju lösa sig. Så idag kom ett samtal igen där man höll fast vid detta svar.

Hur kan man hänvisa till att man måste ha en dammsugare på vinkelslipen när man inte ens kapar i sten? Dessutom har ju jag ringt tidigare och rådfrågat hur jag ska göra för att använda maskinen och fått svaret att så länge jag är utomhus så ska jag inte behöva ha någon extra utrustning som hanterar dammet.

Väldigt uselt agerat av Bosch är min summering. Nu blir det aldrig mer en Bosch i mitt nya hus som för övrigt var tänkt att köpa ny och komplett verktygsarsenal.
Tack för uppdateringen! Var faktiskt på väg att köpa en ny bosch vinkelslip men efter denna historia får det bli något annat märke. Jag har alltid tyckt att en (kvalitets)vinkelslip är det mest robusta elverktyget och att iallafall de gamla blåa bosch varit mer eller mindre oförstörbara, men uppenbarligen gäller detta inte de nya serierna.
 
Redigerat:
Tydligt svar från Bosch. Tänker inte köpa deras verktyg när dom inte kan hantera damm utomhus. Det är ju ynkligt.
Sen att dom agerar så med garantiärenden är ju spiken i kistan för min del.
 
Verkligen spiken i listan för att köpa fler Bosch.

Det roliga i historien är ju att Bosch skiter i oss som konsumenter eftersom man från deras sida har läst igenom hela denna tråden och sett vad jag skrivit. Min gissning är att ni tre som ovan skrivit att ni inte tänker köpa Bosch fler gånger, ja nu är vi fyra stycken inom loppet av 10 minuter. Tänker även på de 7866 läsare som bildat sig en uppfattning om Bosch som företag. Undra hur många av dessa 7866 som kommer att köpa sig Bosch framöver. Alla jag känner vet ju om hur min vinkelslip fungerade och hur jag blev behandlad och jag misstänker att många av de 7866 stycken även har vänner och bekanta som inte kommer bli rekommenderade att köpa Bosch. Genomslagskraft som heter duga via detta forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.