Finns det några bestämmelser på hur djupt en skyddslang för el ska ligga i marken? Om det finns så skulle jag vara väldigt tacksam för länk till någon paragraf eller liknande. Jag har köpt en tomt och ska pressa säljaren att gräva ner slangen eftersom den ligger 20cm under marken.  ::)
 
Det är inga bestämmelser på hur djupt slangen ska ligga. Man brukar ha 60 cm som riktmärke men det beror lit på vart den ligger.
 
ossie k skrev:
Finns det några bestämmelser på hur djupt en skyddslang för el ska ligga i marken? Om det finns så skulle jag vara väldigt tacksam för länk till någon paragraf eller liknande. Jag har köpt en tomt och ska pressa säljaren att gräva ner slangen eftersom den ligger 20cm under marken. ::)

I skrivande stund ställs inga krav på kunden att gräva ner sin egen serviskabel på nått visst djup på hans egna tomt. (som elmont sa)
Vid en nyanslutning gräver kunden ner sin egen kabel och den ska ligga i slang, det är de enda jag har hört. Sen hur djupt bestämmer han själv. Ibland kommer man inte så djupt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.