nikasp
Har köpt torp med 930 kvm tomt och behov av att få ner högt gräs där inte vanliga klipparen når. Nu var det gräs upp till lårhöjd men då har det inte röjts på länge. Jag har kört mycket med bra grejer i min ungdom men nu vill jag helst inte ge mer än dryga tusenlappen.

Funkar de billiga från Stiga för 1200-1300 kr eller ska man leta begagnat? Slyklinga är trevligt men inget krav då jag kan ta det lilla för hand. Behöver ha den senast om 1½ vecka också så handlar i Sverige.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1195991

1195991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips är att undvika allt som har böjda konstruktioner. I dem sitter det vajer/flexibel axel och de brukar vara rätt känsliga för tyngre drift och nötas rätt snabbt. en rak axel plus vinkelväxel brukar vara en betydligt tåligare lösning
 
Skaffa en hederlig lie så får du lite träning också. Tar garanterat under 1 timme att lia 930 kvm ifall man har lite snits.
 
nikasp
Lie är väldigt roligt men inte så praktiskt när man har vattenpump, PEM-slang, utekök, dass och annat i vägen. Det blir nog en lie *också* vad det lider om jag inte hittar en i ladan till och med.
 
Införskaffade precis en Stihl FS38, kostade 1795 kr på kampanjpris hos lokal handlare. Kändes rejälare än Stiga-maskinen som Jula kampanjade. Har testkört den lite och den känns trevlig, ska man trimma mycket skulle jag fundera på att komplettera med axelremmen som finns som tillbehör.
 
nikasp
Helst hade jag inte gett mer än 1200-1300. Här finns en Ryobi med sele för 1695 kr. http://www.bauhaus.se/ryobi-grasrimmer-med-slykling.html#full-description Är ju sugen på Stihl eller Huskvarna men det känns som overkill med pengar och maskin för mindre tomt. Kommer iofs att erbjuda hjälp åt närmsta grannarna som är pensionärer också. På Blocket ser det lite dött ut just nu, mest riktigt gamla grejer i min prisklass.

Ryobin har rak axel, riktig sele och en slyklinga och allt ingår i priset så den ligger bäst till av det jag hittat.
 
Redigerat:
En jag inte vill rekommendera är den som jag har...heter kolibri någonting, kanske är en Partner? Väldigt dålig ergonomi i den, fast kanske skulle funka som en nödlösning om man har en väldigt liten tomt.
 
Ryobi är enligt mig inget höjdarmärke, lite snyggare förpackat bara, det är just när man enligt pappret får mycket för pengarna som man bör dra lronen åt sig.

Husqvarna 122c är en vettig maskin tycker jag kostar 1400:-
 
nikasp
Jag har kört rätt mycket med riktig röjsåg och ergonomin att hålla i en liten bygel och runt axeln lockar inte... Ryobi klingar inte super för mig, heller vad gäller att hitta reservdelar när den pajar mitt i svenska sommaren.
 
nikasp
bonnier skrev:
En jag inte vill rekommendera är den som jag har...heter kolibri någonting, kanske är en Partner? Väldigt dålig ergonomi i den, fast kanske skulle funka som en nödlösning om man har en väldigt liten tomt.
Tack för input, har läst bra om den men då vet jag inte vad de jämför med. Att inte ha sele och riktigt "styre" blir för dåligt även om tomten är liten.
 
nikasp
Lite feedback. Har nu kört kanske 4 timmar totalt med tvåtaktaren RBC26SBB som Bauhaus sålde för 1695. Trådtrimning funkar bra i halvhögt gräs men är ett helsike i högt gräs, över knäna. Då tvinnar sig gräset runt axeln och man får ta bort för hand (går att göra med sele på och motorn igång). Var rätt missnöjd tills jag bytte till den treeggade klingan. Går faktiskt förbaskat bra att slå riktigt högt gräs och sly. För villatomt är den nog overkill men funkar rätt bra att precisionstrimma också. Budgetsele men den gör jobbet, mycket skönt att slippa gå med krokig rygg osv. Den är riktigt lätt att starta också. Lite minus för liten bränsletank, bara 2,5 dl.
 
Redigerat:
Jag har en vän som köpt 4 trimmers de senaste 6-8 åren, min Stihl som jag köpte för 14 år sedan fungerar fortfarande fint...

Mitt råd är att köpa en "riktig" trimmer, Stihl, Husqvarna, Jonsered eller liknande och skippa billiga som inte håller i längden.

/N
 
nikasp
Brukar tänka så om allt men ibland måste man kompromissa, så mycket inköp med "nytt" torp och hus samtidigt så det fick bli så. Den här köptes till torpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.