Martin_B
20-talshus med sågspån i bjälklaget.
När jag ändå har bjälklaget öppet fyller jag ut ca. 45-50 mm tomt utrymme under sågspånsisoleringen, med mineralull för att ljudisolera ytterligare liiiiite extra.

Men nu har jag kommit till delen där det finns ett badrum med dusch på våningen under, och det finns ingen ångspärr ovanför badrummet alltså.

Vågar jag lägga mineralull ovanför badrummet då?

Kan ju informera om att bastun som gränsar till badrummet har mineralull ovanför, utan synliga fuktskador, dock är det väl inte så fuktigt i en bastu som i en dusch, beroende på om tidigare ägare har öst vatten på aggregatet eller inte, vilket jag ej känner till.

Lagren skulle se ut som följande (uppifrån och ner):

  1. Vardagsrum
  2. Trägolv
  3. Sågspån
  4. "Bädd" av vindskyddsduk som sågspånet ligger i.
  5. 22-28mm trossbotten/blindbotten av brädor
  6. 45mm mineralull (tidigare tomutrymme)
  7. Gles samt gipstak
  8. Badrum
 
Normalt sett så har man inte ångspärr i mellanbjälklag, oavsett om det är ett vardagsrum eller badrum och oavsett om huset är byggt 1920 eller 2015.

Jag tror inte att mineralullsisoleringen kan bidra till några problem.
 
Martin_B
Så det finns inte risk för att mineralullen "suger åt" sig och "binder" fukt från badrummet under, för att sedan inte kunna torka ut riktigt, med tanke på att mineralull ju inte är så bra på att "avge" fukt, så att säga?

Fattar inte varför det inte är vanligare och billigare med cellulosaisolering, det hade löst alla problem som mineralullen har med fukt.
 
Mineralull suger inte åt sig fukt.
Sen ska du ju ha ett gipstak också, du kommer inte spruta vatten direkt på isoleringen.
 
S
Plastens uppgift är ju att hinda fuktig luft att ta sig ut i ett kallare utrymme och kondensera. Du har ingen nämnvärd temperaturskillnad i duachen mot rummet ovanför därför kommer det inte bli speciellt stora utfällningar i mellanbjälklaget
 
Martin_B
Okej! Då kör vi hårt på mineralull! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.