43 608 läst · 34 svar
44k läst
34 svar
Vedklyv där kolven rör sig långsamt tillbaka plötsligt?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Jag köpte en begangad vedklyv, oljebyte var aldrig gjort så jag kollade I behållaren och mätstickan sa att det var rätt ok nivå. I manualen stog de att de var viktigt att luftskruven inte var helt åtskruven när man använder klyven så jag skruvade upp några varv. Jag använde klyven vid två tillfällen utan problem men igår när jag körde med klyven så började plötsligt kolven röra åka till sitt ursprungsläge när man släppt knappen väldigt väldigt långsamt från att tidigare åkt tillbaka tull ursprungsläge rrelativt fort såsom den ska.
Jag öppnade då oljebehållaren igen och såg då att den bara var halvfull samt att de var mkt luftbubblor I oljan.
Min tanke är nu att köpa en liter hydralolja och hälla på men min fråga är, hur går avluftningen till?
Ska jag hälla på olja och sedan skruva ut luftskruven helt och köra kolven fram och tillbaka bara eller ska skruven var I lite lätt och hur ska skruven vara när man väl kör med klyven framöver?
Jag öppnade då oljebehållaren igen och såg då att den bara var halvfull samt att de var mkt luftbubblor I oljan.
Min tanke är nu att köpa en liter hydralolja och hälla på men min fråga är, hur går avluftningen till?
Ska jag hälla på olja och sedan skruva ut luftskruven helt och köra kolven fram och tillbaka bara eller ska skruven var I lite lätt och hur ska skruven vara när man väl kör med klyven framöver?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är hydraulolja behöver du aldrig göra något oljebyte, utan enbart se till att nivån ligger mellan markeringarna på stickan. Skruven skall vara lite öppen när du kör och om jag begriper rätt blir du då också av med ev luft som finns i oljan. Kolla även att packningen på oljestickan är hel.
Luftnippeln på tanken bör vara öppen när du kör klyven då nivån i tanken ändras beroende på hur mycket olja som är i cylindern, så var noga med cylindern läge när du kontrollerar nivån. Luftbubblorna stiger till ytan i tanken och försvinner.
Är bättre att byta all olja än bara fylla på.
Är bättre att byta all olja än bara fylla på.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Ok byter all olja då. Men var hittar man ny packning till oljepluggen på en sån här maskin?Chaly skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Behöver du byta packningen?
Ny packningar finns troligen hos firmor som håller på med hyraulutrustning (googla på slangverkstad)
Eller det kan passa från någon bils oljeplugg
Eller en fiberpackning hos VVS butiken
Eller som sista åtgärd, gängtejp.
Luftskruven bör vara uppskruvad för att det går mer olja för att skjuta ut kolven än för att dra in den. Oljenivån åker upp och ned för varje slag du gör.
Luftar gör det sig själv om du kör fullt ut och fullt in en gång. (Om inte pumpen suger luft pga för låg oljenivå)
Protte
Ny packningar finns troligen hos firmor som håller på med hyraulutrustning (googla på slangverkstad)
Eller det kan passa från någon bils oljeplugg
Eller en fiberpackning hos VVS butiken
Eller som sista åtgärd, gängtejp.
Luftskruven bör vara uppskruvad för att det går mer olja för att skjuta ut kolven än för att dra in den. Oljenivån åker upp och ned för varje slag du gör.
Luftar gör det sig själv om du kör fullt ut och fullt in en gång. (Om inte pumpen suger luft pga för låg oljenivå)
Protte
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Så fort man drar in kolvstången så omges den av hydraulolja.
Protte
Protte
Har svårt att tro att oljebyte skulle göra skillnad, troligen är det något vajsing med ventilpaketet. Kolla först så inget hindrar spaken från att röra sig fritt och smörj upp eventuella leder, är de slitna kan det mycket väl bli så här om det kärvar i spakrörelsen.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 087 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 087 inlägg
Se på ventil blocket det brukar sitta strypning på ena sidan för att få kolven att gå sakta ut men fort tillbaka.
Kan vara att denna stryper för mycket.
Brukar oftast va en liten ratt eller liknande.
Lätta att komma åt av misstag så man stryper oljeflödet.
Kan vara att denna stryper för mycket.
Brukar oftast va en liten ratt eller liknande.
Lätta att komma åt av misstag så man stryper oljeflödet.