Hej!

Vi har ett större rum i källaren, där det tidigare legat en riktigt vidrig heltäckningsmatta. Vi har rivit ut den, och efter detta strippat golvet.

Dock är det kvar ett lager som inte strippmaskinen tar, det är förmodligen för ojämnt underlag på betongplattan.

Det ser ut som de limmat gamla heltäckningsmattan med tjära, det är ett kolsvart lim som är väldigt tunt, som målarfärg. Ovanpå detta så är det en yta av den gamla botten av mattan, kan bäst beskrivas som baksidan av ett kollegieblock. Mjukt och väldigt lätt att riva små, lövtunna flikar med naglarna, men man får inte bort mer än 1-2cm per gång, och då inte hela vägen ner till golvet.

Vi pratar om ytor på ca 25 m2, så jag behöver ett effektivt sätt att få loss detta så vi kan få in ett ventilerat golv!

Har ni några tips? Ska man dränka golvet i vatten så det löser upp lagret, och sen gnugga bort med något vasst föremål eller vad gör man?
 
Betongslip är nog det enda som kan få bort allt. Svartlim från tidigt 70-tal kan innehålla asbest så om du ska slipa behöver du se till så det inte dammar ner hela huset.
Korttidsexponering av asbest är inte någon fara (om man inte har någon lungsjukdom) så ett vanligt munskydd räcker bra medan du håller på.
Jag hade liknande under vår matta i källaren och det skrapade jag bort med en Fein med skrapblad på. Jag fick inte allt men det som blev kvar fick bli under det nya flytspacklet.
 
Lämna in prov och kolla om det är asbest eller ej om du är osäker. Hus byggda innan ca 76 är misstänksamt. Asbest kan som sagt finnas i svartlim men också i underskiktet i gamla plastmattor som varit limmade, pappliknande material, grått till färgen. Behöver inte alls vara asbest, men är man osäker kolla alltid innan man börjar slipa i det...
 
Hej!

Vi har asbest i huset, det känner vi till sedan innan. Efter vår stambytet och övriga stora renoveringsinstatser är mycket utslitet, så som gamla rör och annat skräp. Det andra är inbyggt, ex. ventilationsrör etc.

Det kan mycket väl vara asbest i limmet (jag räknar med det) så jag kommer köpa/låna/hyra en friskluftsmask när jag ska till att slipa i det. Kollade efter anders07's rekommendation på en golvslip, och hittade en på ett uthyrningsföretag, så det blir att hyra en sån!

Tack ska ni ha!
 
Det kan mycket väl vara asbest i limmet (jag räknar med det) så jag kommer köpa/låna/hyra en friskluftsmask när jag ska till att slipa i det.
Smått häpnadsväckande..
Att du har mask medans du slipar är ju en sak. Men jag antar att du planerar att bo kvar efter att du slipat? Ska du och din familj(?) ha friskluftsmask under månader/år efter att du slipat detta?
Att du får råd att ha munskydd, och att det handlar om korttidsexponering är helt idiotiskt.
Efter att du slipat 25m2 med asbesthaltigt svartlim, så kommer du att ha små osynliga asbestfibrer i luften i hela huset under lång tid framöver i förhållandevis höga halter! Räkna med många månader, eftersom de små fibrerna är så flyktiga (tar 8 timmar i totalt stiltje för en asbestfiber att sjunka 2 meter. Efter som ni har ngn form av luftströmmar via till/frånluft och att ni rör er i huset/lägenheten gör att det osynliga dammet virvlar runt hela tiden.
Räkna med att möbler, kläder, tapeter, allt i huset, kommer att kontamineras om du tänker slipa...
Så det kommer att handla om långtidsexponering och är verkligen inte att rekommendera..
Slipa inte skiten för h*****.e...
 
Redigerat:
academia skrev:
Slipa inte skiten för h*****.e...
Det här förändrar ju saker och ting. Jag visste inte om att asbest hängde kvar i luften på det sättet. Min uppfattning var att riskerna fanns under tiden man bearbetar asbesthaltigt material, inte efteråt. Har en ett och etthalvt-åring hemma, så valet att låta bli är inte speciellt svårt.

Men ARGH så jobbigt.. Hur i hela friden ska jag få bort mattan nu då?
 
Det enda sättet att få bort det är att slipa. Det finns fläktar som kan blåsa ut slipdamm.
Frågan är om du verkligen behöver få bort det?
Ska det Nivell golv på så kommer det inte att påverka funktionen, så länge det inte är så mycket lim att inte ev. fukt inte kan komma upp genom plattan.

Jag är själv inte speciellt rädd för varken asbest eller radon. En promenad genom Stockholm och jag får i mig betydligt mycket mer skit än hemma.

Med barn i huset gäller det förstås att vara försiktig men jag vidhåller att du kan slipa om du bara ser till att dammet ventileras ut. Hyr också en bra dammsugare med lång slang (dammsugaren utomhus) och städa och våttorka alla dammiga ytor flera gånger.
 
Ska inte på Nivell, vi kör enligt principen "plåster på skottskada" i källaren innan vi renoverar den helt med kakel och klinker och kommer därför bara köra en heltäckningsmatta a´la dränerad konstgräs ( http://www.bauhaus.se/konstgras-m-dranering-antracit-4m.html exempelvis ) som ska andas mer än tillräckligt.

Anledningen till att jag vill ha bort mattan under är att den luktar riktigt muggigt när sommaren kommer.
 
Med barn i huset gäller det förstås att vara försiktig men jag vidhåller att du kan slipa om du bara ser till att dammet ventileras ut.
Det går att göra själv om man vidtar de åtgärder som behövs. Eftersom du ska göra ett arbete på torra ytor som kommer att skapa väldigt mycket damm, så är det inte att rekommendera att göra själv. Det är en komplicerad process om det ska göras rätt, och lätt att göra fel vilket gör att man sprider asbestdamm i huset likväl. Följande steg är exempel på hur komplicerat det är.
(1) Plasta in utrymmet du ska jobba i med 100% lufttät förslutning.
(2) Hyr en industriell luftsug med hepa13 filter, som skapar undertryck för att förhindra att damm har chans att blåsa ut ur utrymmet, speciell för ändamålet (asbestdamm), där filtret i luftsugen klarar att fånga de små asbestfibrerna. Andra dammsugare som inte klarar det kommer att blåsa ut fibrerna i utblåset och virvla ut dem i hela utrymmet..
(3) Sätt upp 3 slussar (också 100% lufttätade) i anslutning till det insplastade arbetsutrymmet: Sluss 1 (i anslutning till arbetsutrymmet) : där tar du kan ta av dig overall, ALLA kläder du haft på dig, handskar, mask och lägg i en tvåskiktad sopsäck för farligt avfall. Lägg även allt material som varit i utrymmet efter städning i säckar. Förslut dem noggrant. Lämna masken i sluss 1. Sluss 2: Ska ha en duschanordning: gå in naken, ta med dig de förslutna avfallssäckarna in, och även andningsmasken. Duscha dig själv OCH avfallssäckarna noggrant. Sluss 3: Ta med dig de avspolade säckarna in. Ta på dig nya rena kläder som du lagt där i förväg.
(5) Ta på dig en helkroppsoverall för ändamålet (typisk saneringsoverall av tätt material med huva), handskar, och en friskluftsmask eller halvmask med (obs) partikelfilter P3.
(6) Slipa. Om du inte gör allt i ett pass, så måste du passera slussarna enligt ovan beskrivna steg för att ta paus.
(7) När slipningen är klar, måste du städa, dammsuga och noggrant våttorka hela det inplastade utrymmet. ALLA ytor, inklusiva den upphängda plasten, alla verktyg, slipmaskin OCH luftsugen för undertryck. Lägg allt löst avfall från städningen, overall, handskar i avfallssäckar. plocka inte ner den upphängda plasten till arbetsutrymmet ännu.
(8) Gå igenom slussarna enligt ovan. Ta sen med dig säckarna med avfall utomhus och lägg i ett släp, förberett för deponi på ÅC. Lägg EJ säckar inne i din bil, av kontamineringsskäl.
(9) Ta på dig ny helkroppsoverall, nya handskar och sätt på dig andningsmasken som du lämnat avspolad i sluss 2.
(10) Arbetsutrymmet ska nu vara 100% städat och våttorkat/avspolat, inkl alla verktyg och luftssug. Gå in i arbetsutrymmet, och börja plocka ner plasten
Observera att luftsugen ska vara påslagen under hela tiden. och ska inte stängas av förrän ALLT efterabete är klart. Plocka ned allt material och lägg i avfallssäckar, spola av med vatten. Ta med dig allt in i sluss 1. Klä av dig overall o, handskar, kläder och mask, och lägg i förslutna avfallssäckar. och lägg dem i sluss 2. Duscha och spola av allt som är med i sluss 2. Gå til sluss 3, klä på dig, och lägg allt i släp för deponi.
(11) Ny overall och handskar. Plocka nu ner slussarna och lägg i förslutna avfallssäckar.
(12) Bär ut luftsugen, för transport tillbaka till uthyrningsfirma
(13) Ny overall, nya handskar. Våttorka nu hela källaren noggrant, för att ta om hand om det damm som sluppit ut ur utrymmet. Väggar, golv, allt ska torkas.
(14) Lägg allt städmaterial i tätförsluitna sopsäckar. Klä av dig overall och kläder och lägg i sopsäck.
(15) Ta en dusch i din vanliga dusch. Ta på dig rena arbetskläder.
(16) Bär ut säckarna från steg 14, till släpet för deponi.
(17) Kör till ÅC, och be att få lämna säckar med asbesthaltigtmaterial

Jag rekommenderar att du låter en saneringsfirma göra slipningen. Det är alldeles för lätta att göra fel i ovan process som amatör. Det skulle antagligen även bli billigare för dig, både i tid och pengar. Luftsugen speciellt är inte billig att hyra, och en sådan har saneringsfirman redan. Så den utgör ingen extra kostnad.

En promenad genom Stockholm och jag får i mig betydligt mycket mer skit än hemma.
Beror väl på vad man gör för skit hemma. Slipning av asbest ger nog betydligt mer skit i lungorna, än åratal av promenader genom Stockholm..
 
Det låter ju inge roligt med asbest och kombinationen små barn hemma så det bästa vore nog som ovanstående rekommenderar: en firma som vet vad dom gör.

Mitt golv var så plant o fint så jag kunde skrapa bort lim samt resterna av mattan med hjälp av en vass stor barkspade men det tog en bra stund och sen hade jag inte nått svartlim som tur var.
 
Hm.. Frågan är om man kunde testa din barkspade-version? Bara se vad som händer, om man får loss mattan.. Fast man kanske rafsar runt asbest ändå, trots att man inte slipar i det läget?

Vissa kanter är som knäckebröd, där jag föreställer mig att man kan få loss lite större sjok om man bara har något relativt vasst.. Vad tror ni? Eller ska jag bara låta det vara?
 
Ta antingen in en firma som gör det efter konstens alla regler eller låt det vara.
 
falkn skrev:
Ta antingen in en firma som gör det efter konstens alla regler eller låt det vara.
Jag kommer skicka in ett prov av mattan för analys, hittade efter mycket googling ett företag som utför detta för privatpersoner. När det kommer tillbaka så blir det den avgörande faktorn :)
 
Kan du inte bara lägga flytspackel ovanpå det så ligger det säkert inbäddat.
 
Har i och för sig inte läst eller hört om asbest i heltäckningsmatta? Plastmatta däremot, ofta stormönstrade typ medaljonger kan det finnas i. Eller har det legat en plastmatta under heltäckningsmattan kanske. Limmet som är svart är ju värt att ta prov på om det kommer från asbestepoken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.