Jag har skarvat alla kablar efter lite grävarbeten. Men det fungerar likt förbannat inte. Funderar på om jag kan ha kopplat fel? Eller kan man ens koppla fel med de här? Spelar det ngn roll vart man sätter i kablarna?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Inget bra att använda de skarvarna. Lödda kablarna och sätt sedan krympslang.
 
Det brukar inte vara nåt problem med de skarvkopplingarna, har själv kanske femton stycken i min slinga.
Det går dock att göra fel, kabeln ska Inte skalas!
 
peternicklas
legion skrev:
Det brukar inte vara nåt problem med de skarvkopplingarna, har själv kanske femton stycken i min slinga.
Det går dock att göra fel, kabeln ska Inte skalas!
Var en med en Gardena som skrev för ett tag sedan. Han hade ett antal som var helt kass, de hade oxiderat. Finns i Gardenatråden..
 
Du menar sådana här? Vart är det man ska klämma på dem? I mitten?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Kvilla skrev:
Du menar sådana här? Vart är det man ska klämma på dem? I mitten?

[bild]
Det är en typ, ja på mitten.
 
Jag har testade att byta ut en av de andra skarvarna mot en sådan men det fungerar inte heller. Vad tycker ni man ska göra? Antingen så sitter de väll inte tätt eller så är det någon kabel som är av som jag inte känner till, men det borde vara det första alternativet. Ta bort alla skarvar och testa att bara tvinna dem för att försäkra sig om att det inte är någon annan kabel som är av? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du en multimeter och en lång kabelbit som du vet är ok så är det bara att börja ohm mäta. Är ju perfekt att mäta i skarvarna när du har ett ledigt hål. Är den en klippare som använder guidekabel kan man ju mäta redan vid stationen och se vilken halv om guiden som är av.
 
Testade precis det här: "Växla anslutningarna mellan guidekabel och begränsningskabel i laddstationen.
a) Växla anslutning AL och G1.
Om kontrollampan lyser med fast grönt sken så är avbrottet någonstans på begränsningskabeln mellan AL och den position där guidekabeln är ansluten till begränsningskabeln."

Lampan lyste grönt, så då gäller det alltså att veta vart begränsningskabeln är ansluten till guiden. Vilket jag så klart inte vet. Pust
 
Dra upp AL kabeln ifrån laddstationen och mot guide anslutningen så hittar du snart brottet. Enklare så än att börja leta mitt på efter kabeln. Du kan ju oxå låta guidekabel sitta på AL anslutningen och sen bära ut klipparen och sen köra ett test på att hitta laddstationen och då följa begränsningsslinga åt vänster så bör den ju sticka in på gräsmattan där guiden är ansluten.
 
Redigerat:
Elstängselaggregat ska funka bra oxå säger dom. Om man nu har ett sådant hemma eller nån man kan låna av.
 
Kvilla skrev:
Jag har skarvat alla kablar efter lite grävarbeten. Men det fungerar likt förbannat inte. Funderar på om jag kan ha kopplat fel? Eller kan man ens koppla fel med de här? Spelar det ngn roll vart man sätter i kablarna?


[bild]
Den övre av skarvarna ser inte ut att vara ihopklämd ordentligt.

Har själv aldrig haft problem med skarvarna, men nästan varenda gång man varit ute hos kund och felsökt slingan är det en skarv som inte är ihopklämd ända in. Är den för lite ihoptryckt brukar det funka ett år ungefär..

Använd polygrip, inte plattång och skala inte kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.