Bor i ett hus byggt 1971, huset har en hel rad med fönster i fasaden med tegelfasad under fönstren och träpanel övanför fönstren.

Ska nu sätta igen ett fönster för en badrumsrenovering men funderar på hur pass stor luftspalt det behöver vara mellan träfasaden och vindskyddet.

Viljan är att den nya panelen ska vara i samma nivå som panelen ovanför fönstren, men där ser det inte ut som om det finns någon luftspalt bakom träpanelen. D.v.s. att träpanelen sitter direkt på reglarna. Vilket känns lite konstigt.

Behövs det luftspalt om jag sätter igen fönstret, eller kan jag hopa över det? Det är i en norrfasad, så ganska utsatt för vind och väder.
 
S
Du kan ju inte ha luftspalt bara där du satt igen fönster men inte i resten av panelen. Är det stående panel du har?
 
Ovanför fönstren är det liggande panel, men mellan fönstren och på andra ställen är det stående. Så tanken är att det ska vara stående panel i det igensatta fönstret.

Nej, det blir lite konstigt att bara ha luftspalt på en del men inte i övriga delen. Trodde det var traditionellt sedan länge att ha luftspalt i fasaden. Men tydligen inte.
 
S
Jag har inte heller någon luftspalt, byggt 1969. Där den stående panelen möter den liggande lär du se till att vattnet inte kan tränga in, om den liggande panelen överlappar den stående lite så är det perfekt. Avsaknad av luftspalt gör ju att fasaden blir desto känsligare för inträngande regn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.