Det är dags att lägga golv på den oinredda övervåningen och där ska vara golvvärme. Ytan är ca 75 m2

Grundidén är Uponors 22mm spårade golvspånskivor med cc200mm mellan spåren och klarar vad jag förstått 17mm slang.
Dessa kostar ca 220kr/st.
Ovanpå ska läggas "vanligt" klickgolv i lämplig tjocklek.

Nu vill jag ha era tips och idéer till bättre/billigare/smartare alternativ till detta upplägg!
(och gärna motivering varför såklart)

tack på förhand!
 
S
finns dom fräser själv.även dom som lägger ner virke
men du spar ju tid å använda färdigt.
 
Jag kör på spårade EPS skivor (cellplast). Dom är billigare än spårade spånskivor. Lägger man laminat ovanpå så måste man dock lägga golvgips under för att det ska bli tillräckligt stabilt.
 
Anna1984 skrev:
Jag kör på spårade EPS skivor (cellplast). Dom är billigare än spårade spånskivor. Lägger man laminat ovanpå så måste man dock lägga golvgips under för att det ska bli tillräckligt stabilt.
Vet inte om de skivorna är bättre idag ? Har sådana Wirsbo från runt 2000 i 3 rum och de har börjat knirra och knarra under senare år trots stegdämpande matta. Jäkligt irriterande är det, fattar inte vad som orsakar det.
 
Jag använde LK EPS 16, dem kan du lägga golvet direkt på.
 
Jag har använt LK:S EPS 30, dvs 30mm tjock cellplast. På dem kan man också lägga ett 14mm klickgolv direkt. Det går betydligt snabbare att lägga EPS än spårade spånskivor plus att de är billigare. Dock skulle jag nog ändå välja spånskivorna om jag skulle göra om min renovering. Vi har visserligen inga som helst problem med EPSen men det känns lite obehagligt när man tänker på hur brandfarligt det är med cellplast jämfört med spån.
 
Stämmer att man kan lägga 14mm golv till skivorna jag nämnde. Allt under det krävs golvgips för stabiliteten. Själv lägger jag 9mm laminatgolv.
 
Jag rekommenderar Gipsmetoden. Tex http://www.warmia.se/golvvarme/forlaggningsprinciper eller http://www.roingegolvvarme.se/gipsmetoden.htm.

Här kan du göra allt själv! Lägg 12mm rör direkt på spånskiva. Det fina är att du kan optimera var värmen ska komma istället för ett generellt förläggningssätt. Tätare slingor framför fönster och dörrar tex, och längre mellan slingor som ligger under soffa, säng osv. Sätt fast med klämmor. I mellanrummet skruvas stripor av gips tex 13mm eller 15mm. Därefter spacklas springorna med spackel eller flytspackel. Färdigt!

Tex Warmia som jag ska använda levererar en ritning över hur du ska lägga slangen för att det ska bli optimalt för ditt hus.
 
Funkar gipsmetoden verkligen bra? Gips isolerar ju ganska effektivt så det måste vara svårt att sprida ut värmen utan några spridningsplåtar så som de andra tillverkarna har. Dessutom så tycker jag att det verkar vara i minsta laget att bara gjuta över golvvärmerören med endast 3mm flytspackel. LK och Uponor kräver väl grovt sett 10-15mm övergjutning när man gjuter in slangen i rent flytspackel bara för att garantera värmespridningen.
 
följer denna tråd med intresse
 
Jag har tyvärr inget jättebra svar till detta, men hittade följande:

"Tack vare att man inte får någon luftspalt mellan rören och övergolvet som i fallet med spårade skivor så får man en bättre verkningsgrad. Man slipper dessutom att det kan uppstå “knarr” eller “knäppningar” mm från plåtarna när de rör på sig."

http://www.xn--golvvrmesystem-9hb.se/golvvarme-pa-overvaning-med-gipsmetoden/

Hur bra gipsmetoden funkar vet jag inte men jag har valt den metoden av följande anledningar:
* Har ett träbjälklag och vill ha en så nätt påbyggnad som möjligt, dvs ingen övergjutning
* Gillar tanken med små dimensioner på slangen och mycket slang där det är mest kallras och lite slang där jag inte vill ha direktstrålande värme.
* Billigt och enkelt att lägga själv.
* Inte mycket värmetröghet då det inte är så mycket värmelagring. Ogillar tex platta på mark med dess tröghet.
* Inga knäppningar då det inte finns några plåtar.

Det som är negativt kan ju vara att själva golvet kan upplevas punktvis kallt/varmt om värmen inte sprids lika mycket i sidled. Dock är inte min tanke att få ett jämnvarmt golv (för att mina fossingar ska njuta) utan istället en vettig kombo som löser kallrasproblemet samt värmer upp huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.