Jag har ALDRIG sett ett paket med strypning.
Det brukar vara övergrova kolvstänger på vedklyvar för att man ska få snabb återgång, det behövs ju ingen större kraft på returslaget, det är därför oljenivån hela tiden måste få åka upp och ner.

Jag tror på oljebrist IOM att det var bubblor i oljan.

Protte
 
hsd
Det är fjäderretur på dessa klyvar och om inte oljan är bytt årligen så finns risken att den fukt som altid tränger in har orsakat oxidation och slaggprodukter som ställer till det
 
R
Nu har jag resultat. Köpte ny olja på biltema. Tömde den gamla och hällde på den nya. Samma resultat dock och kolven gick långsamt tillbaka. Jag började då pilla på själva pinnen som man ska dra mot sig innan man trycker på knappen och märkte att den betedde sig skumt. Lossade lite på skruvarna till pinnen så att plastbiten den sitter förankrad med tiltar lite när man drar i spaken och då vips åker kolven tillbaka lätt och ledigt som tidigare. Nu fungerar den fint igen men jag fattar inte hur detta löste problemet?!?!
 
H
Den klyven jag har så sitter det strypning på.
Dock lite större klyv tar 1 m längder.
Kan drivas med traktor eller el.
Kanske är lite mer påkostat på en sådan???
 
hsd
skräp/spån....
något som tar emot, sitter den löst så ökar slitaget eller så lossnar något som blir svårt att finna;)
 
R
men nu när jag lossade lite på infästningen så kan ju själva pinnen röra sig längre.
Jag försöker förstå det hela. När jag bara trycker in knappen så hör jag ju hur elmotorn går igång men de är inte förrän jag drar pinnen mot mig som kolven åker uppåt. Hur fungerar detta och vad är det pinnen styr när man släpper på pinnen?
 
Redigerat:
Hydraulolja innehåller ca 10% luft så det kommer alltid att finnas luftbubblor i den när du kör klyven. Du måste ha luftskruven öppen när du kör den så oljan kan röra sig i tanken. Tror inte att det sitter någon strypning på +sidan för att den ska gå sakta ut, låter lite galet att ha det så, det är bättre att ha anpassat deplacement på pump till aktuell cylinder och som sagts tidigare en stor diameter på kolvstång så den går tillbaka snabbare. Oljan bör bytas någon gång då och då så den är fräsch o fin.
 
R
ja nu har jag ny olja men kan nån förklarar hur hela hydraliken på en vedklyv fungerar? Knappen nertill startar en elmotor under vedklyven men vad händer sen?
 
hsd
Roland112 skrev:
men nu när jag lossade lite på infästningen så kan ju själva pinnen röra sig längre.
Jag försöker förstå det hela. När jag bara trycker in knappen så hör jag ju hur elmotorn går igång men de är inte förrän jag drar pinnen mot mig som kolven åker uppåt. Hur fungerar detta och vad är det pinnen styr när man släpper på pinnen?
När Du drar i spaken/pinnen öppnar Du en ventil till hydraulcylindern från pumpen
när Du släpper spaken så stängs ventilen från pumpen och öppnar till tanken från cylindern som töms eftersom fjädern trycker tillbaka cylindern
 
Vad var det jag sa? :p
 
I
Står det inget i manualen?
Här är en manual på en av annat märke. Skulle tro att det är samma princip för alla.
Skulle jag gissa något så skulle det vara att ventilpaketet bråkar, alltså ventilen som är reglaget.
http://qci.net/files/5_Ton_Log_Splitter_-_USE_THIS_MANUAL.pdf

På sista sprängskissen har du manöverdonet du undrade över.
Kan vara nån o-ring som inte håller tätt.
 
Redigerat av moderator:
R
Här är en bild på spaken från en annan vedklyv, när jag lossade på skruvarna sitter nu del 17-3 något lösare än innan och då funkar den fint. VIlken del bråkar då eller är de bara o strunta I o köra vidare?
g.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
var ute en halvtimme o körde med klyven, den är precis som vanligt. Dock har jag inte lärt mig vad som kan tänkas strula ovan på spaken?
 
Dom där brukar packningen runt kolvstången paja på, det beror på att man kör ut kolven för långt så packningen passerar ett litet hål som gnager sönder packningen på stången. Ett tips är att inte köra ut den fullt efter byte av packningen, man kan göra ett märke så man vet att man omte passerar hålet när man ändå har den isär!
 
R
xdigger skrev:
Dom där brukar packningen runt kolvstången paja på, det beror på att man kör ut kolven för långt så packningen passerar ett litet hål som gnager sönder packningen på stången. Ett tips är att inte köra ut den fullt efter byte av packningen, man kan göra ett märke så man vet att man omte passerar hålet när man ändå har den isär!
vilken del på bilden pratar du om? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.