R
Jag köpte en begangad vedklyv, oljebyte var aldrig gjort så jag kollade I behållaren och mätstickan sa att det var rätt ok nivå. I manualen stog de att de var viktigt att luftskruven inte var helt åtskruven när man använder klyven så jag skruvade upp några varv. Jag använde klyven vid två tillfällen utan problem men igår när jag körde med klyven så började plötsligt kolven röra åka till sitt ursprungsläge när man släppt knappen väldigt väldigt långsamt från att tidigare åkt tillbaka tull ursprungsläge rrelativt fort såsom den ska.
Jag öppnade då oljebehållaren igen och såg då att den bara var halvfull samt att de var mkt luftbubblor I oljan.
Min tanke är nu att köpa en liter hydralolja och hälla på men min fråga är, hur går avluftningen till?
Ska jag hälla på olja och sedan skruva ut luftskruven helt och köra kolven fram och tillbaka bara eller ska skruven var I lite lätt och hur ska skruven vara när man väl kör med klyven framöver?

bild 1 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det är hydraulolja behöver du aldrig göra något oljebyte, utan enbart se till att nivån ligger mellan markeringarna på stickan. Skruven skall vara lite öppen när du kör och om jag begriper rätt blir du då också av med ev luft som finns i oljan. Kolla även att packningen på oljestickan är hel.
 
Chaly
Luftnippeln på tanken bör vara öppen när du kör klyven då nivån i tanken ändras beroende på hur mycket olja som är i cylindern, så var noga med cylindern läge när du kontrollerar nivån. Luftbubblorna stiger till ytan i tanken och försvinner.
Är bättre att byta all olja än bara fylla på.
 
R
Chaly skrev:
Luftnippeln på tanken bör vara öppen när du kör klyven då nivån i tanken ändras beroende på hur mycket olja som är i cylindern, så var noga med cylindern läge när du kontrollerar nivån. Luftbubblorna stiger till ytan i tanken och försvinner.
Är bättre att byta all olja än bara fylla på.
Ok byter all olja då. Men var hittar man ny packning till oljepluggen på en sån här maskin?
 
R
Klarar en packning till en kran att användas som packning här?
 
Behöver du byta packningen?

Ny packningar finns troligen hos firmor som håller på med hyraulutrustning (googla på slangverkstad)
Eller det kan passa från någon bils oljeplugg
Eller en fiberpackning hos VVS butiken

Eller som sista åtgärd, gängtejp.

Luftskruven bör vara uppskruvad för att det går mer olja för att skjuta ut kolven än för att dra in den. Oljenivån åker upp och ned för varje slag du gör.

Luftar gör det sig själv om du kör fullt ut och fullt in en gång. (Om inte pumpen suger luft pga för låg oljenivå)

Protte
 
R
Nu var oljenivån väldigt låg märkte jag så blir till att åka till biltema o köpa olja o packning
 
D09
Du behöver inte bara göra rent kolven och smörja upp den?
 
Chaly
Vet inte riktigt hur oljepluggen på din tank ser ut men skulle tro att en tredo i lämpligt mått får det tätt. Hydroscand eller dylik butik kan ha om inte den tätning du har håller tätt (vilket jag skulle tro).
 
  • Gilla
Lennart Gustafson
  • Laddar…
D09 skrev:
Du behöver inte bara göra rent kolven och smörja upp den?
Du tror inte att det räcker med att den hela tiden går i oljebad?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D09
prototypen skrev:
Du tror inte att det räcker med att den hela tiden går i oljebad?
Tänkte ifall det blir beläggningar på utsidan. Kan ha tokfel men det bjuder jag på :)
 
Så fort man drar in kolvstången så omges den av hydraulolja.

Protte
 
Har svårt att tro att oljebyte skulle göra skillnad, troligen är det något vajsing med ventilpaketet. Kolla först så inget hindrar spaken från att röra sig fritt och smörj upp eventuella leder, är de slitna kan det mycket väl bli så här om det kärvar i spakrörelsen.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
hsd
Byt oljan och hoppas att det släpper annars byt klyv, det är hopplöst aty få tag på reservdelar
 
H
Se på ventil blocket det brukar sitta strypning på ena sidan för att få kolven att gå sakta ut men fort tillbaka.
Kan vara att denna stryper för mycket.
Brukar oftast va en liten ratt eller liknande.
Lätta att komma åt av misstag så man stryper oljeflödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.