Hej, vill först och främst säga att jag är lite osäker på i vilken kategori jag skulle lägga mitt inlägg men till slut landade jag ändå här med mitt problem.

Nu till mitt problem, min dotter fyller år om en månad och när jag frågade henne vad hon önskar sig allra mest så säger hon att hon allra helst vill att jag ska få klart ett nytt sovrum till henne nere i källaren. Detta var naturligtvis lite knäckande när jag nog hade tagit det som sannolikare att ipaden stod högre och att jag nu återigen åkte på ett större projekt :p

Hur som helst så är rummet beläget i en källare byggd runt -49/-50 och alltså högst sannolikt är plattan varken isolerad eller något kapillärbrytande under? Man ska dock notera att huset är byggt i ett äldre (mindre) stenbrott och vid all grävning jag gjort så tyder allt på att kringfyllnaden runt huset är grovt sprängmaterial. Högst troligt kan så vara fallet även under huset?

Känslan är att källaren är tämligen torr och inte har några större fuktproblem, lokalt kan man dock skönja utfällning på vägg och i just detta rummet så har ett trägolv murknat i ett hörn så visst finns där fukt, åtminstone i perioder. Detta ser i mina ögon ut att vara gamla skador och under min tid i huset har jag inte upplevt några fuktproblem!

Nu till de egentliga frågorna, rummet är på ca 9,5kvm och jag vill göra det till boyta! Hur bör man gå tillväga?

Gällande golvet har jag funderat i följande banor:
1: Bila/Såga ur befintligt golv, gräva ut, makadam, cellplast eller isodrän, eps-cement, flytspackel, platonmatta, trägolv
2: Plastfolie, eps-cement, flytspackel, platonmatta, trägolv
3: Nivell eller motsvarande
Tanken är alltså att ha ventilerade golvsocklar i båda fallen och flytande golv. Alternativt är väl att lägga in vattenburen golvvärme och ta bort vattenradiatorn.

När det kommer till väggarna så är två av dem ytterväggar och det enda vettiga alternativet i detta fall anser jag är att regla upp väggarna med stålreglar och försöka isolera med stenull(?) och försöka bibehålla en luftspalt och ha ventilerat i både tak och golv? Möjligen att jag skulle kunna förbereda så att jag kan ha en fläkt som suger ut luften från rummet och in i arbetsrummet som ligger vägg i vägg?

Vad tror ni och mina tankar? Är grymt intresserad av tips både gällande golv och väggar :)

Naturligtvis vet jag att det bästa vore att se över dräneringen och isolera utvändigt, men tyvärr är inte detta ett alternativ i nuläget så jag söker ett vettigt alternativ till detta...
 
Har inte så mycket att komma med utom att du bör kolla radonet. Det är viktigt när det gäller sovrum i källare, särskilt till barn. Om det visar sig vara ett problem löser man ju det med ventilation bland annat.
 
  • Gilla
Otsef
  • Laddar…
Vi byggde ett rum i källaren för 15 år sen. Platon blå direkt på betong, 3 cm frigolit och 2 cm massivt furugolv flytande, ventilerade golvsocklar. Vi sover där nu och har aldrig upplevt golvet som kallt. Ytterväggarna består av betonghålsten och det har inte varit något kallras från dem. Vi har en avfuktare i källaren så fukt har inte varit något problem.
Finns säkert bättre lösningar idag men det har funkat bra för oss.
 
Det var intressant, då kanske projektet blir lite mindre än vad jag befarande :)
Hur ser ni på väggarna? Någon som har några bra tankar kring dem?
Radon kommer jag mäta och bör naturligtvis förebygga med åtminstone möjlighet till frånluftsventilation...
 
En liten reflektion, hur mycket luftspalt behövs mellan betong och "invändig" konstruktion för att vara trygg i relation till det sannolika intrånget av markfukt? Jag måste ju, under rådande förutsättningar, förutsätta att jag kommer ha tillskjutande fukt i både platta och vägg...

Hur bör man lämpligen konstruera?

Platonmatta följt av cellplast, diffspärr och sen flytande golv? Detta ger ett tätskikt mot det organiska materialet och medger några millimeters luftspalt i hela golvytan.
Väggarna på samma sätt, stålreglar med cellplast och sedan diffspärr, osb, gips... Golv och taklister ventilerade och ett hål för utsugs/kanalfläkt i ena väggen som då kan cirkulera all luft som finns mellan betong och invändig konstruktion?

Ska man ha diffspärr?

Är det en realistisk tanke gällande konstruktionen?
 
Det hela slutade med att jag reglade upp golvet med stål och tryckt material, cellplastisolering mellan facken. Väggarna reglades ut med stålreglar och cellplast...
Därefter försökte jag få "skalet" så tätt som möjligt bortsett från ventilerade taklister... I golvet kopplade jag en ventilationstrumma så att jag nu cirkulerar runt luften...
Är rätt nöjd med resultatet bortsett från en något för hög cirkulation och ett visst kallras från en ventil men det får jag väl åtgärda med en liten radiator när jag nån gång i framtiden får tummen ur 😜
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Hur har du det med dränering och isolering på utsidan? Många säger att det gjort en väldig skillnad i inomhusklimatet.
 
Tack för återkoppling om hur du gjorde till slut. Uppskattas!
 
Jag har inte dränerat, huset står i ett gammalt "stenbrott" och således på en hel massa skrotsten... Kan inte se några fuktproblem idag eller några direkt historiska heller...
Funderar på att isolera grunden och en under markytan när jag byter fasad om något år :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
K
JothaR skrev:
Det hela slutade med att jag reglade upp golvet med stål och tryckt material,
Vänta nu... Tryckt material inomhus? Antar att du menar tryckinpregnerat virke? Det var ju inte så hälsomedvetet val, hur täntke du där?
 
JothaR skrev:
Det hela slutade med att jag reglade upp golvet med stål och tryckt material, cellplastisolering mellan facken.
Tryckimpregnerat material kan avge dålig lukt om det blir utsatt för fukt. Därför skulle jag undvika att använda det.
 
Tryckt virke inne är ett generalfel.

Om det inte luktar nu så är det nog okej, men var noga med att upplysa en ev framtida köpare om det. Annars kan du åka på ett dolt fel. Tryckt virke inomhus i en konstruktion från 2015 bedömer jag som ett solklart dolt fel.

Se till att ha bra ventilation i rummet.
 
Det var rackarns... Det hade jag verkligen inte en tanke på faktiskt!

Har inte haft några synliga fuktproblem någonstans i källaren under mina år här och golvet är ventilerat med en kanalfläkt, ev dålig lukt bör ju då märkas tydligt med tanke på att jag för tillfället suger ut den i angränsande rum.
Inga problem än, men tacksam för upplysningen om att jag bör upplysa en ev framtida köpare!
 
Naturligtvis är ju inte heller något virke i anslutning mot betongen, de ligger på 0,5-1cm distans från betonggolv och lite mer mot vägg... Hade först tänkt vanliga reglar men ändrade lite oturligt (uppenbarligen) till tryckt i tron om att jag ökade säkerheten :p
Tji fick jag antar jag...
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.