S
Nu har vi fiber installerat och jag funderar vad jag ska göra med alla gamla TV-uttag osv. Jag vill bara upp på taket och ta ned den gamla antennen klippa alla kablar, ta bort alla uttag och göra snyggt.
Är det vettigt eller dumt? Jag lär ju aldrig mer behöva dom...
 
Det är väl smartast att låta det vara kvar? Alla TV-apparater har en antenningång och då kan man titta på marksända kanaler samtidigt som IP-TV. Alla i familjen kanske inte vill titta på samma kanal.
 
  • Gilla
Affea2
  • Laddar…
Vem vill följa en tablå överhuvudtaget? Jag har börjat fasa ut telejack och antennuttag så jag säger go for it om du vinner något på det!?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är dumt. Om du i dag använder det marksända digitalnätet för TV finns det alternativ via bredbandet men om du använder parabol så finns det inget som matchar den kvalité och utbud av HD som du kan få via parabol. Tyvärr den dystra sanningen.
Sitter själv och tittar på alternativ till det paket vi har från Canal Digital i dag men har inte hittat något som kan matcha det.
 
jag har börjat att fasa ut. i min fastighet från -78 så fanns det telejack i var och varannat rum, draget i väggarna och "gristryne-telefonjack" nere vid golvnivå, Jag har sparat det första uttaget och sedan dragit ur all koppar till de andra uttagen och dragit nätverkskabel i dem istället när fibern drogs in i kåken. Tv-uttagen är än sålänge på plats, men de kommer snart att ryka dom oxå.
 
S
Jag skulle säga att behålla antenn och parabol på ett fiberanslutet hus är jävligt dumt. Du lär aldrig mer behöva dessa stenåldersgrejer.
 
  • Gilla
Mustang83 och 1 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Du lär aldrig mer behöva dessa stenåldersgrejer.
Förutom när Telias nät är nere i några dagar...

Jag har antennkablarna kvar som backup.
 
  • Gilla
305 och 6 till
  • Laddar…
Marknätet har oöverträffad tillgänglighet. Köp en ny antennanläggning av bra fabrikat t ex Televes och dra ny kabel så har du FM/VHF/UHF i alla rum. Finns ultratunn antennkabel så du får i en TX100 kabel också med lite jobb om rören inte är alltför trånga. Då kan du köra 100Mbit i två av paren och så fast telefon i ett par och ett par för spänningsmatning. Trådlöst är alltid jättekul tills man upptäcker hur dålig räckvidden är. Går ju iofs att köra repeatrar men underskatta inte trådbundet. Sedan
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft fiber sedan vintern/våren -08, köpte huset hösten -07, beställde fibern direkt efter tillträde.

Jag bytte tv-antennen -08, splittar signalen till tre rum.

Har ett IP-TV-abonnemang (Telia), har haft några få (~2-3 st) avbrott på bara tvleveransen och kanske sju på "fiberleveransen" (ett sabotage (avhuggna fiber & koppartelekablar utanför en affär innan inbrott i affären), bredbandsdelaren hemma, fibernorden vi är anslutna till, resten annat).

Vi använder tv-antennen ett antal ggr/år.
 
  • Gilla
gorcot
  • Laddar…
S
hal skrev:
Förutom när Telias nät är nere i några dagar...

Jag har antennkablarna kvar som backup.
Om jag avväger behovet av backup TV mot hus mycket en parabol och antenn förstör intrycket av huset så är valet ändå rätt enkelt. Jag skulle dessutom klara mig fint utan tv några dagar.
 
Jag skulle behålla det, åtminstone på något ställe i huset som backup om det finns på flera.
 
Ibland går det att lägga tv-antennen uppe på vinden, då slipper man ha den synlig om man tycker att den är ful.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Jag skulle säga att behålla antenn och parabol på ett fiberanslutet hus är jävligt dumt. Du lär aldrig mer behöva dessa stenåldersgrejer.
Då kanske du kan hjälpa mig att hitta ett vettigt alternativ med fiber för jag har verkligen försökt. Har haft Canal Digital via parabol i drygt 15 år. Kan inte minnas när det senast var tekniska problem så driftsäkert är det. Betalar 319:- /mån (familjepaketet) och får då ett utbud med 14 HD-kanaler (de intressanta är SVT1 HD, SVT2 HD, Kanal 3HD, TV4 HD, Kanal 5HD, Kanal 9HD, National Geographic HD, Animal Planet HD och Eurosport 1/2 HD). Ljudet är 5.1 förutsatt att det som sänds är inspelat i 5.1

Det må vara stenålder men det är beprövat och levererar.
 
  • Gilla
deetee och 6 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
...hur mycket en parabol och antenn förstör intrycket av huset...
Skojar du, bryr du dig verkligen om vad grannarna tycker om att du har en antenn?

Men en god anledning till att inte ha utvändig antenn är om man inte vill skylta för Radiotjänst att man har tv :rolleyes:
 
  • Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
harry73
Ta bort antennen om den stör dig, man behöver kanske inte slänga den direkt. Ta bort så mycket kabel att åskan inte kommer in i dina ledningar men låt i övrigt kablarna vara kvar i sina rör tills du behöver dom för något annat.
Tycker du att antennuttag är ful, kan du ta bort uttaget och sätta dit ett mer neutralt lock.Du skulle också kunna måla över dom eller tapetsera dom, så länge du har dokumenterat var de finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.