Allt är förlåtet Fritzl... :)
 
det är jätteroligt, men hur och när skall det användas ?
Enbart för cigarrer och Whisky ?
Eller "Kära hustru, ska vi gå ner i lönnkammaren där inte barnen hör oss och diskutera familjens ekonomi" ? :)
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Bra kombo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra kombo, filippinsk humidor med Flor De Filipinas cigarr och Bruichladdich (y), men inget "herrum" här:(.

Får fråga frugan om man får sno en del av tvättstugan, så kan man göra en lönndörr i spegelväggen utanför källarduschen / bastun. :wow: , fast det lär bli skilsmässa innan det går igenom...
 
  • Gilla
Sirmoloko och 1 till
  • Laddar…
Snyggt herrum! Mysigt. Mitt är lite enklare och inte lika hemligt utan är det gamla pannrumet som numer fungerar som cigarrum (och fjärrvärmerum). Det ser mysigast ut i mörker. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
Mannen har helt förlorat makten, nu är de mest livsviktiga delarna av en mans vardag förvisade till pannrum och dolda källarutrymmen. Ne nu vill jag se någon kasta ut käringens skor och kläder ur dressingroomet för att skapa utrymme för cigarrökande och whiskeydrickande.

Vem vågar först, jag tror inte du törs. :cool:
 
  • Gilla
Martin E och 6 till
  • Laddar…
Jäkligt nice! Sånt hade jag velat ha!
 
Riktigt häftigt!
 
F
Häftigt med lönndörr.
 
Riktigt stiligt rum, och lönndörren lyfter det ju åtskilliga dimensioner!

Jag har i princip hela övervåningen för mig själv med kontor (jo, jag jobbar faktiskt där), bar på cirka 40 kvadrat med sortiment på över 200 sorter, flipperspel, enarmade banditer och en massa annan trivselbråte samt ett litet cigarrum på sju kvadrat. Gör givetvis livet lite bättre, men du har kokat ned alla höjdpunkterna till ett enda litet rum på ett underbart sätt!
PS. Jag har en sådan jordglob med innehåll på kontoret också, ibland är det ju för långt att gå till baren på andra sidan väggen. :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Lönndörren är en höjdare, och jag gillar faktiskt Europakartan också, så man kan sitta och planera sin nästa invasion. Men varför så små ambitioner? Du borde satsa på världsherravälde och byta upp dig till en världskarta. ;)
 
Spackelspaden skrev:
Snyggt herrum! Mysigt. Mitt är lite enklare och inte lika hemligt utan är det gamla pannrumet som numer fungerar som cigarrum (och fjärrvärmerum). Det ser mysigast ut i mörker.[bild][bild]
Justja, jag glömde att berömma det här. Riktigt mysigt, och ett rackarns snyggt cigarrkabinett. Byggt själv?
Jag skulle vilja ha ett stort kabinett, men inser att det kostar för mycket att fylla upp det med cigarrer. Har två mindre kabinett som tillsammans rymmer kanske 500 cigarrer, men eftersom det är byrålådsmodellen så ser ingen om de bara är halvfulla. :D
 
Sirmoloko skrev:
Ska väll tilläggas att jag murade igen det gamla källarfönstret och då passade på att sätta in två st kanalfläktar a 300kbm/Tim styck så att blossa iväg på en cigarr går fint utan att risk för att röklukt sprider sig. Skapar ett ganska bra undertryck men skulle jag göra om det så skulle jag kört ännu mer fläktkapacitet, dels för att kunna vädra ur snabbare och dels för att kunna köra på lägre hastighet och därigenom lägre ljudnivå.
Jag tar gärna tips på fläktar som är tysta och effektiva. Har någon billig grej från Biltema eller Jula nu, och förutom att föra ett jäkla liv orkar den inte hålla undertryck alla gånger. Om cigarrummet är någon grad kallare än resten av huset funkar det fint, men när temperaturen går upp över den i resten av huset kommer sambon upp fly förbannad och häver ur sig ord man inte trodde fanns. Med all rätt, för det är inte kul när det luktar cigarrök i hela huset!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
@Norrhyttan: Jag har själv inte köpt några dyra fläktar utan köpte vanliga billiga kanalfläktar från en odlingssida så tips där har jag dessvärre inte. Jag kan däremot säga att rekommendationen för rökrum är att man byter ut luften minst 8-12 ggr/timme. Jag har dimensionerat så att jag byter ut den ca 23 ggr/timme, i alla fall är det den teoretiska kapaciteten. Sen försvinner det ju lite pga motståndet vid insug, backspjällen etc. Har du 7kvm och 2,40 takhöjd så ska du ju i alla fall minst ha en fläkt på 300-400 kbm/tim. En vanlig kanalfläkt för badrum, pax etc, är ofta på runt 100 så jag förstår om det är för klent. Finns nätbutiker som säljer fläktar i alla dimensioner och typer. Mitt tips är att kombinera en med rejäl kapacitet med en varvtalsregulator så kan man ställa in den hastighet (och ljudvolym) som känns lagom. För att förhindra surret kan man ju även bygga en ljudfälla.
 
Tack för svaret. Mitt lilla cigarrum är byggt i en kattvind med snedtak, så volymen är inte så stor. Men jag ska definitivt leta efter en rejäl fläkt. När jag hinner ...
 
hyggabus skrev:
det är jätteroligt, men hur och när skall det användas ?
"Kära hustru, ska vi gå ner i lönnkammaren där inte barnen hör oss och diskutera familjens ekonomi" ? :)
Nu skriver han ju att det är ett "herr"rum :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.