Jag går i funderingen av att köpa ett Mockfjärdshus från mitten av 60-talet och funderar hur vanliga dessa hus egentligen är ?
Finns det några positiva/negativa omdömmen av dessa prefabhus ?
 
Jo jag har sett tråden tidigare...
Yttertaket ska jag kolla nu under semestern.

Har en liten fundering angående en luftningsventil som sitter i hallen på övre våningen. Hallen ligger mitt i huset och det är ett rum på varje kortsida. Frågan är nu vad denna ventil är till för ? Besiktningsgubben tyckte det var lite suspekt för denna leder ju upp på "vinden" mot yttertaket. Det kan ju aldrig vara bra att få kall och varm luft att mötas där uppe, det borde vara som gjort för fukt/mögel...Anticimexgubben föreslog att denna skulle bommas igen efter att jag gjort en kontroll av vinden (om det är fukt/mögel).
Några åsikter om detta ?

 
Har fått för mig att dom är riktigt dåligt isolerade... nån som vet?
 
Tja vårt hus är nu kollat och isoleringen verkade bra enligt besiktningsmannen.

En annan konstighet i huset är rördragningen till elementen som är draget efter golvlisten i alla rum.
Dolda av en aluminiumlist...?
Har aldrig sett nåt liknande.
 
Ja, de har haft "udda" lösningar  ;) Men det funkar, i vart fall 37 år. Målade plåtlister har jag. Iof så sprider rören lite värme också, värmeförlusten kommer rummen tillgodo om man ser det så.

Jag har inte haft någon koppling som läkt, men oringarna i de kopplingar jag tagit isär är helt torkade, stenhårda. Hiitnintills så har det räckt att jag lossat på lås-skruven på kopplingen för att det skall läka. Byte av oringar kommer ske innan jag fyller upp element vattnet igen. Säger till om det håller tätt. Annars passa faktiskt klämringskopplingen, förutsatt att stålröret är hyggligt fint så blir det tätt också.

http://www.zazozora.com/anders/rorkoppling/koppling.jpg

http://www.zazozora.com/anders/rorkoppling/koppl2.jpg

Har bytt en del av gjutjärnet i badrummet, förutom det självklara ansamlingen av rostflagor och andra produkter, bla en rakhyvvel (!). Så såg gjutjärnet väldigt fint ut när man borstat bort de avlagringar som fanns.
 
Har ägt ett mockfjärdshus i drygt ett år nu. Jag har samma sorts rördragning som du nu nämner men värmen i källaren funkar inte för mig, kan vara värt att kolla så att den funkar...

Sedan så vet jag inte hur mycket du vill renovera och tapetsera, men jag har iaf papp(samma sorts papp som på innertaket) på träväggarna inne och ska jag tapetsera så måste jag lägga rep. gips innan för att det skall bli bra.
 
Har papp i några rum tyvärr...det har gått att tapetsera över dessa i vissa fall.
Några av rummen var pappen redan borttagen.
Är det någon som har haft "sättningar" i golven...alltså mer än normalt.

 
Jag vet inte riktigt vad du menar med sättningar, men jag har en stor svacka i golvet på övervåningen, men inget syns i taket i matrummet nere.
 
Tja golvet i sovrummet har bångnat en aning, så tidigare ägare har fått stagat upp i källaren.
Så nu har jag två små hobbyrum istället för ett stort..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.