Tjenare
Jag ska lägga ett furugolv i dimensionen 28x160 på träbjälklag.
Har ni några tips om vad man ska tänka på?

Jag planerar att lägga lumppapp på bjälkarna för att minska ljud och knarr.
Ska skruva i sponten och inte limma någonstans. Möjligtvis kan man limma i i ändsponten eller?

Har ni några tips om hur man sätter brädan i kläm innan man får dit skruven. Jag menar att det kanske inte räcker att knacka ihop brädorna, det kanske blir någon millimeters glipa som man skulle kunna klämma ihop?

//Stocken
 
Totte_S
Du lär kunna få fler svar än mitt, men såvitt jag har förstånd ;) ska du inte ha lim alls. Lumppapp har jag aldrig hört talas om att man ska använda, ??? det allra viktigaste är att bjälklaget verkligen ligger i våg, och att golvet fått acklimatisera sig ordentligt innan du skruvar fast det. Har du långa och lite tjuriga plank kan det underlätta om man är två, en som pressar (med fötterna) medans den andre skruvar.
Vi har sedan ca 1½ år ca 90 m2 furugolv 28*180 på träbjälklag utan lumppapp, och utan störande knirr. Vårt är inte ändspontat, utan skarvat på bjälklaget. Tror ändå inte du skall limma ändspontat, det kommer säkert spricka och trasa sig när träet rör sig. Bättre med en liten glipa än en trasig planka.
Men som sagt, det finns många här på forumet som lagt mycket massivt golv som säkert tycker en massa ;)
 
Använd en liten snutt som du sätter mot sponten och bankar på för att få in den lite till.
Annars kan du spika en regelsnutt ovanpå golvreglarna "nära" golvbrädan.
Denna använder du som mothåll.
Sedan håller du en regelbit mot golvbrädan, och bänder med kobenet.
Funkar på riktigt vrånga plank.

Och skippa limmet.
Och lumppappen kan du också hoppa över.
 
Jag skulle nog lägga lumppapp för att slippa ev. knarr.
Inte så mycket jobb och inte dyrt heller. Dumt å chansa!
 
Det skall ligga lumppapp under om mna lägger det direkt på bjälklaget sammt är det att rekommendera att limma golvet i ändskarvarna! ;)
 
Det finns även speciella spännband som man kan spänna ihop golvet med om man inte har någon hjälpande hand eller riktigt skevt golv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.