Bisarrt.
 
Massor med enskilda väghållare som betalar sina egna vägar varje dag. Då hamnar det inte i nyheterna.
 
Bor de i sommarstuga? Det framgår inte riktigt av artikeln.
 
Sälja en tomt eller betala 1/3 är ju också ett alternativ...
 
engs
huggan skrev:
Massor med enskilda väghållare som betalar sina egna vägar varje dag. Då hamnar det inte i nyheterna.
Fast det är en ganska stor skillnad på att ta ett aktivt beslut när man bosätter sig, och sedan kunna vara med och besluta genom att engagera sig i vägföreningen etc. Jämfört med att få beslutet nedkört i halsen av några småpåvar på kommunen när man redan bor där.

Sen luktar det lite social ingenjörskonst, enligt småpåvarnas planer har några för stora tomter och vill med ekonomiska styrmedel ordna det så alla har samma minimala tomter som är standard på de villaghetton som byggs idag.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
engs skrev:
Fast det är en ganska stor skillnad på att ta ett aktivt beslut när man bosätter sig, och sedan kunna vara med och besluta genom att engagera sig i vägföreningen etc. Jämfört med att få beslutet nedkört i halsen av några småpåvar på kommunen när man redan bor där.

Sen luktar det lite social ingenjörskonst, enligt småpåvarnas planer har några för stora tomter och vill med ekonomiska styrmedel ordna det så alla har samma minimala tomter som är standard på de villaghetton som byggs idag.
Enligt artikeln kan de välja att betala vägavgift för en tomt men att de då i framtiden inte kan stycka av...
 
Vägra stycka av tomten utan låt den ha sin nuvarande storlek.
 
Jag kan med viss tvekan förstå att de menar att avtyckningsbara tomter skall betala för den möjliga framtida kostnaden, per möjlig tomt.

Men det låter väldigt konstigt att kommunen nu kan bestämma att tomten aldrig skall kunna styckas om inte nuvarande ägare betalar 470 000. Det måste innebära att de tänker skriva in detaljer i detaljplanen för den tomten, alltså att den i dp, beskrivs som en "trippelstor" tomt. Jag tror inte att kommunen har rätt att göra en sådan särbehandling av en medborgare.
 
engs
PurreP skrev:
Enligt artikeln kan de välja att betala vägavgift för en tomt men att de då i framtiden inte kan stycka av...
Missade det, för mig skulle det då vara ett lätt beslut. Märkligt att det inte var en följdfråga på det från journalisten.
 
PurreP skrev:
Enligt artikeln kan de välja att betala vägavgift för en tomt men att de då i framtiden inte kan stycka av...
Varför måste de bestämma det nu, och då ett beslut som kommer att gälla för all framtid?

Varför kan de som köper en eventuellt avstyckad tomt i framtiden betala sin vägavgift då?
 
Fattar inte hur dom tänker, hur kan staten/kommun få för sig att folk skall betala andras nytta? Dom flesta är ju nöjda med vägarna som dom är + att vi betalar en massa skatt...detta borde väl täcka dessa kostnader!? Om man har det knapert å precis får allt att gå runt, hur fan skall dom göra när en räkning dimper ner på 3-400 000:-? Å sen har det med att Riksbanken klagar på att folk lånar för mkt samt att fastighetspriserna är för höga, kontentan blir ju att skulle jag få en räkning på en halv mille så hade jag blivit tvingad av staten att belåna min fastighet för att kunna betala staten, moment 22....
 
engs skrev:
Fast det är en ganska stor skillnad på att ta ett aktivt beslut när man bosätter sig, och sedan kunna vara med och besluta genom att engagera sig i vägföreningen etc. Jämfört med att få beslutet nedkört i halsen av några småpåvar på kommunen när man redan bor där.
.
Om man aktivt beslutar om att bosätta sig i en sommarstuga, så får man nog vara beredd på att det ligger i farans riktning att det kan bli detaljplanerat i framtiden. Framför allt runt städer med mer urbanisering. Sommarstugeägarna tvingas då längre ut som en följd av detta.
 
andersmc skrev:
Varför måste de bestämma det nu, och då ett beslut som kommer att gälla för all framtid?

Varför kan de som köper en eventuellt avstyckad tomt i framtiden betala sin vägavgift då?
Jag syftade bara till innehållet i artikeln...

Det man kan tänka sig är ju att avgiften slås ut på ett antal befintliga och "virtuella" fastigheter.

Denna engångsavgift ska täcka hela kostnaden så att kommunen inte blir hängande med krediter som det eventuellt kommer täckning på i framtiden.

Bara en teori.
 
andersmc skrev:
Varför måste de bestämma det nu, och då ett beslut som kommer att gälla för all framtid?

Varför kan de som köper en eventuellt avstyckad tomt i framtiden betala sin vägavgift då?
Det där blev tvärt om som jag menade: Varför kan de som köper en eventuellt avstyckad tomt i framtiden INTE betala sin vägavgift då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.