Vad bvar det för orginalfärg jag tycker det verkar ljust för att vara 1980? Försök att återställa till det arkitekten hade tänkt för han hade nog tänkt en hel del. Dessutom ska man vara rädd om sin kulturhistoria.
Men vill du ha ett nytt hus så riv och bygg ett nytt som du vill.
 
Hej och tack för bra förslag!

Jag tror att jag kommer använda mig av några av dem. Jag tror inte att jag kommer glasa in då vi ändå inte kommer vara där. Tror att det blir någon sorts glasräcke för att ta bort "grottkänslan" någon nämnde.

Sen ryker staketet/buskar nere och trädäck flyttas ut för att skapa lite bättre ytor.

Sen är frågan vad man ska göra med fasaden. Den grisskära färgen ska bort, men frågan är om det även ska bytas till liggande panel. Kanske inte är det ekonomiskt smarta att göra, men jag gillar det och tycker det ger ett betydligt moderna utseende på huset.
 
Hej
I tråden om Villa Svarthem finns många fina lösningar om hur man konverterar sitt hus till nya tider. En del bilder i början av tråden ser jag inte längre men det kanske fungerar på andra manicker än Ipad. Dock är tråden knäckande för de flestas självförtroende och arbetsdisciplin��. /LOB
 
Hej!
Dök av en tillfällighet på ett hus där de gjort lite så som jag föreslog att ni kunde göra. Vill bara visa :)
389263-altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exuperance och 4 till
  • Laddar…
Glasräcket på "joddlarverandan" gjorde det till ett helt annat hus! Stor förbättring.

Jag kommer faktiskt följa de flesta råden här. Först ska vi dränera, men sen drar vi igång. Vad vi ska göra blir:

1. Glasräcke som på bild ovan.
2. River veranda och räcke nedan. Blir bara ett trädäck med någon form av vindskydd på ena kanten.
3. Liggande panel.
4. Lite högre mur/häck för att insynsskydda det nya trädäcket.

Skickar in en bild när det är klart.

Tack för alla tips!
 
En tanke:
Om man ändå aldrig använder "joddlarverandan" kanske det är lika bra att riva den.

Det skulle nog göra det mycket ljusare och luftigare inne i markplanet.
 
Som ägare till ett klassiskt 70-talshus kan jag bara konstatera att HBTQ-människorna fick aldrig respekt förrän de stod upp för vilka de var. På samma sätt måste vi (stolta) ägare till 70-talshus börja gilla oss själva. Tror inte ett skit på att försöka piffa upp dit hus. Mitt hus har vit mexi och brun träpanel och så skall det förbli. Målade om gesimsen, södergaveln och västsidan med klassisk villabrun färg förra året. Liksom ingen idé att försöka modernisera. Och jag har sutterräng med 16 meter balkong som är 1.6 meter djup på framsidan. Bara att njuta av den underbart väderskyddade balkongen med en kopp kaffe när Göteborgsvädret som vanligt är regnigt.

Liggande panel förknippar jag med trailer parks och sommarstugor. Man har det för att spillet minskar och det är snabbmonterat, inte för att det är snyggt. Lockläktpanel är väl snyggast men på 70-talshus passar det nästan bättre med tung joddlarpanel i brunt, dvs locken och glesen är båda 120 mm breda.

Eftersom du bor i Bohuslän lär du uppskatta groggbalkongen varje regnig lördagsmorgon. En kaffe på balkongen kurerar baksmällan fint och så är du fit for fight med gräsklipparen. Som sagt, försök inte göra en ballerina av en gris.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.