Kan man lägga en diabasskiva (svart granitskiva) alldeles intill vedspisen?
Vi har en gammal vedspis i köket till vilken vi murat upp ett nytt fundament bredvid spisskåpet. Tanken är att lägga en diabasskiva á 3 cm tjocklek intill vedspisen med urtag för spishäll så att allt linjerar i samma höjd. Leverantören av stenskiva rekommenderade minst 10 mm spalt mellan spis och stenskiva så att inte stenskivan spricker av värmen, men det tycker jag dels blir fult och dels är jag rädd att det hamnar en massa matrester som är svåra att få upp däremellan. Någon sam kan dela med sig av sin egen erfarenhet?
 
Det fungerar jättebra! Jag har haft det på det sättet i 5 år nu. Du behöver minst 5mm spalt för att ge spisen plats att röra på sig, 10mm är bättre eftersom luften cirkulerar lite bättre runt spisen då. Jag har cirka 5-8 mm på min. Diabasen blir ju varm intill spisen om man eldar länge men den håller sig under de stipulerade 80 graderna. Bild från mitt kök:
Spissida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går alltså inte att trycka in diabasen alldeles intill. Vedspisen utvidgar sig när den blir varm och om du inte ger den utrymme att röra sig så kommer något gå sönder, antingen skivan eller spisen. Jag har inte haft problem med matrester men det beror ju på hur man beter sig vid spisen...:p Matrester som ändå ramlar ner och inte går att komma åt kommer ganska snabbt förkolna av värmen från spisen så de kommer knappast att leda till några problem.
 
Tack för snabba och kloka svar! Då satsar vi på i vart fall 5mm spalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.