Hej,Jo har kommit underfull med att ytan idag inte räcker till och vill därför öppna upp denna vägg och undrar om det är möjligt utan några större ingrepp?
Vill göra så mycket jag kan själv för att spara pengar och i dagsläget är det bara denna vägg jag skulle vilja ta bort samt golvet bakom väggen.

Bifogar bilder så ni förstår. Gjort lite markering med vit penna (lite provisoriskt) på hur jag tänkt mig.

Kom gärna med tips och tankar :)

Bild på vägg innifrån ladan/garage!
IMG_0444.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild innifrån Garaget/ladan!
IMG_0450.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild från baksidan av väggen!
IMG_0449.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glömde tillägga att våningen ovan används ej,utan mest förvaring av brädor å kartonger.
 
Är det absolut ingen som har några tips? Kan ju även lämna dem två övre och ta bort den längst ner och sen stärka runt med kraftiga brädor.
 
Går takbkjälkarna genom garaget också? Risk för att det är em bärande vägg och då måste du växla av lite och kan förmodligen inte ta bort hela väggen :(
 
Jonatan79 skrev:
Går takbkjälkarna genom garaget också? Risk för att det är em bärande vägg och då måste du växla av lite och kan förmodligen inte ta bort hela väggen :(
Har ej kollat de ska klättra upp och kolla på ovanvåningen. Men tror att dem går över garaget också. Tanken är inte att ta bort hela,utan spara dem 2 övre stockvarven. Måste få bort den nedre då jag lär kunna få in ett släp parkerat också. Så om man tänker att man sågar ut som en ram.
 
Timmerväggar är i allmänhet självbärande, alla stockar som sågas av måste stabiliseras upp ordentligt, så som det redan är gjort i öppningen, men med betydligt kraftigare grejer. Det där behöver du ett proffs till som först får räkna på det och sedan sätta in rejäla balkar av något slag.
 
Anna_H skrev:
Timmerväggar är i allmänhet självbärande, alla stockar som sågas av måste stabiliseras upp ordentligt, så som det redan är gjort i öppningen, men med betydligt kraftigare grejer. Det där behöver du ett proffs till som först får räkna på det och sedan sätta in rejäla balkar av något slag.

Ja men som jag sagt att jag lämnar 2-2,5 stockvarv kvar upptill och tar bort den nertill och sen tar jag ut som en ram och Sen stabiliserar upp med rejäla timmerstock runt.
 
Hej igen. Här kommer en liten uppdatering. Har idag varit på ovanplan och rensat på allt och tagit bilder.
Upptäckte dock något bakom alla brädor när jag rivit och ser att de har ätit upp nästan all stock från insidan så dessa måste ju bort.
Ovan.
DSC_0106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna nedre stockvarv måste jag ta bort kan ej spara den nedre.
DSC_0116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom ju på att det borde väl kunna gå att bygga upp en ny stabil ram utanför denna ordinarie vägg och på så vis kunna ta bort denna skadade del? Genom det så kan man ta bort denna del?
 
Hej alla. Nu har golvet tagits bort en den nedre stocken så nu är det bara resterande av väggen som ska göras,Kommer använda limträ 90*315 samt regel 45*120 som jag slår ihop två stycken som pelare på vardera sida som limträ kommer ligga på. Sen sparas övre stocken som takbjälkarna ligger på så det blir nästan som två stockar när limträ kommit på plats. Det sparas 35cm på varje sida så att det blir som en ram runt om.

Bilder kommer.
 
Utan att vara ingenjör låter det i praktiken som att garaget inte kommer rasa ihop, kör hårt :)
 
  • Gilla
Lagerstrand Alexander
  • Laddar…
Tack jonatan för din feedback och att du skriver i denna tråd :).
Jag tror inte heller det rasar. Det byggdes på 1800-talet och står ännu så det är riktigt virke som användes :). Under golvet låg fyra långa timmerstockar som varav tre såg hel fräscha ut :).
 
Bild på nedre timmerstocken som tagits bort.

CAM00023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.