Hej

Tidigare ägare byggde ett duschrum utan ventilation, jag tänker sätta upp en paxfläkt men det är helkaklade väggar. hur går man tillväga om det ens är möjligt att borra?
 
Då jag gjorde det använde jag en hålsåg för kakel för att ta mig igenom kaklet. Typ en sådan här:
http://verktygsboden.se/halsagar/halsag-diamant

Sedan bytte jag till en "vanlig" hålsåg för att ta mig igenom gipset och träet.

Det var inget roligt jobb, men det gick bra.

(OBS! Det kan vara bra att säkerställa att man inte har någon bärande regel eller VP-rör precis där man ska ta hål)
 
Man skulle också kunna använda en vanlig liten kakelborr och borra många små hål i en ring. Om hålen går i varandra så blir det ett stor hål eller också kan man såga av mellan hålen med en Dremel. Visserligen blir kanten lite taggig men det syns ju inte.

Tejpa området med maskeringstejp först! Dels är den bra att rita på och dessutom förhindrar den att kakelborren börjar slira runt på halkigt kakel innan den fått fäste.
 
Tack, två bra svar och jag tror jag har något att göra i helgen.
 
Kolla om du kan hyra en hålsåg med diamant, i den dimensionen är de väldigt dyra att köpa.

Det finns lite billigare hålsågar med hårdmetall istället för diamant. Men det är en enorm skillnad i hastighet.

Jag har ingen personlig erfarenhet av fullt så stora dimensioner, men körde med hårdmetall 25mm i en hård klinkerplatta för några år sedan, det tog typ 15 minuter att komma halvägs igenom. Sedan fick jag tag i en billig diamant klinga (Jula) på 20mm. Den gjorde hålet på typ en halv minut.
 
Det var något liknande den som jag höll på med i 15 minuter. Och då var det mycket mindre diameter. Jag tror att den större diametern blir ännu värre. Dock så körde jag i rätt hård klinkers. Kakel är ofta mjukare.
 
kulle
hempularen skrev:
Det var något liknande den som jag höll på med i 15 minuter. Och då var det mycket mindre diameter. Jag tror att den större diametern blir ännu värre. Dock så körde jag i rätt hård klinkers. Kakel är ofta mjukare.
Ja precis, riktigt hård klinker fordrar bättre verktyg.
Men i vanligt normalt kakel funkar det bra.
 
För att minska risken för sprickor och vibrationer skulle jag helt klart köra diamantklingan på en Dreml
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.